Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)?

vrijdag 31 maart 2017 Robin Huizenga 0 reacties 128x gelezen

‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de verkiezingsstrijd nog in volle gang. De Nederlandse politieke partijen zijn weer nadrukkelijk in het straatbeeld aanwezig en (alternatieve?) feiten en getallen worden in de strijd geworpen om hun plannen te onderbouwen.'

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

'Als verkeerskundige zoek ik nieuwsgierig naar de verkeerskundige visie van de partijen en pak de doorrekening van het Centraal Planbureau erbij. In het actuele rapport komt maar 14 keer het woord ‘verkeer’ voor. U mag zelf bepalen of u dit veel of weinig vindt. In ieder geval zal het naar verwachting voor velen van u een feest van herkenning zijn. Oude plannen, zoals de kilometerheffing (89 hits), worden weer tevoorschijn gehaald en afgestoft en bekende tegenstellingen tussen links en rechts worden herbevestigd. Er wordt echter met geen woord gerept over de aankomende verkeerskundige disruptie. Zorgwekkend, want regeren is tenslotte vooruitzien!

 

Of we er nu klaar voor zijn of niet, het autonome voertuig komt eraan. Internationaal worden op juridisch terrein meer en meer lichten op groen gezet en lokale testlocaties schieten mede daardoor als paddenstoelen uit de grond. Ook in Nederland doen wij daar vrolijk aan mee. Onze huidige minister Schultz werkt er al jaren aan om van Nederland een voortrekkersland in de autonome revolutie te maken. Hierdoor gestimuleerd, lanceren autofabrikanten de ene na de andere technische innovatie. Wij hebben het voorrecht om wereldwijd samen te werken met autofabrikanten en hun nieuwste vindingen in onze virtuele verkeerssimulatieomgeving PTV Vissim te testen alvorens ze op de prijslijst belanden. Niet alleen hun auto’s kunnen steeds harder accelereren, ook de industrie zelf kan dit.

 

Maar pas op: de Lisbon Case Study in 2015 (van International Transport Forum, OECD: http://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/15cpb_self-drivingcars.pdf) heeft ons duidelijk met de neus op de feiten geduwd. De opkomst van autonome voertuigen zonder het loslaten van onze drang om zelf een voertuig te bezitten heeft rampzalige gevolgen voor onze bereikbaarheid. Toenames van 40 procent in het aantal verplaatsingskilometers worden ons voorgeschoteld. Verkeerskundige of niet, het zal voor eenieder volstrekt duidelijk zijn dat dit niet met een kilometerheffing of lokale milieuzone is op te vangen.

 

Shared Mobility wordt in dezelfde rapportage genoemd als een van de oplossingen om onze (binnen)steden bereikbaar te houden. Met de opkomst van nieuwe technieken moeten we oude gewoontes durven los te laten. Mobility as a Service (MaaS) is het platform waarmee wij onze persoonlijke multimodale verplaatsingswensen opnieuw moeten gaan definiëren. Voor een maandelijks bedrag neem je een (bereikbaarheids)dienst af en organiseer en personaliseer je snel en eenvoudig elke (multimodale) reis. Vandaag slecht weer, dan reserveer je een (huur)auto of openbaar vervoer. Ben je juist toe aan fysieke beweging dan pak je lekker de fiets. Zelfs het UITP (internationale openbaar vervoer federatie) prijst MaaS als de oplossing voor efficiënt vervoer.

Maar hoe moet je MaaS inrichten? Met het MaaS Accelerator Program biedt de PTV Group een virtuele verkeerskundige wereld én een verkeerskundig operationeel besturings- en controlesysteem voor MaaS. Sinds de bekendmaking hebben wij al vele autofabrikanten, overheden, openbaarvervoersbedrijven en consultantbureaus ontvangen om te praten hoe zij het beste met deze disruptie om kunnen gaan. Of, zoals sommigen het verwoorden: ‘hoe te overleven’?

 

In de klassieke verkeersmodellen gaan we uit van een een-op-een-relatie tussen personen die zich verplaatsen en de voertuigen waarmee ze zich verplaatsen. Met de laatste technieken rond tourbased modellen raken we heel ver, maar wat gebeurt er als die link tussen voertuigen en personen niet meer een-op-een is? In het MaaS Accelerator Program hebben we een algoritme ontwikkeld dat simuleert hoe een vervoersvraag (van zowel personen als goederen) vertaald wordt naar voertuigbewegingen, rekening houdend met de combinatie van trips (ridesharing), met het aantal beschikbare voertuigen, de capaciteit en meer. Daardoor kunnen we perfect inschatten wat het effect van New Mobility Services op de stad van morgen is.

 

Beste Mark, Geert, Alexander, Sybrand, Jesse, Emile of toch Lodewijk, houd alsjeblief rekening met de aankomende verkeerskundige disruptie. Besteed ‘ons’ geld niet aan de problemen van vandaag als dit morgen niet meer effectief is. Kilometerheffing, milieuzones, grote infra-investeringen, denk na over de rentabiliteit op lange termijn. En ja, wij snappen dat u misschien moeite heeft om de impact van MaaS te beoordelen. Weet dan dat de PTV Group graag dit verkeerskundige inzicht geeft. Niet alleen aan autofabrikanten, OV-bedrijven, consultants en overheden, maar ook aan de politiek. Wij zijn er al klaar voor. U toch ook?

 

Intussen ben ik al nieuwsgierig naar de rapportage van het Centraal Planbureau voor de volgende regeerperiode…’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 189

1 2 3 4 5 6

  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 1 tot 10 van 189

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.