Bij verkeer hoort geluid

donderdag 13 september 2018 Erik Roelofsen 222x gelezen

De rol van gasthoofdredacteur van Verkeerskunde – thema Geluid – heb ik met veel plezier aanvaard. De hoofdreden is dat dit een unieke kans biedt om het onderwerp geluid onder de aandacht te brengen bij mensen die daar niet dagelijks mee bezig zijn. Want hoe we het ook duiden, geluid en verkeer zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al is het maar omdat bijna al het (weg)verkeer geluid maakt.

Geluidshinder zal de komende decennia uitgroeien tot het belangrijkste milieugezondheidsprobleem in Nederland. Nu is dat nog luchtverontreiniging en heeft geluid de twijfelachtige eer op de tweede plaats te staan. Bijna vier miljoen Nederlanders ervaren geluidshinder of worden in hun slaap verstoord, met alle gevolgen van dien. De milieugezondheidsproblemen die kunnen optreden zijn ernstige hinder en slaapverstoring, die leiden tot een verhoogde bloeddruk. Daarvan zijn weer de mogelijke gevolgen hart- en vaatziekten met de kans op vervroegd overlijden.

Van langdurige blootstelling aan (veel) geluid kun je dus (ernstig) ziek worden. Daarom is het belangrijk dat er aandacht is voor het voorkomen en het bestrijden van geluidshinder. Er werken aardig wat professionals aan. Voor dit themanummer heb ik een breed scala aan vakgenoten gevraagd om vanuit hun specialisme naar geluid en verkeer te kijken.

Ik ben erg blij met het resultaat. Met dit thema hebben we een mooie bijdrage kunnen leveren aan een bredere kijk op het vakgebied geluid.


Erik Roelofsen,

directeur Nederlandse Stichting Geluidshinder

Inhoud laatste dossier

Wegontwerp

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.