Afname groeitempo is nog altijd groei van het autoverkeer

dinsdag 22 juli 2014 Evert de Jong 0 reacties 711x gelezen

Evert de Jong, VBW Asfalt

Waarom roepen verkeersdeskundigen al jaren dat de automobiliteit af zal nemen en meer asfalt het autogebruik aantrekt? Het verleden heeft aangetoond dat de prognoses altijd naar boven moesten worden bijgesteld. En alhoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, kun je wel van het verleden leren.

 

In de jaren 80 van de vorige eeuw werd al gesteld dat Nederland af was. Wegenaanleg stond in een kwaad daglicht. Ik roep in herinnering de protesten tegen de aanleg van een snelweg door Amelisweerd bij Utrecht. In de opvolgende decennia hebben we dat geweten, elk jaar nam de filedruk toe met negatieve economische gevolgen. 

 

De laatste twee ministers van Verkeer en Waterstaat hebben met succes het wegennet opgepept en samen met de economische recessie kon Melanie Schulz van Haegen melden dat de filedruk sinds enkele jaren is afgenomen.

 

Ook het bureau CE Delft heeft dit geconstateerd en meldt dat het verkeersvolume vanaf 2000 minder is gegroeid dan het hoge groeiscenario. Als mogelijke redenen worden genoemd een verzadiging in het autogebruik en de opkomst van Het Nieuwe Werken. Het effect van de economische recessie wordt echter gemist. Ook wordt niet ingegaan op de nog bestaande achterstand in capaciteit waardoor een klein beetje economische groei leidt tot meer mobiliteit en groeiende filedruk.

 

Goede verkeersprognoses zijn onmisbaar om op feiten gebaseerde investeringen in mobiliteit te doen. Deze prognoses moeten uiteraard telkens worden bijgesteld op basis van nieuwe gegevens. Daarbij moet er ook rekening mee worden gehouden dat investeringen in de infrastructuur vele decennia tot wel eeuwen gevolgen hebben.

 

Meningen zijn daarom desastreus als ze de verkeerde kant op wijzen en tot verkeerde beslissingen leiden. Recent verschenen er in de media weer diverse artikelen van deskundigen die erop neerkomen dat het verkeer zal afnemen. Het gaat echter om een afname van het groeitempo. En dan alleen de laatste paar jaar. Een onderbouwing van de achtergronden gaat meestal niet dieper dan wat algemene maatschappelijke signalen overgoten met een wetenschappelijk sausje.

Een vorm van trendwatching gepresenteerd met de stelligheid van wetenschappelijke feiten.

 

Dat is jammer. Want als je vanuit de wegenbouwhoek daarop ingaat wordt je weggezet als asfaltlobby. In dat kamp wordt VBW Asfalt dan ingedeeld. VBW Asfalt heeft echter altijd gesteld dat als je een verharding aanbrengt je dat goed moet doen. Goed wil hier zeggen met verstand van zaken en duurzaam. Daarmee bevindt de VBW zich in goed gezelschap van organisaties als de Fietsersbond en het Fietsberaad. Ook deze organisaties melden feiten om hun doelstellingen te bereiken. Natuurlijk spelen meningen over de toekomstige ontwikkelingen daarbij een rol. Maar in de voorlichting beperkt men zich tot de feiten.

 

De transportsector behoort tot de motoren van onze economie. Een goede weginfrastructuur is een belangrijke factor voor bedrijven om zich in Nederland te vestigen. Ir. Huib van Essen van het bureau CE Delft noemt in zijn artikel in De ingenieur van juli 2014 voorbeelden van onderhanden zijnde projecten (Blankenburgtunnel, A13/A16, VIA15 en de Noordoostcorridor Eindhoven) die ‘mogelijk’ niet rendabel zouden kunnen zijn. Tenminste bij doorrekenen van een negatief scenario.

 

Dan roep ik ‘Nu doet u het weer!’ Want natuurlijk kun je tal van scenario’s bedenken en doorrekenen. Ook scenario’s waaruit blijkt dat je helemaal geen wegen moet aanleggen omdat er in de toekomst nauwelijks meer automobiliteit zal zijn. Maar als je zelfs in de zomervakantie van 2014 op de A13 in de file staat heb je daar geen boodschap aan.  Het verleden heeft aangetoond dat een groeiende economie gepaard gaat aan groeiende mobiliteit. De les uit het verleden is dat je niet die mobiliteit moet belemmeren maar dat je de ongewenste (milieu)effecten moet aanpakken.

Gelukkig zijn er veel inspanningen om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan geluidarm asfalt, strengere eisen aan de uitstoot van emissies (fijnstof en dergelijke) en de stimulering van elektrisch rijden. Ook hebben de investeringen in de wegenbouw van de laatste jaren eraan bijgedragen dat de filedruk is afgenomen (dat is wat anders dan weggenomen). Meer asfalt helpt dus wel.

 

Roepen ‘Bij minder verkeer kunnen de kosten ineens hoger zijn dan de baten’ leidt maar tot één conclusie. Onze koningin Maxima heeft daarvoor de Nederlandse taal verrijkt met haar uitdrukking: ‘Een beetje dom.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.