Ben jij straks smart, shared of social?

Waar zijn verkeerskundigen straks nog van?

dinsdag 16 februari 2016 Ron Bos 0 reacties 351x gelezen

Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in meer in gedrag gaan verdiepen, want infrastructuur was niet genoeg om weggebruikers in goede - de door ons bedachte - banen te leiden. En zelfs dat bleek niet genoeg; nu de technologie ons gaat bijstaan: gaat het om slimme wegen, slimme voertuigen en slimme mobiliteitsconcepten.
Ron Bos, adviseur Bij Goudappel Coffeng en trendwatcher in mobiliteit. Hij blogt op .smarturbanism.org

Ron Bos, adviseur Bij Goudappel Coffeng en trendwatcher in mobiliteit. Hij blogt op .smarturbanism.org

Smart mobility als de nieuwe modeterm; of toch een fundamenteel andere vorm van verkeerskunde? Het roept in ieder geval wat vragen op: waar zijn wij verkeerskundigen straks nog van? Nog steeds een infratechnicus? Of IT’er? Gedragskundige? Of toch meer de overall generalist, een procesmatige bruggenbouwer?

Als ik als trendwatcher door mijn oogharen naar de verkeerskundige van de toekomst kijk, zie ik nog geen sluitend antwoord. Wel zie ik drie grote ontwikkelingen die naar mijn mening de richting van de ‘verkeerkundige’ zal bepalen. Met enige vrije interpretatie zou je ze samen kunnen vatten in drie kernwoorden: smart, shared en social.

SMART
De technologische innovatie blijft doorgaan. Steeds meer ‘dingen’ gaan zich gedragen als ’sensor’ (meten wat er gebeurt) of ‘actuator’ (zorgen dat er iets gebeurt). Dat leidt tot steeds meer (actuele) data. Voeg daar de rekenkracht aan toe om wat (actueels) met die data te doen en je hebt een enorme technologie-georiënteerde sturing in handen. In mensentaal: in plaats van stromen en groepen, gaan we - dankzij onze smartphones - individuen optimaal door de wereld heen geleiden. Monitoren en modelleren van mobiliteit in de toekomst vraagt om experts die om kunnen gaan met deze grote hoeveelheden data en ‘control systemen’ kunnen ontwerpen. Is de verkeerskundige van de toekomst dus een ICT’er, gericht op datamining en het ontwerpen van de juiste algoritmes?

SHARED
Nieuwe mobiliteitsconcepten worden stuk voor stuk als dienst gepositioneerd. Dus niet als product. Je koopt dus geen nieuwe auto of Hoover board. Je bent aangesloten bij Car2Go, OV-fiets, Uber et cetera. iedere week popt er ergens ter wereld een startup op die een niche gaat bedienen die in de huidige globale economie zomaar ook in onze wereld opduikt. Wat betekent dat voor de planbaarheid van het verkeerskundig domein? Mobiliteit faciliteren komt in deze trend neer op het koppelen van vraag en aanbod, met gebruikersvriendelijke platformen die voldoende massa aan zich we. Deze concepten zijn dus niet alleen voorbehouden aan de overheid, maar steeds meer vanuit commerciële aanbieders, of het zijn bewoners zelf die onderdeel gaan vormen van de nieuwe ‘mobiliteitsarena’. Is de verkeerskundige van de toekomst straks vooral een makelaar?

SOCIAL
Mobiliteit ‘democratiseert’. Dat is de derde ontwikkeling die ik zie, mogelijk gemaakt door ‘SMART’ en ‘SHARED’: de eindgebruiker krijgt veel meer een centrale rol, zowel in planning als in de diensten zelf met digitale tools als facilitator. Bewust en ook onbewust gaan wij allemaal meesturen: je levert feedback aan TomTom of Google (onbewust) of je ‘rate’ een chauffeur (bewust) bijvoorbeeld. Ook bij beleidsvorming gaat dat gebeuren. Inspreekavonden met de ‘vaste krachten’ wordt een (bewuste of onbewuste) digitaal-ondersteunde dialoog met buurtbewoners die misschien niet eens wisten dat een bepaald traject voor hen van belang is. Plannen wordt regisseren van - door ‘social technology’ verschuivende - maatschappelijke krachten. Is de verkeerskundige van de toekomst dan primair een sociale innovator; verbinder tussen individuele gebruikers en het collectieve belang?

Smart, Shared en Social. Alle drie bieden kansen en uitdagingen voor ons vak. Ik heb geen pasklaar functieprofiel voor de verkeerskundige van de toekomst. Verre van dat zelfs. Maar ik trek wel een conclusie: met één profiel zijn we er niet. Is het dus tijd voor ‘de verkeerskundige is dood, leven de verkeerskundige!’?

Ron Bos blogt op www.smarturbanism.org

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 187

1 2 3 4 5 6

  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling.Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL

Artikelen 1 tot 10 van 187

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.