ANWB-leden over de fiets

donderdag 7 juni 2018 Hannes van de Ven 100x gelezen

"De ANWB heeft haar ledenpanel 'DENK mee met de ANWB' gevraagd hoe het gebruik van de fiets in een stad gestimuleerd kan worden, vanuit het perspectief van automobilisten, voetgangers en ov-reizigers. Een verslag.
Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’.

Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’.

Steeds meer steden willen vervoer per fiets in de stad stimuleren. Naast dat fietsen vaak een snelle optie is binnen een stad, is het natuurlijk ook gezond, goed voor het milieu, de economie en de leefbaarheid. We hebben de ANWB-leden van het panel ‘Denk mee met de ANWB’ gevraagd hoe het gebruik van de fiets in een stad gestimuleerd kan worden, daarbij rekening houdend met de wensen van de andere weggebruikers zoals automobilisten, voetgangers en OV-reizigers die wellicht hiervoor ruimte in moeten leveren. 

 

ANWB-leden geloven over het algemeen echt in het uitbreiden én verbreden van de fietspaden in steden. Velen hebben ideeën over gescheiden rijbanen voor de diverse vervoersmiddelen die op dit moment gebruik maken van het fietspad, zoals voor ‘gewone’ fietser, maar ook snellere gebruikers als wielrenners, bromfietsen, e-bikes, speed-pedelecs en snorfietsen of bijv. voor bakfietsen. Daarnaast ziet men graag voldoende (gratis) parkeermogelijkheden voor automobilisten aan de rand van de steden met daarbij eenvoudige mogelijkheden voor het huren/lenen van een (OV-)fiets. In de steden dienen goede en ruime parkeermogelijkheden voor fietsers beschikbaar te zijn met daarbij oplaadpunten voor elektrische fietsen.   

 

“Automobilisten zouden hun voertuig aan de rand moeten kunnen parkeren, waarbij ze korting kunnen krijgen op te huren fietsen.” 

 

“Meer en voldoende brede fietspaden aanleggen - wellicht zelfs met gescheiden rijbanen voor 'snelle' fietsers (wielrenners, bromfietsen, e-bikes, speed-pedelecs) en voor 'normale' fietsers (standaard fietsen, bakfietsen, snorfietsen, etc).” 

 

De wensen van de automobilist: handhaving van de regels voor fietsers 
Vanuit het perspectief van de automobilist vinden ANWB leden dat fietsers zich (meer) aan de regels dienen te houden en dat hier strenger op gecontroleerd mag worden. Bijvoorbeeld op het dragen van goede verlichting of het rijden door rood licht. Ook dienen fietsers mede aansprakelijk gesteld te kunnen worden, indien zij bijvoorbeeld bij een ongeluk betrokken raken. Automobilisten hebben ook voorkeur voor gescheiden fietspaden (zowel visueel als fysiek), zodat de fietsers en auto’s elkaar zo min mogelijk tegenkomen. Tot slot moet er eenduidige verkeersregels komen, bijvoorbeeld op rotondes waar de fietsers soms voorrang hebben en soms weer niet.    

 

“Minder tolerantie van door rood rijden door fietsers. Mede aansprakelijkheid voor fietsers als ze bij een ongeluk betrokken raken waar een automobilist niets aan kan doen, doordat de fietser geen licht voert, of zich niet aan de verkeersregels houdt.” 

 

“Het actief - zowel visueel als fysiek - de verkeersstromen van langzaam en gemotoriseerd verkeer van elkaar scheiden.”  

 

De wensen van de voetganger: scheiding tussen fiets- en voetgangers 

ANWB-leden zien ook graag een duidelijke scheiding tussen fiets- en voetgangersdelen in o.a. winkelgebieden en/of het geheel fietsvrij maken van voetgangersgebieden. Handhaving is hier ook van belang. Om het stadscentrum prettig te maken voor voetgangers, dienen er goede parkeermogelijkheden te zijn voor auto’s en fietsers. 

 

“Een onduidelijke scheiding, waardoor voetgangers die op het fietspad lopen, verrast worden door fietsers en fietsers steeds een slalom om de voetgangers moeten maken.” 

 

“Het echte centrum van een stad mag best autovrij zijn, als je er maar vlak bij kan parkeren, of je fiets veilig kan neerzetten.” 

 

“Ik geef de voorkeur aan fietsvrije promenades. Je staat soms doodsangsten uit, hoe soms fietsers door de winkelende voetgangers heen scheuren.” 

 

De wensen van de OV-reiziger: het meenemen, lenen en stallen van een fiets 

OV-reizigers zouden graag zien dat het makkelijker wordt om de fiets mee te nemen in het OV. ANWB-leden ervaren dit op dit moment als onduidelijk en lastig. Daarnaast dienen er voldoende en veilige stallingsmogelijkheden rondom OV-stations te zijn, met daarbij een simpel systeem om een (OV-)fiets te lenen.  

 

“Een manier vinden om makkelijk en overal de fiets mee te kunnen nemen op trein of veerboot of tram. Nu is dat heel onduidelijk.” 

 

“Het meenemen van fietsen in de trein. Hier moeten echter wel meer en betere plekken voor gemaakt worden, zodat andere reizigers geen last van de fietsen hebben. Fietsverhuur bij een station, maar dan wel met goede fietsen.” 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.