Afname groeitempo is nog altijd groei van het autoverkeer

dinsdag 22 juli 2014 Evert de Jong 0 reacties 701x gelezen

Evert de Jong, VBW Asfalt

Waarom roepen verkeersdeskundigen al jaren dat de automobiliteit af zal nemen en meer asfalt het autogebruik aantrekt? Het verleden heeft aangetoond dat de prognoses altijd naar boven moesten worden bijgesteld. En alhoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, kun je wel van het verleden leren.

 

In de jaren 80 van de vorige eeuw werd al gesteld dat Nederland af was. Wegenaanleg stond in een kwaad daglicht. Ik roep in herinnering de protesten tegen de aanleg van een snelweg door Amelisweerd bij Utrecht. In de opvolgende decennia hebben we dat geweten, elk jaar nam de filedruk toe met negatieve economische gevolgen. 

 

De laatste twee ministers van Verkeer en Waterstaat hebben met succes het wegennet opgepept en samen met de economische recessie kon Melanie Schulz van Haegen melden dat de filedruk sinds enkele jaren is afgenomen.

 

Ook het bureau CE Delft heeft dit geconstateerd en meldt dat het verkeersvolume vanaf 2000 minder is gegroeid dan het hoge groeiscenario. Als mogelijke redenen worden genoemd een verzadiging in het autogebruik en de opkomst van Het Nieuwe Werken. Het effect van de economische recessie wordt echter gemist. Ook wordt niet ingegaan op de nog bestaande achterstand in capaciteit waardoor een klein beetje economische groei leidt tot meer mobiliteit en groeiende filedruk.

 

Goede verkeersprognoses zijn onmisbaar om op feiten gebaseerde investeringen in mobiliteit te doen. Deze prognoses moeten uiteraard telkens worden bijgesteld op basis van nieuwe gegevens. Daarbij moet er ook rekening mee worden gehouden dat investeringen in de infrastructuur vele decennia tot wel eeuwen gevolgen hebben.

 

Meningen zijn daarom desastreus als ze de verkeerde kant op wijzen en tot verkeerde beslissingen leiden. Recent verschenen er in de media weer diverse artikelen van deskundigen die erop neerkomen dat het verkeer zal afnemen. Het gaat echter om een afname van het groeitempo. En dan alleen de laatste paar jaar. Een onderbouwing van de achtergronden gaat meestal niet dieper dan wat algemene maatschappelijke signalen overgoten met een wetenschappelijk sausje.

Een vorm van trendwatching gepresenteerd met de stelligheid van wetenschappelijke feiten.

 

Dat is jammer. Want als je vanuit de wegenbouwhoek daarop ingaat wordt je weggezet als asfaltlobby. In dat kamp wordt VBW Asfalt dan ingedeeld. VBW Asfalt heeft echter altijd gesteld dat als je een verharding aanbrengt je dat goed moet doen. Goed wil hier zeggen met verstand van zaken en duurzaam. Daarmee bevindt de VBW zich in goed gezelschap van organisaties als de Fietsersbond en het Fietsberaad. Ook deze organisaties melden feiten om hun doelstellingen te bereiken. Natuurlijk spelen meningen over de toekomstige ontwikkelingen daarbij een rol. Maar in de voorlichting beperkt men zich tot de feiten.

 

De transportsector behoort tot de motoren van onze economie. Een goede weginfrastructuur is een belangrijke factor voor bedrijven om zich in Nederland te vestigen. Ir. Huib van Essen van het bureau CE Delft noemt in zijn artikel in De ingenieur van juli 2014 voorbeelden van onderhanden zijnde projecten (Blankenburgtunnel, A13/A16, VIA15 en de Noordoostcorridor Eindhoven) die ‘mogelijk’ niet rendabel zouden kunnen zijn. Tenminste bij doorrekenen van een negatief scenario.

 

Dan roep ik ‘Nu doet u het weer!’ Want natuurlijk kun je tal van scenario’s bedenken en doorrekenen. Ook scenario’s waaruit blijkt dat je helemaal geen wegen moet aanleggen omdat er in de toekomst nauwelijks meer automobiliteit zal zijn. Maar als je zelfs in de zomervakantie van 2014 op de A13 in de file staat heb je daar geen boodschap aan.  Het verleden heeft aangetoond dat een groeiende economie gepaard gaat aan groeiende mobiliteit. De les uit het verleden is dat je niet die mobiliteit moet belemmeren maar dat je de ongewenste (milieu)effecten moet aanpakken.

Gelukkig zijn er veel inspanningen om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan geluidarm asfalt, strengere eisen aan de uitstoot van emissies (fijnstof en dergelijke) en de stimulering van elektrisch rijden. Ook hebben de investeringen in de wegenbouw van de laatste jaren eraan bijgedragen dat de filedruk is afgenomen (dat is wat anders dan weggenomen). Meer asfalt helpt dus wel.

 

Roepen ‘Bij minder verkeer kunnen de kosten ineens hoger zijn dan de baten’ leidt maar tot één conclusie. Onze koningin Maxima heeft daarvoor de Nederlandse taal verrijkt met haar uitdrukking: ‘Een beetje dom.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 220

1 2 3 4 5 6

  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...

Artikelen 1 tot 25 van 220

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.