Bewegwijzering: Betrouwbare reisgenoot

dinsdag 14 februari 2017 Bart van den Berg 211x gelezen

Via massieve constructies boven autosnelwegen of via fietspaddenstoelen langs rustieke boswegen

Bart van den Berg, directeur Nationale Bewegwijzeringsdienst NBD

Bart van den Berg, directeur Nationale Bewegwijzeringsdienst NBD (Copyright: Hessel Bes)

Na Hongkong en Singapore kent Nederland de beste infrastructuur. Een recent onderzoek onder 140 landen van het World Economic Forum wees dit uit. Op ‘kwaliteit van wegen’ nemen ‘we’ zelfs de tweede plek in. Die kwaliteit wordt deels bepaald door de kwaliteit van de bijna 90.000 wegwijzers die ons helpen de weg te vinden. Langs en boven onze wegen zijn de bewegwijzeringsborden al bijna 125 jaar een vertrouwd en gewaardeerd beeld voor auto- en fietsverkeer. Weggebruikers waarderen dit met een ruime 7,5.

 

De kwaliteit van ons bewegwijzeringsysteem wordt bereikt door een strakke borging van uniformiteit en continuïteit. Routes worden in een constructieve dialoog over beheergrenzen heen afgestemd en de vormgeving komt tot stand aan de hand van, in CROW-verband, gezamenlijk afgesproken richtlijnen. Het resultaat is zo goed, dat het ‘klassieke’ bord als betrouwbare reisgenoot nog steeds als oriëntatiebaken gebruikt wordt, ondanks de komst van moderne navigatiesystemen.

 

Ruim 400 wegbeheerders, verbonden in onze alliantieorganisatie, werken intensief samen met de markt, het CROW en de NBd om dit visitekaartje in stand te houden. Samen zorgen we er voor dat miljoenen automobilisten en fietsers dagelijks een veilige en snelle weg van A naar B vinden. Soms via massieve constructies boven autosnelwegen, maar ook via kleine fietspaddenstoelen langs rustieke boswegen.

 

Ik ben trots dat in deze editie van Verkeerskunde uitgebreid stilgestaan wordt bij de wijze waarop wij samen deze bewegwijzering tot stand brengen. Aan het woord komen bestuurders, verkeersdeskundigen van wegbeheerders, vertegenwoordigers van de belangengroeperingen, de markt en ook de medewerkers van mijn eigen NBd. Daarnaast staan we stil bij de toekomst, waarin C-ITS-systemen steeds beter collectieve belangen als doorstroming, veiligheid en leefbaarheid zullen koppelen aan individuele begeleiding. 

 

Ik wens u veel leesplezier! 

 

Bart van den Berg, directeur Nationale Bewegwijzeringsdienst, NBd

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.