Bijna onder de tram

Verkeerskleuren 2/6

donderdag 25 oktober 2018 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 292x gelezen

In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit is de tweede blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer.
Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color 
info@blindcolor.com

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color info@blindcolor.com

Nadat de slagboom omhoog was gegaan en het onderste licht (groen) van het tweekleurig verkeerslicht oplichtte, kon ik de Haagse parkeergarage uitrijden om vervolgens via de Bezuidenhoutseweg het centrum te verlaten. Op de hoek met de Rijnstraat (vlak voor station Den Haag Centraal) brandde het onderste licht van, wederom, een tweekleurig verkeerslicht, deze keer groter uitgevoerd.

 

Plotseling ging het onderste licht uit en het bovenste (rood) aan, en direct daarop kwam een tram aan scheuren. Ik kon nog net een botsing voorkomen zonder voetgangers te raken. De trambestuurder tikte enthousiast op zijn voorhoofd. 

Google bracht de verklaring. Bij het tweede tweekleurig verkeerslicht ging ik ervan uit dat het onderste licht groen was, zoals in de parkeergarage, en ik veilig kon doorrijden. Het was echter geel, met de – voor mij onzichtbare boodschap – stoppen, weldra komt rood! Mijn zoveelste bijna-botsing ten gevolge van ondoordacht kleurgebruik had ik schadevrij overleefd. 

 

Twee types tweekleurige lichten 

In Nederland worden kennelijk twee types tweekleurige verkeerslichten toegepast: het rood-gele (in het RVV) bij kruisingen met tram- en spoorrails, bij bruggen en het rood-groene (niet in het RVV, maar veel talrijker) op plaatsen waar langzaam wordt gereden. Daar kan het geel in het standaard verkeerslicht (met drie kleuren) worden gemist. 

 

In catalogi komt het rood-gele verkeerslicht niet voor, kennelijk te weinig omzet bij klanten als Den Haag (HTM), Rotterdam (Metro), en ProRail. Omdat kleurenblinden hun kleurwaarneming nooit vertrouwen, zijn de posities van de lichten voor hen bepalend (boven, midden en onder). Het is daarom onverstandig en gevaarlijk twee types tweekleurige verkeerslichten (rood-geel en rood-groen) toe te passen, al dan niet in het RVV. 

 

Oplossing: schaf het rood-gele tweekleurige verkeerslicht af en stap over op het standaard (driekleurig) verkeerslicht waarbij alleen rood en geel worden aangesloten. De onderste groene positie (niet aangesloten) is nodig voor de standaard dubbele codering (rood-boven, geel-midden, en groen-onder). Hierna kan het rood-groene licht in het RVV worden opgenomen en sluit daarbij aan op het rood-groene voetgangers oversteeklicht, dat in het RVV wordt vermeld. 

 

Het is voor mij een raadsel dat mensen die elke dag voor verkeerslichten wachten zich de dubbele codering niet realiseren. Dit is terug te zien in het algemeen gebruik van de van kleur verspringende lichten in vele toepassingen, zoals opladen accu, tv-kastje, aan-uitschakelaar. Hoewel niet opzettelijk (wel dom) is dit toch een vorm van gehandicaptendiscriminatie (zie Verkeerskleuren 1-6). 

  

Openbare verlichting 

In de recent vernieuwde norm voor openbare verlichting is geen rekening gehouden met kleurenblinden. Voor hen zijn de verkeerslichten soms ‘zoek’ te midden van de straatverlichting. Het oranjerode stoplicht heeft dezelfde tint als de natrium straatverlichting en valt dus niet op. Reacties bij navraag: "Nooit aan gedacht!" 

Voor de duidelijkheid wordt het groene licht tegenwoordig in blauwgroen uitgevoerd. Helaas neem ik deze tint als wit waar (zie afbeeldingen hieronder) met gevolg dat in het donker het signaal niet opvalt op plaatsen waar veel ander licht is, zoals in winkelstraten. 

 

  

 

Het rechterbeeld is gemaakt met de kleurenblindheidsimulator van TNO. Blauwgroen is voor de meeste kleurenblinden wit, en met veel omgevingslicht onzichtbaar. 

 

Veilig Verkeer: Kleurenblind-proof 

Veilig verkeer staat bovenaan op veel lijstjes van vele instanties die beweren zich hiervoor in te zetten. Helaas is nog steeds niet doorgedrongen dat veel kan worden bereikt door de juiste kleurtinten te selecteren die voor iedereen (kleurzienden en kleurenblinden) ook in het donker, in en buiten de bebouwde kom, duidelijk zijn. Kosten verwaarloosbaar. Statistisch ‘lijden’ 8 procent van de manlijke verkeerskundigen aan een vorm van kleurenblindheid. Waarom horen we die nooit? Van de politie is niets te verwachten, want kleurenblinden worden medisch afgekeurd voor politiefuncties en in de opleiding komt het onderwerp niet ter sprake. 

 

Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een gevaar op de weg zijn.

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 250

1 2 3 4 5 6

  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor

Artikelen 1 tot 25 van 250

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.