Ben jij straks smart, shared of social?

Waar zijn verkeerskundigen straks nog van?

dinsdag 16 februari 2016 Ron Bos 0 reacties 377x gelezen

Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in meer in gedrag gaan verdiepen, want infrastructuur was niet genoeg om weggebruikers in goede - de door ons bedachte - banen te leiden. En zelfs dat bleek niet genoeg; nu de technologie ons gaat bijstaan: gaat het om slimme wegen, slimme voertuigen en slimme mobiliteitsconcepten.
Ron Bos, adviseur Bij Goudappel Coffeng en trendwatcher in mobiliteit. Hij blogt op .smarturbanism.org

Ron Bos, adviseur Bij Goudappel Coffeng en trendwatcher in mobiliteit. Hij blogt op .smarturbanism.org

Smart mobility als de nieuwe modeterm; of toch een fundamenteel andere vorm van verkeerskunde? Het roept in ieder geval wat vragen op: waar zijn wij verkeerskundigen straks nog van? Nog steeds een infratechnicus? Of IT’er? Gedragskundige? Of toch meer de overall generalist, een procesmatige bruggenbouwer?

Als ik als trendwatcher door mijn oogharen naar de verkeerskundige van de toekomst kijk, zie ik nog geen sluitend antwoord. Wel zie ik drie grote ontwikkelingen die naar mijn mening de richting van de ‘verkeerkundige’ zal bepalen. Met enige vrije interpretatie zou je ze samen kunnen vatten in drie kernwoorden: smart, shared en social.

SMART
De technologische innovatie blijft doorgaan. Steeds meer ‘dingen’ gaan zich gedragen als ’sensor’ (meten wat er gebeurt) of ‘actuator’ (zorgen dat er iets gebeurt). Dat leidt tot steeds meer (actuele) data. Voeg daar de rekenkracht aan toe om wat (actueels) met die data te doen en je hebt een enorme technologie-georiënteerde sturing in handen. In mensentaal: in plaats van stromen en groepen, gaan we - dankzij onze smartphones - individuen optimaal door de wereld heen geleiden. Monitoren en modelleren van mobiliteit in de toekomst vraagt om experts die om kunnen gaan met deze grote hoeveelheden data en ‘control systemen’ kunnen ontwerpen. Is de verkeerskundige van de toekomst dus een ICT’er, gericht op datamining en het ontwerpen van de juiste algoritmes?

SHARED
Nieuwe mobiliteitsconcepten worden stuk voor stuk als dienst gepositioneerd. Dus niet als product. Je koopt dus geen nieuwe auto of Hoover board. Je bent aangesloten bij Car2Go, OV-fiets, Uber et cetera. iedere week popt er ergens ter wereld een startup op die een niche gaat bedienen die in de huidige globale economie zomaar ook in onze wereld opduikt. Wat betekent dat voor de planbaarheid van het verkeerskundig domein? Mobiliteit faciliteren komt in deze trend neer op het koppelen van vraag en aanbod, met gebruikersvriendelijke platformen die voldoende massa aan zich we. Deze concepten zijn dus niet alleen voorbehouden aan de overheid, maar steeds meer vanuit commerciële aanbieders, of het zijn bewoners zelf die onderdeel gaan vormen van de nieuwe ‘mobiliteitsarena’. Is de verkeerskundige van de toekomst straks vooral een makelaar?

SOCIAL
Mobiliteit ‘democratiseert’. Dat is de derde ontwikkeling die ik zie, mogelijk gemaakt door ‘SMART’ en ‘SHARED’: de eindgebruiker krijgt veel meer een centrale rol, zowel in planning als in de diensten zelf met digitale tools als facilitator. Bewust en ook onbewust gaan wij allemaal meesturen: je levert feedback aan TomTom of Google (onbewust) of je ‘rate’ een chauffeur (bewust) bijvoorbeeld. Ook bij beleidsvorming gaat dat gebeuren. Inspreekavonden met de ‘vaste krachten’ wordt een (bewuste of onbewuste) digitaal-ondersteunde dialoog met buurtbewoners die misschien niet eens wisten dat een bepaald traject voor hen van belang is. Plannen wordt regisseren van - door ‘social technology’ verschuivende - maatschappelijke krachten. Is de verkeerskundige van de toekomst dan primair een sociale innovator; verbinder tussen individuele gebruikers en het collectieve belang?

Smart, Shared en Social. Alle drie bieden kansen en uitdagingen voor ons vak. Ik heb geen pasklaar functieprofiel voor de verkeerskundige van de toekomst. Verre van dat zelfs. Maar ik trek wel een conclusie: met één profiel zijn we er niet. Is het dus tijd voor ‘de verkeerskundige is dood, leven de verkeerskundige!’?

Ron Bos blogt op www.smarturbanism.org

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 201

1 2 3 4 5 6

  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 1 tot 10 van 201

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.