Alex Oosterveen: ‘Vanuit de toekomst naar nu, zie je minder ‘beren’ dan andersom’

vrijdag 21 oktober 2016 Nettie Bakker 175x gelezen

Alex Oosterveen, verkeersveiligheidsadviseur bij ROV Oost Nederland: '‘Wij hebben voor het eerst gekozen om een nieuwe visie op fietsveiligheid vanuit de toekomst terug te redeneren. Dat betekende niet vanuit het nu discussiëren, maar samen met verschillende deskundigen van SWOV, TNO, Fietsersbond, vrijuit een beeld schetsen van de toekomst.

Begin je zo, dan denk je direct minder aan allerlei belemmeringen of andere ‘beren’ onderweg, zoals: de wet staat niet toe dat e-bikes harder mogen gaan dan 25 km, ondanks wat de markt ontwikkeld op dit gebied. Je hebt de neiging om te denken dat die wettelijke belemmering zal blijven.

Maar hoe lang is dat houdbaar? Kijk je vanuit de toekomst dan ontwikkel je eerder het beeld dat er meer doelgroepen gebruik zullen maken van steeds snellere fietsen. En ook dat ouderen langer fit blijven, maar dan dus ook (nog) meer gevaar zullen lopen als er meer wordt gefietst, op nog snellere fietsen.

Kijk je vanuit dit beeld terug, dan zien je scherper wat je tijdig zou kunnen doen. Misschien de lagere infrastructuur verder downgraden naar fietsroutes. Daar kom je vanuit het traditionele denken minder snel toe. Wat ook opviel is dat je voor een bromfiets een rijbewijs moet halen, maar niet voor een snelle fiets. Ook dat zal op termijn niet houdbaar blijven. Daarom zou je nu bijvoorbeeld al willen zeggen: sneller dan 16 km/uur? Dan een brevet van vaardigheid halen.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.