Bijna onder de tram

Verkeerskleuren 2/6

donderdag 25 oktober 2018 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 304x gelezen

In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit is de tweede blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer.
Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color 
info@blindcolor.com

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color info@blindcolor.com

Nadat de slagboom omhoog was gegaan en het onderste licht (groen) van het tweekleurig verkeerslicht oplichtte, kon ik de Haagse parkeergarage uitrijden om vervolgens via de Bezuidenhoutseweg het centrum te verlaten. Op de hoek met de Rijnstraat (vlak voor station Den Haag Centraal) brandde het onderste licht van, wederom, een tweekleurig verkeerslicht, deze keer groter uitgevoerd.

 

Plotseling ging het onderste licht uit en het bovenste (rood) aan, en direct daarop kwam een tram aan scheuren. Ik kon nog net een botsing voorkomen zonder voetgangers te raken. De trambestuurder tikte enthousiast op zijn voorhoofd. 

Google bracht de verklaring. Bij het tweede tweekleurig verkeerslicht ging ik ervan uit dat het onderste licht groen was, zoals in de parkeergarage, en ik veilig kon doorrijden. Het was echter geel, met de – voor mij onzichtbare boodschap – stoppen, weldra komt rood! Mijn zoveelste bijna-botsing ten gevolge van ondoordacht kleurgebruik had ik schadevrij overleefd. 

 

Twee types tweekleurige lichten 

In Nederland worden kennelijk twee types tweekleurige verkeerslichten toegepast: het rood-gele (in het RVV) bij kruisingen met tram- en spoorrails, bij bruggen en het rood-groene (niet in het RVV, maar veel talrijker) op plaatsen waar langzaam wordt gereden. Daar kan het geel in het standaard verkeerslicht (met drie kleuren) worden gemist. 

 

In catalogi komt het rood-gele verkeerslicht niet voor, kennelijk te weinig omzet bij klanten als Den Haag (HTM), Rotterdam (Metro), en ProRail. Omdat kleurenblinden hun kleurwaarneming nooit vertrouwen, zijn de posities van de lichten voor hen bepalend (boven, midden en onder). Het is daarom onverstandig en gevaarlijk twee types tweekleurige verkeerslichten (rood-geel en rood-groen) toe te passen, al dan niet in het RVV. 

 

Oplossing: schaf het rood-gele tweekleurige verkeerslicht af en stap over op het standaard (driekleurig) verkeerslicht waarbij alleen rood en geel worden aangesloten. De onderste groene positie (niet aangesloten) is nodig voor de standaard dubbele codering (rood-boven, geel-midden, en groen-onder). Hierna kan het rood-groene licht in het RVV worden opgenomen en sluit daarbij aan op het rood-groene voetgangers oversteeklicht, dat in het RVV wordt vermeld. 

 

Het is voor mij een raadsel dat mensen die elke dag voor verkeerslichten wachten zich de dubbele codering niet realiseren. Dit is terug te zien in het algemeen gebruik van de van kleur verspringende lichten in vele toepassingen, zoals opladen accu, tv-kastje, aan-uitschakelaar. Hoewel niet opzettelijk (wel dom) is dit toch een vorm van gehandicaptendiscriminatie (zie Verkeerskleuren 1-6). 

  

Openbare verlichting 

In de recent vernieuwde norm voor openbare verlichting is geen rekening gehouden met kleurenblinden. Voor hen zijn de verkeerslichten soms ‘zoek’ te midden van de straatverlichting. Het oranjerode stoplicht heeft dezelfde tint als de natrium straatverlichting en valt dus niet op. Reacties bij navraag: "Nooit aan gedacht!" 

Voor de duidelijkheid wordt het groene licht tegenwoordig in blauwgroen uitgevoerd. Helaas neem ik deze tint als wit waar (zie afbeeldingen hieronder) met gevolg dat in het donker het signaal niet opvalt op plaatsen waar veel ander licht is, zoals in winkelstraten. 

 

  

 

Het rechterbeeld is gemaakt met de kleurenblindheidsimulator van TNO. Blauwgroen is voor de meeste kleurenblinden wit, en met veel omgevingslicht onzichtbaar. 

