ANWB-leden: Verkeersveiligheid belangrijker dan verkeersgeluid

donderdag 13 september 2018 Jan Willem Kerssies 110x gelezen

We hebben de ANWB-leden van het panel ‘Denk mee met de ANWB’ gevraagd in hoeverre zij zich bewust zijn van verkeersgeluid en of zij bekend zijn met manieren om dit te reduceren. Over het algemeen zijn ANWB-leden niet bewust bezig met het verkeersgeluid wat zij zelf produceren, ondanks hun kennis over de manieren om geluid(soverlast) te verminderen.
Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

ANWB-leden zijn over het algemeen niet bewust bezig met het geluid wat hun auto produceert tijdens het rijden, omdat ze ervan uitgaan dat het geluid van hun auto niet verschilt met het geluid van andere auto’s. In bepaalde situaties wordt er wel specifiek op het (zelf) produceren van geluid gelet, door bijvoorbeeld geen onnodige herrie te maken bij het (’s avonds) wegrijden, zoals hard optrekken, claxonneren of de deur hard dichtslaan en het volume van de radio.  

“Mijn gewone auto zal waarschijnlijk niet meer of minder overlast geven dan andere auto’s. Ik zorg wel dat ik geen onnodige herrie maak, zoals bij wegrijden toeteren. Ook hou ik in de nacht rekening met het dicht doen van deuren.’’ 

 

Men is er wel van bewust dat overdadig verkeersgeluid nadelige effecten kan hebben op de leefomgeving. Vooral voor mensen die werken of wonen bij drukke (snel)wegen. Slaap en/of concentratieproblemen worden het meest als schadelijke effecten genoemd. 

 

Verkeersgeluid geen reden om te kiezen voor een alternatief vervoersmiddel 

Het veroorzaken van verkeersgeluid is voor ANWB-leden dan ook geen of weinig reden om voor een ander vervoersmiddel te kiezen. Andere factoren zoals bereikbaarheid, reisafstand, snelheid, gemak en drukte op de weg zijn wél bepalende factoren bij deze keuze. Daarnaast vindt men een ander vervoersmiddel, zoals de bus of de trein, geen goed geluid reducerend alternatief.  

“Ik heb vanwege de eventuele geluidsoverlast nog nooit gekozen voor een alternatieve vervoersmogelijkheid. En ik denk ook niet dat ik dat zou gaan doen.’’ 

 

Manieren om verkeersgeluid te reduceren 

Ondanks dat ANWB-leden niet bewust bezig zijn met het geluid van een vervoersmiddel produceert, zien leden wel het nut in het verminderen van verkeersgeluid mits dit niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid.  

ANWB-leden zijn dan ook bekend met bijvoorbeeld stil asfalt. Men vindt het prettig rijden en merkt– bij de overgang naar stil asfalt – dat het geluidreducerend werkt. Wel geeft men aan dat het de verkeersveiligheid niet in iedere situatie ten goede komt; je hebt een langere remweg, kans op aquaplanning en sneller kans op gladheid bij vorst. Men vindt dan ook verkeersveiligheid belangrijker in de keuze van (stil) asfalt dan de geluidsreductie.  

 
“Stil asfalt heb ik wel eens van gehoord en ik denk dat ik het ook wel merk op de snelwegen, Het kan zeker een bijdrage leveren voor mensen die langs de snelweg wonen. De remweg mag er zeker niet nadelig door beïnvloed worden.” 

 

Naast stil asfalt zien leden kansen voor het plaatsen van (meer) geluidsschermen, snelheidsbeperking en het produceren van stillere auto’s om het verkeersgeluid te beperken. Daarnaast ziet men gedragsverandering in rijstijl (bijvoorbeeld minder hoge snelheden en aanpassen van het rijgedrag) ook als een manier om het verkeersgeluid te reduceren. “Asfalt dat minder geluid geeft, andere banden onder de auto op de juiste spanning, geluidschermen waar nodig.’’ 

 

Geluidsreductie geen bepalende factor bij de aanschaf van nieuwe banden 

Ondanks dat men het nut zien in het verminderen van verkeersgeluid, onderneemt men hier zelf nog geen actie op. Zo is ook bij de aankoop van autobanden veiligheid en brandstofbesparing het belangrijkst. Geluidsreductie is hierin geen bepalende factor. Men wordt hier ook onvoldoende over geïnformeerd bij de aankoop. “Ik zou dit denk ik geen grote rol laten spelen. Veiligheid van autobanden is voor mij het meest belangrijk.” 

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.