Anke Bergmans: 'ANWB leden over verplaatsen in de toekomst'

vrijdag 18 december 2015 Nettie Bakker 131x gelezen

Leden van Denk-mee-met-de-ANWB zien de toekomst van mobiliteit positief tegemoet en hebben hoge verwachtingen van andere vervoermiddelen. Ze benadrukken het belang van meer duurzame vervoermiddelen en verwachten dat er meer auto’s rijden op elektriciteit, zonne-energie, windenergie, kernenergie of waterstof.
Anke Bergmans, Blauw Research, namens Denkmee-met-de-ANWB

Anke Bergmans, Blauw Research, namens Denkmee-met-de-ANWB

‘Dan ga ik naar mijn werk in een zelfrijdende volledig elektrische auto; die ik zelf dagelijks oplaad met stroom uit mijn zonnepanelen op mijn dak. Zo kom ik volledig uitgerust aan op mijn werk. Ik kan zelfs ontbijten en de krant lezen in mijn auto. Ideaal om ontstresst op mijn werk te verschijnen. Ik kijk er zelfs al naar uit.’

Daarnaast verwachten leden meer coöperatieve auto’s. Auto’s die je op de snelweg achter elkaar aanhaakt als een soort trein, die zelf inparkeren, de snelste weg berekenen en je filevrij en veilig op de plek van bestemming brengen. Of dit voor iedereen even betaalbaar is, is volgens leden nog maar de vraag. Het leasen of delen van vervoermiddelen kan hier een oplossing voor zijn.

‘Voor zover de afstand met de fiets te overbruggen is, zal bijna iedereen een vorm van E-Bike hebben. De eigen auto zal dan hopelijk worden vervangen door een geautomatiseerde huurauto, die mij na een telefoontje op een vaste tijd ophaalt en weer veilig thuis brengt. Ook de parkeerdruk is dan een stuk minder, want dit soort auto's rijden en parkeren niet meer in woonbuurten. Dat zal echter niet binnen 15 jaar gerealiseerd kunnen worden, maar een eerste aanzet in de grote steden zou al mooi zijn.’

Leden zijn het erover eens dat het OV goedkoper, duurzamer (misschien wel volledig elektrisch) en sneller moet kunnen. Een OV-chipkaart om in te checken is overbodig, een smartphone voldoende. Een kleine groep denkt zelfs dat het OV in de toekomst nog belangijker is dan welk ander vervoermiddel ook. En, echte visionairs durven al te dromen van drones die mensen en goederen vervoeren en teleportatie. 

‘De treinen rijden continu van stad naar stad met korte tussenpauzes, Dus iedere 10 minuten. Je hoeft niet in te checken; dat gebeurt automatisch via je smartphone. Afrekenen uiteraard ook.’

Meer of minder reizen?
Er zullen langzaam maar zeker steeds meer mensen in Nederland wonen die langer moeten werken. Thuiswerken zal volgens leden meer regel dan uitzondering zijn. Toch denken leden dat de behoefte om te reizen altijd zal blijven bestaan, al is het maar voor recreatieve doeleinden en het onderhouden van sociale contacten.

‘Ik denk dat we ons steeds minder gaan verplaatsen. Thuis is de werkplek en alles kan vanuit huis real-time worden aangestuurd en besproken. Voor andere dingen hebben we een auto of een alternatief vervoermiddel.’

In de stad of op het platteland?
Het platteland is volgens leden vaak minder goed aangesloten op het wegennetwerk en andere voorzieningen en daardoor minder aantrekkelijk. Dat dit in de toekomst anders kan zijn moeten leden eerst zien, en dan geloven.

‘In dichtbevolkte, stedelijke gebieden zullen voorzieningen meer aanwezig zijn en dus beter bereikbaar dan in dun bevolkte gebieden zoals in de kleinere dorpen op het platteland.’

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.