 

Veilig Verkeer: Kleurenblind-proof 

Veilig verkeer staat bovenaan op veel lijstjes van vele instanties die beweren zich hiervoor in te zetten. Helaas is nog steeds niet doorgedrongen dat veel kan worden bereikt door de juiste kleurtinten te selecteren die voor iedereen (kleurzienden en kleurenblinden) ook in het donker, in en buiten de bebouwde kom, duidelijk zijn. Kosten verwaarloosbaar. Statistisch ‘lijden’ 8 procent van de manlijke verkeerskundigen aan een vorm van kleurenblindheid. Waarom horen we die nooit? Van de politie is niets te verwachten, want kleurenblinden worden medisch afgekeurd voor politiefuncties en in de opleiding komt het onderwerp niet ter sprake. 

 

Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een gevaar op de weg zijn.

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 253

2 3 4 5 6 7

  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink
  • Melanie, waar blijft je regie? Melanie, waar blijft je regie? De Tweede Kamer debatteerde 8 december 2015 over het zorgwekkend stijgende aantal ernstige verkeersgewonden. De aanleiding was de brief van 18 november van de minister van... 16 februari Berry den Brinker
  • De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving Mobiliteit lijkt vanzelfsprekend, maar wat gebeurt er als mensen niet of heel slecht contact kunnen maken, of als gedachten en goederen kunnen uitwisselen en ontmoetingen... 16 februari Mike Bérénos
  • Ben jij straks smart, shared of social? Ben jij straks smart, shared of social? Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in... 16 februari Ron Bos
  • WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? Automatisch rijden op de openbare weg is een forse uitdaging, waar diverse landen en diverse bedrijven nu volop mee bezig zijn. In Nederland is onlangs de eerste rit met een... 1 februari Johan Janse, JJ Advies
  • Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen 'Zo af en toe laait de discussie weer op over het verplichten van een helm voor fietsers. En dat is ook goed omdat we altijd op zoek moeten blijven naar het beperken van... 18 december Ferry Smith
  • Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Een deelnemer aan het alcoholslotprogramma, krijgt begin september een brief van het CBR waarin staat dat bij een steekproef van de RDW is geconstateerd dat de verzegeling is... 18 december Mieke Eversteijn, advocaat bij...
  • RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang Op 9 december 2015 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in zaak van het Laantje van Alverna. In de kern gaat het hier om de vraag of de spoorwegovergang ter hoogte van het... 10 december Roeland de Korte
  • CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief Wat is het rechtskarakter van CROW-normen? Een veel gestelde vraag vanuit de praktijk. Het antwoord op deze vraag wordt door de rechtbank Limburg gegeven. 10 december Roeland de Korte
  • Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt In december 2014 reed een scooter even naast het fietspad in de Marnixstraat nabij het Leidseplein in Amsterdam. De bestuurder zag niet dat de naastliggende trambaan hoger lag... 27 oktober Berry den Brinker
  • Samen regenwater zorgzaam afvoeren Samen regenwater zorgzaam afvoeren Hoe dreigend de klimaatrisico’s ook zijn, hoe snel er interessante oplossingen worden ontwikkeld om de ondergrondse regenwatervoorzieningen op een mooie manier bovengronds te... 27 oktober Frank Kolderie
  • De duurzame binnenstad: ga uit van de reiziger zelf! De duurzame binnenstad: ga uit van de reiziger zelf! Een samenvatting van deze blog verscheen in VK 4/2015 onder de titel: Stedelijke verdichting? Maak de mobilist mobiel Auteurs: Sjoerd Stienstra en Chris Verweijen 28 augustus
  • Barst in Amsterdams voetgangersbeleid? Barst in Amsterdams voetgangersbeleid? In Amsterdam zijn oversteekplaatsen voor voetgangers traditioneel voorzien van zebramarkeringen van stoep tot stoep, inclusief alle geregelde oversteekplaatsen bij drukke... 17 augustus Berry den Brinker, Stichting SILVUR /...

Artikelen 101 tot 125 van 253

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.