Bewegwijzering: Betrouwbare reisgenoot

dinsdag 14 februari 2017 Bart van den Berg 229x gelezen

Via massieve constructies boven autosnelwegen of via fietspaddenstoelen langs rustieke boswegen

Bart van den Berg, directeur Nationale Bewegwijzeringsdienst NBD

Bart van den Berg, directeur Nationale Bewegwijzeringsdienst NBD (Copyright: Hessel Bes)

Na Hongkong en Singapore kent Nederland de beste infrastructuur. Een recent onderzoek onder 140 landen van het World Economic Forum wees dit uit. Op ‘kwaliteit van wegen’ nemen ‘we’ zelfs de tweede plek in. Die kwaliteit wordt deels bepaald door de kwaliteit van de bijna 90.000 wegwijzers die ons helpen de weg te vinden. Langs en boven onze wegen zijn de bewegwijzeringsborden al bijna 125 jaar een vertrouwd en gewaardeerd beeld voor auto- en fietsverkeer. Weggebruikers waarderen dit met een ruime 7,5.

 

De kwaliteit van ons bewegwijzeringsysteem wordt bereikt door een strakke borging van uniformiteit en continuïteit. Routes worden in een constructieve dialoog over beheergrenzen heen afgestemd en de vormgeving komt tot stand aan de hand van, in CROW-verband, gezamenlijk afgesproken richtlijnen. Het resultaat is zo goed, dat het ‘klassieke’ bord als betrouwbare reisgenoot nog steeds als oriëntatiebaken gebruikt wordt, ondanks de komst van moderne navigatiesystemen.

 

Ruim 400 wegbeheerders, verbonden in onze alliantieorganisatie, werken intensief samen met de markt, het CROW en de NBd om dit visitekaartje in stand te houden. Samen zorgen we er voor dat miljoenen automobilisten en fietsers dagelijks een veilige en snelle weg van A naar B vinden. Soms via massieve constructies boven autosnelwegen, maar ook via kleine fietspaddenstoelen langs rustieke boswegen.

 

Ik ben trots dat in deze editie van Verkeerskunde uitgebreid stilgestaan wordt bij de wijze waarop wij samen deze bewegwijzering tot stand brengen. Aan het woord komen bestuurders, verkeersdeskundigen van wegbeheerders, vertegenwoordigers van de belangengroeperingen, de markt en ook de medewerkers van mijn eigen NBd. Daarnaast staan we stil bij de toekomst, waarin C-ITS-systemen steeds beter collectieve belangen als doorstroming, veiligheid en leefbaarheid zullen koppelen aan individuele begeleiding. 

 

Ik wens u veel leesplezier! 

 

Bart van den Berg, directeur Nationale Bewegwijzeringsdienst, NBd

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.