Actielijst voor kleurenblindproof verkeer

donderdag 27 juni 2019 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 73x gelezen

Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé uit de blogserie ‘Verkeerskleuren’ levert de volgende actielijst op die kleuren in het verkeer, ook voor kleurenblinden vertrouwd en vanzelfsprekend kunnen maken. 

 

 

Meinard Noothoven van Goor

Meinard Noothoven van Goor

Onderzoek naar aantallen ongelukken waarbij kleurenblindheid in het spel was.  
Blog 1/6: Ook ‘ons’ CBS heeft geen enkel cijfer over kleurenblindheid, de buurlanden wel en hun aantallen komen overeen met onze laatste dienstplichtkeuring. Zo mogen we concluderen dat in Nederland 8 procent van de mannen en 0,4 procent van de vrouwen kleurenblind is. Dat zijn driekwart miljoen Nederlanders. 
Actie: SWOV. 

 

RVV kleurenblindproof maken, onder meer: oplossing voor de 2 tweekleurige verkeerslichten rood/geel en rood/groen, die nu beide worden toegepast.  

Blog 2/6: Plotseling ging het onderste licht uit en het bovenste (rood) aan, en direct daarop kwam een tram aan scheuren. Ik kon nog net een botsing voorkomen zonder voetgangers te raken. 
Actie: ministerie IenW 

 

Openbare-verlichtingsnormen aanpassen

Blog 2/6: Het oranjerode stoplicht heeft dezelfde tint als de natrium straatverlichting en valt dus niet op. Reacties bij navraag: ‘Nooit aan gedacht!’ 

Actie: ministerie BZK 

 

Matrix-kruis in de modificatieperiode (van rood naar oranjerood) tot 2035 sterk verkorten, in verband met de (levens)gevaarlijke situatie op de snelwegen. 
Blog 3/6: Zomer 2005 informeerde mijn bijrijder me over een matrix-kruis boven een Zwitserse snelweg. Overbodig, daar ik het oranjerode Zwitserse kruis prachtig zag oplichten, zowel buiten als in tunnels. 
Actie: Rijkswaterstaat 

 

DRIP-richtlijn: juiste specificatie voor oranjerood licht vermelden. 
Blog 3/6: In de CROW-richtlijn ‘Informatievoorziening op dynamische informatiepanelen’ (versie 2017) staat in 2.4: ‘Veel panelen kunnen wit (of geel) en rood weergeven. Deze kleuren kunnen goed gebruikt worden.’ 

Actie: CROW 

  

RDW-keuringseisen aanpassen voor dashboards (bijvoorbeeld geen rood op zwart), signaallichtjes in dashboard van rood naar oranjerood, achter- en remlichten oranjerood voor alle voertuigen. 
Blog 4/6: Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal, maar op mijn dashboard geen enkele indicatie. Wat kan dit zijn? Olie, accu, koelwater?”  

Actie: RDW, RAI 

 

Fietsachterlicht oranjerood in plaats van rood. 
Blog 4/6: De laatste tijd zijn er meer soorten fietsachterlichten op straat te zien, helaas vaak in donkerrood uitgevoerd, en daarmee onzichtbaar voor rood-blinden. 

Actie: ANWB en andere 

  

Verkeersborden aanpassen door smalle rode buitenbies weg te laten. 

Blog 5/6: Nu wordt gelukkig toch gewerkt aan de optimale uitvoering met een brede reflecterende witte contourbies, zoals in Frankrijk reeds standaard is. Deze borden zijn voor kleurzienden ook duidelijker, zeker in het donker als niemand kleuren ziet. 

Actie: Normcommissie 

 

De zesde blog was de laatste in de serie van Meinard Noothoven van Goor over kleur in het verkeer.

 

Aanvullend 
Deze actielijst is zeker niet volledig. Denk bijvoorbeeld ook aan het kleurenblind-proof uitvoeren van alle functionele kleuren in navigatiesystemen en parkeerautomaten, zowel in parkeergarages als op parkeerterreinen, maar ook aan verkeerslichten en bewegwijzering. En maak alle rode fietsstroken en fietspaden ‘zichtbaar’ met het witte fiets-symbool (zie ook de blog ‘Maak fietsen kleurenblindproof’ gepubliceerd op 27-10-2017). En schenk vooral aandacht aan kleurenblindheid in verkeerskundige en politie-opleidingsinstituten.  

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 51 tot 75 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 51 tot 75 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.