ANWB-leden over MaaS, Mobility as a Service

woensdag 4 april 2018 Hannes van de Ven 260x gelezen

"We hebben de ANWB-leden van het panel ‘Denk mee met de ANWB’ gevraagd in hoeverre men toekomst ziet voor MaaS in Nederland en in hoeverre men hier zelf behoefte aan heeft. “Een interessant initiatief” volgens de leden, vooral voor mensen die nu al regelmatig met het OV reizen. Toch zullen leden zelf hun eigen auto niet snel wegdoen.
Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

MaaS voor mobiele, digitale reizigers 
ANWB-leden staan positief tegenover MaaS. Men vindt het een interessante gedachte, waar ze graag meer over zouden willen weten. Leden hebben het idee dat MaaS vooral interessant is voor mensen die regelmatig met het OV reizen, mobiel zijn en digitaal zijn ingesteld, zoals jongeren waarvoor gebruik steeds belangrijker is dan bezit. Een deel van de leden ziet vooral potentie in de Randstad, vanwege het totale reisaanbod in vervoersmiddelen, anderzijds verwacht men dat vooral de landelijke gebieden hier grotere behoefte aan heeft.  

 

“Ik zou hier zeer zeker gebruik van maken. Deze app zou orde scheppen in de huidige chaos.” 

 

“Voor ons hier in een geïsoleerd gebied met nauwelijks openbaar vervoer, zijn we aangewezen op de auto of als je pech hebt, een brommer of een fiets. Ik zie hier dan ook geen mogelijkheden.” 

  

“Zeker voor de jongeren is bezit geen vereiste meer. Ook digitalisering gaat steeds verder. MaaS zou daar, mits goed geregeld, een oplossing voor kunnen zijn.” 

 

Eigen auto essentieel voor vrije tijd en vakantie 

Hoe positief men ook is over MaaS, de leden zullen hun eigen auto niet snel wegdoen. Leden zijn gewend aan de flexibiliteit die een auto biedt en bovendien is een eigen auto altijd beschikbaar op het moment dat deze nodig is. Indien de auto enkel wordt gebruikt voor woon-werkverkeer zou men dit misschien overwegen. Voorwaarden zijn wel dat er een goed vervoersnetwerk wordt aangeboden waarbij het vervoer op elkaar aansluit, de reistijd acceptabel is en het reizen betaalbaar is. Indien de auto ook wordt gebruikt voor andere doeleinden, zoals voor vrije tijd en vakantie, overweegt men dit niet. De auto zorgt ervoor dat bagage eenvoudig kan worden meegenomen en voor het merendeel is de auto (met caravan/vouwwagen/fietsendrager) het belangrijkste vervoersmiddel voor vakanties.   

 

“Gaan staan waar en wanneer je wil, de route die je afleggen moet en ophalen en afzetten van familie / kleine kinderen, bagage, de beschikking over een aanhanger (voor het aanhaken van de caravan)… onmogelijk dus.” 

 

“Betaalbaar en moet niet té veel tijd en moeite kosten om ergens te komen. Dan zouden wij zeker de auto wegdoen.” 

 

Terughoudend in auto delen aan derden 

Op de vraag of ANWB-leden bereid zijn om hun eigen auto beschikbaar te stellen, is men terughoudend. De auto heeft persoonlijke waarde. Daarnaast is de aanschaf van een auto een grote uitgave; men is hier erg zuinig op. De grootste angst is dan ook het risico op schade. Leden zijn vaak nog wel bereid hun auto beschikbaar te stellen aan (klein)kinderen, familie en kennissen omdat zij hen vertrouwen, maar niet snel aan onbekenden.  

 

“Ik wil mijn auto niet beschikbaar stellen aan derden (lees: vreemden) omdat ik dan niet weet hoe ermee wordt omgegaan en het bezit van een auto toch een kostbare investering is die heel snel in waarde achteruit gaat.” 

 

“Mijn auto leen ik wel eens uit aan mijn kinderen, ik weet dat ze er zuinig op zijn en netjes rijden. Aan bekenden doe ik dat ook wel eens. Maar om mijn auto aan Jan en alleman te gaan uitlenen is net een brug te ver. Dus voorwaarden hoef ik niet te maken.” 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.