Ben jij straks smart, shared of social?

Waar zijn verkeerskundigen straks nog van?

dinsdag 16 februari 2016 Ron Bos 0 reacties 439x gelezen

Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in meer in gedrag gaan verdiepen, want infrastructuur was niet genoeg om weggebruikers in goede - de door ons bedachte - banen te leiden. En zelfs dat bleek niet genoeg; nu de technologie ons gaat bijstaan: gaat het om slimme wegen, slimme voertuigen en slimme mobiliteitsconcepten.
Ron Bos, adviseur Bij Goudappel Coffeng en trendwatcher in mobiliteit. Hij blogt op .smarturbanism.org

Ron Bos, adviseur Bij Goudappel Coffeng en trendwatcher in mobiliteit. Hij blogt op .smarturbanism.org

Smart mobility als de nieuwe modeterm; of toch een fundamenteel andere vorm van verkeerskunde? Het roept in ieder geval wat vragen op: waar zijn wij verkeerskundigen straks nog van? Nog steeds een infratechnicus? Of IT’er? Gedragskundige? Of toch meer de overall generalist, een procesmatige bruggenbouwer?

Als ik als trendwatcher door mijn oogharen naar de verkeerskundige van de toekomst kijk, zie ik nog geen sluitend antwoord. Wel zie ik drie grote ontwikkelingen die naar mijn mening de richting van de ‘verkeerkundige’ zal bepalen. Met enige vrije interpretatie zou je ze samen kunnen vatten in drie kernwoorden: smart, shared en social.

SMART
De technologische innovatie blijft doorgaan. Steeds meer ‘dingen’ gaan zich gedragen als ’sensor’ (meten wat er gebeurt) of ‘actuator’ (zorgen dat er iets gebeurt). Dat leidt tot steeds meer (actuele) data. Voeg daar de rekenkracht aan toe om wat (actueels) met die data te doen en je hebt een enorme technologie-georiënteerde sturing in handen. In mensentaal: in plaats van stromen en groepen, gaan we - dankzij onze smartphones - individuen optimaal door de wereld heen geleiden. Monitoren en modelleren van mobiliteit in de toekomst vraagt om experts die om kunnen gaan met deze grote hoeveelheden data en ‘control systemen’ kunnen ontwerpen. Is de verkeerskundige van de toekomst dus een ICT’er, gericht op datamining en het ontwerpen van de juiste algoritmes?

SHARED
Nieuwe mobiliteitsconcepten worden stuk voor stuk als dienst gepositioneerd. Dus niet als product. Je koopt dus geen nieuwe auto of Hoover board. Je bent aangesloten bij Car2Go, OV-fiets, Uber et cetera. iedere week popt er ergens ter wereld een startup op die een niche gaat bedienen die in de huidige globale economie zomaar ook in onze wereld opduikt. Wat betekent dat voor de planbaarheid van het verkeerskundig domein? Mobiliteit faciliteren komt in deze trend neer op het koppelen van vraag en aanbod, met gebruikersvriendelijke platformen die voldoende massa aan zich we. Deze concepten zijn dus niet alleen voorbehouden aan de overheid, maar steeds meer vanuit commerciële aanbieders, of het zijn bewoners zelf die onderdeel gaan vormen van de nieuwe ‘mobiliteitsarena’. Is de verkeerskundige van de toekomst straks vooral een makelaar?

SOCIAL
Mobiliteit ‘democratiseert’. Dat is de derde ontwikkeling die ik zie, mogelijk gemaakt door ‘SMART’ en ‘SHARED’: de eindgebruiker krijgt veel meer een centrale rol, zowel in planning als in de diensten zelf met digitale tools als facilitator. Bewust en ook onbewust gaan wij allemaal meesturen: je levert feedback aan TomTom of Google (onbewust) of je ‘rate’ een chauffeur (bewust) bijvoorbeeld. Ook bij beleidsvorming gaat dat gebeuren. Inspreekavonden met de ‘vaste krachten’ wordt een (bewuste of onbewuste) digitaal-ondersteunde dialoog met buurtbewoners die misschien niet eens wisten dat een bepaald traject voor hen van belang is. Plannen wordt regisseren van - door ‘social technology’ verschuivende - maatschappelijke krachten. Is de verkeerskundige van de toekomst dan primair een sociale innovator; verbinder tussen individuele gebruikers en het collectieve belang?

Smart, Shared en Social. Alle drie bieden kansen en uitdagingen voor ons vak. Ik heb geen pasklaar functieprofiel voor de verkeerskundige van de toekomst. Verre van dat zelfs. Maar ik trek wel een conclusie: met één profiel zijn we er niet. Is het dus tijd voor ‘de verkeerskundige is dood, leven de verkeerskundige!’?

Ron Bos blogt op www.smarturbanism.org

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 210

1 2 3 4 5 6

  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'

Artikelen 1 tot 25 van 210

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.