107 kilometer kanaal verbindt Frans en Nederlands waternetwerk

donderdag 25 juni 2015 600x gelezen

Advies- en ingenieursbureaus setec en Royal HaskoningDHV zijn door de Franse waterwegenautoriteit VNF geselecteerd voor het projectmanagement en ontwerp voor een 107 kilometer lang nieuw kanaal dat Frankrijk een betere aansluiting moet geven op het Belgische en Nederlandse waterwegennet.
Het rode traject geeft aan waar het nieuwe verbindingskanaal wordt aangelegd.

Het rode traject geeft aan waar het nieuwe verbindingskanaal wordt aangelegd.

Het gaat om het Canal Seine-Nord Europe dat de Seine boven Parijs zal verbinden met de Schelde bij Lille. Naar het nieuwe kanaal is lang uitgekeken door de internationale watertransportsector en de Europese Unie. Het kanaal wordt 107 kilometer lang, 54 meter breed, 4,5 meter diep, krijgt zes sluizen en drie aquaducten is geschikt voor dubbele duwbakken tot 200 meter lang met een capaciteit tot 4400 ton (klasse 5 schepen). Voor het kanaal zal 55 miljoen kubieke meter grond worden verzet.

Vervoer over water 
Het kanaal verhelpt een belangrijk knelpunt van het Europese binnenvaartnetwerk en biedt nieuwe mogelijkheden voor vervoer over water. Dankzij het kanaal kan vracht straks op een duurzame manier het centrum van grote stedelijke gebieden bereiken in Noord-Europa. Vracht hoeft niet meer over de weg en files nemen af. Het kanaal versterkt bovendien de concurrentiepositie van de industrie door de toegang tot zes zeehavens, zorgt voor een grotere betrouwbaarheid en lagere kosten voor de binnenvaart.
  
Verval
Het project wordt uitgevoerd in een geïntegreerd team van setec en Royal HaskoningDHV. Hierbij heeft Royal HaskoningDHV een belangrijke inbreng in de zes nieuwe sluizen die nodig zijn om het hoogteverschil van 85 meter te overbruggen, de aquaducten en het kanaal zelf. De sluizen hebben allemaal een groot verval. De grootste sluis heeft een verval van 26 meter en behoort daarmee tot de grootste sluizen van Europa.

Acquaduct
Het nieuwe kanaal kruist een aantal rivieren waaronder de Somme die met een 1,3 kilometer lang aquaduct over het nieuwe kanaal heen zal gaan. De Oostenrijkse operator Via Donau voorziet als onderaannemer het samenwerkingsverband van ondersteunend gespecialiseerd advies over het onderhoud en het beheer van de rivierinfrastructuur.
 
Planning
Het begin van de werkzaamheden staat gepland voor juni 2015; de beoogde opening is in 2025. Daarna volgt nog een opstartfase van de exploitatie tot 2027. De teamleden en VNF betrekken binnenkort gemeenschappelijke locaties, waar ze beginnen met het opstellen van de planning.
 
Trans-Europese multimodale corridors
Het kanaalproject werd begin 2014 door de Europese Unie aangemerkt als een van de vijf grote projecten voor de trans-Europese multimodale corridors, die samen een ambitieus infrastructuurplan vormen. Het kanaal is onderdeel van een investering van meer dan 20 miljard euro in de periode 2014-2020, terwijl er tussen 2007 en 2013 al acht miljard euro is geïnvesteerd. De Franse minister-president Manuel Valls bevestigde de start van de aanleg van het kanaal in september 2014.
 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.