Amerikaanse studenten bestuderen Nederlands verkeer

Peter Furth neemt jaarlijks studenten mee voor Summerschool aan TU Delft

donderdag 20 oktober 2016 Leonie Walta 0 reacties 401x gelezen

Een fiets als vervoermiddel en een bus die voorrang krijgt op het overige verkeer. Voor Nederlanders is het normaal, maar veel Amerikanen kunnen zich er niks bij voorstellen. Amerikaans hoogleraar Peter Furth neemt daarom zijn studenten jaarlijks mee vanuit Boston naar ons land om ze te laten ervaren hoe het anders kan.
Hoogleraar Peter Furth (met baard) laat jaarlijks Amerikaanse studenten kennis maken met het Nederlandse transportsysteem

Hoogleraar Peter Furth (met baard) laat jaarlijks Amerikaanse studenten kennis maken met het Nederlandse transportsysteem

Al negen jaar toert Peter Furth, hoogleraar Transportation Planning and Engineering aan de Northeastern University in Boston, in de zomer vijf weken met ongeveer 25 studenten door Nederland. Ze volgen hier lessen aan de TU Delft in stedelijke vervoersplanning en bestuderen het Nederlandse transportsysteem. In projecten passen ze de opgedane inzichten toe op de Verenigde Staten. 

Waarom een studiereis naar Nederland?
‘De auto domineert nog altijd het stedelijk verkeer in Amerika. Dat moet anders, vinden steeds meer mensen. Maar niemand kan zich een voorstelling maken van de fiets als vervoermiddel. Er bestond ooit zelfs een richtlijn die vrijliggende fietspaden verbood. Te gevaarlijk omdat afslaande automobilisten alleen het verkeer op hun eigen weg in de gaten houden. Die richtlijn is gelukkig inmiddels wel aangepast. Ook bussen die prioriteit krijgen bij verkeerslichten, treinen die frequent en op tijd rijden en veiliger verkeer door rotondes, zijn in een groot deel van de Verenigde Staten onbekend. De enige manier om mensen te overtuigen van deze mogelijkheden, is door ze die te laten ervaren, en in Nederland kan dat. Omdat de studenten vijf weken in Delft verblijven, nemen ze zelf ook echt deel aan het verkeer. Ze fietsen naar de universiteit, lopen in het weekend door de autovrije binnenstad en nemen de tram voor een bezoek aan de gemeente Den Haag.’

Welke locaties zijn voor u het interessantst?
‘Plaatsen als Pijnacker en Houten zijn te vergelijken met de suburbs zoals we die in Amerika hebben. Maar dan met sterk gereduceerd autoverkeer. Houten vind ik het beste voorbeeld van stedelijke planning ter wereld. Als je er met de trein midden in het centrum aankomt is het stil. Geen auto’s. Mensen hebben ze wel maar gebruiken ze veel minder voor het plaatselijke verkeer.We reizen bijvoorbeeld ook met de Haagse trams en de bussen op Zuidtangent om te ervaren hoe deze prioriteit krijgen op het andere verkeer. Het effect laat ik ze vergelijken met de trams in Boston, die veel langer voor rood licht stilstaan en waar passagiers alleen voorin mogen instappen.’

Wat pikken uw studenten ervan op?
‘Ze zijn na het bezoek altijd heel gemotiveerd om meer te gaan fietsen en het lokale beleid te veranderen. Ze worden straks weliswaar niet allemaal professionals op dit gebied - de cursus staat open voor studenten van allerlei vakgebieden - maar iedereen heeft meer kennis gekregen van hoe het anders kan.’ 

Hoe lang gaat u hier nog mee door?
‘Het blijft nog altijd leuk, ieder jaar heb ik een nieuwe groep studenten die zich verbaast over wat ze meemaken. Verder ben ik erg blij met de Nederlandse verkeersprofessionals die ieder jaar met plezier hun kennis met ons willen delen. En persoonlijk kom ik ook graag in Nederland, je kunt hier heerlijk fietsen.’ 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.