Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)?

vrijdag 31 maart 2017 Robin Huizenga 0 reacties 73x gelezen

‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de verkiezingsstrijd nog in volle gang. De Nederlandse politieke partijen zijn weer nadrukkelijk in het straatbeeld aanwezig en (alternatieve?) feiten en getallen worden in de strijd geworpen om hun plannen te onderbouwen.'

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

Robin Huizenga, Business Manager Traffic, PTV Group

'Als verkeerskundige zoek ik nieuwsgierig naar de verkeerskundige visie van de partijen en pak de doorrekening van het Centraal Planbureau erbij. In het actuele rapport komt maar 14 keer het woord ‘verkeer’ voor. U mag zelf bepalen of u dit veel of weinig vindt. In ieder geval zal het naar verwachting voor velen van u een feest van herkenning zijn. Oude plannen, zoals de kilometerheffing (89 hits), worden weer tevoorschijn gehaald en afgestoft en bekende tegenstellingen tussen links en rechts worden herbevestigd. Er wordt echter met geen woord gerept over de aankomende verkeerskundige disruptie. Zorgwekkend, want regeren is tenslotte vooruitzien!

 

Of we er nu klaar voor zijn of niet, het autonome voertuig komt eraan. Internationaal worden op juridisch terrein meer en meer lichten op groen gezet en lokale testlocaties schieten mede daardoor als paddenstoelen uit de grond. Ook in Nederland doen wij daar vrolijk aan mee. Onze huidige minister Schultz werkt er al jaren aan om van Nederland een voortrekkersland in de autonome revolutie te maken. Hierdoor gestimuleerd, lanceren autofabrikanten de ene na de andere technische innovatie. Wij hebben het voorrecht om wereldwijd samen te werken met autofabrikanten en hun nieuwste vindingen in onze virtuele verkeerssimulatieomgeving PTV Vissim te testen alvorens ze op de prijslijst belanden. Niet alleen hun auto’s kunnen steeds harder accelereren, ook de industrie zelf kan dit.

 

Maar pas op: de Lisbon Case Study in 2015 (van International Transport Forum, OECD: http://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/15cpb_self-drivingcars.pdf) heeft ons duidelijk met de neus op de feiten geduwd. De opkomst van autonome voertuigen zonder het loslaten van onze drang om zelf een voertuig te bezitten heeft rampzalige gevolgen voor onze bereikbaarheid. Toenames van 40 procent in het aantal verplaatsingskilometers worden ons voorgeschoteld. Verkeerskundige of niet, het zal voor eenieder volstrekt duidelijk zijn dat dit niet met een kilometerheffing of lokale milieuzone is op te vangen.

 

Shared Mobility wordt in dezelfde rapportage genoemd als een van de oplossingen om onze (binnen)steden bereikbaar te houden. Met de opkomst van nieuwe technieken moeten we oude gewoontes durven los te laten. Mobility as a Service (MaaS) is het platform waarmee wij onze persoonlijke multimodale verplaatsingswensen opnieuw moeten gaan definiëren. Voor een maandelijks bedrag neem je een (bereikbaarheids)dienst af en organiseer en personaliseer je snel en eenvoudig elke (multimodale) reis. Vandaag slecht weer, dan reserveer je een (huur)auto of openbaar vervoer. Ben je juist toe aan fysieke beweging dan pak je lekker de fiets. Zelfs het UITP (internationale openbaar vervoer federatie) prijst MaaS als de oplossing voor efficiënt vervoer.

Maar hoe moet je MaaS inrichten? Met het MaaS Accelerator Program biedt de PTV Group een virtuele verkeerskundige wereld én een verkeerskundig operationeel besturings- en controlesysteem voor MaaS. Sinds de bekendmaking hebben wij al vele autofabrikanten, overheden, openbaarvervoersbedrijven en consultantbureaus ontvangen om te praten hoe zij het beste met deze disruptie om kunnen gaan. Of, zoals sommigen het verwoorden: ‘hoe te overleven’?

 

In de klassieke verkeersmodellen gaan we uit van een een-op-een-relatie tussen personen die zich verplaatsen en de voertuigen waarmee ze zich verplaatsen. Met de laatste technieken rond tourbased modellen raken we heel ver, maar wat gebeurt er als die link tussen voertuigen en personen niet meer een-op-een is? In het MaaS Accelerator Program hebben we een algoritme ontwikkeld dat simuleert hoe een vervoersvraag (van zowel personen als goederen) vertaald wordt naar voertuigbewegingen, rekening houdend met de combinatie van trips (ridesharing), met het aantal beschikbare voertuigen, de capaciteit en meer. Daardoor kunnen we perfect inschatten wat het effect van New Mobility Services op de stad van morgen is.

 

Beste Mark, Geert, Alexander, Sybrand, Jesse, Emile of toch Lodewijk, houd alsjeblief rekening met de aankomende verkeerskundige disruptie. Besteed ‘ons’ geld niet aan de problemen van vandaag als dit morgen niet meer effectief is. Kilometerheffing, milieuzones, grote infra-investeringen, denk na over de rentabiliteit op lange termijn. En ja, wij snappen dat u misschien moeite heeft om de impact van MaaS te beoordelen. Weet dan dat de PTV Group graag dit verkeerskundige inzicht geeft. Niet alleen aan autofabrikanten, OV-bedrijven, consultants en overheden, maar ook aan de politiek. Wij zijn er al klaar voor. U toch ook?

 

Intussen ben ik al nieuwsgierig naar de rapportage van het Centraal Planbureau voor de volgende regeerperiode…’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 175

1 2 3 4 5 6

  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM

Artikelen 1 tot 10 van 175

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.