Bijna onder de tram

Verkeerskleuren 2/6

donderdag 25 oktober 2018 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 275x gelezen

In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit is de tweede blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer.
Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color 
info@blindcolor.com

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color info@blindcolor.com

Nadat de slagboom omhoog was gegaan en het onderste licht (groen) van het tweekleurig verkeerslicht oplichtte, kon ik de Haagse parkeergarage uitrijden om vervolgens via de Bezuidenhoutseweg het centrum te verlaten. Op de hoek met de Rijnstraat (vlak voor station Den Haag Centraal) brandde het onderste licht van, wederom, een tweekleurig verkeerslicht, deze keer groter uitgevoerd.

 

Plotseling ging het onderste licht uit en het bovenste (rood) aan, en direct daarop kwam een tram aan scheuren. Ik kon nog net een botsing voorkomen zonder voetgangers te raken. De trambestuurder tikte enthousiast op zijn voorhoofd. 

Google bracht de verklaring. Bij het tweede tweekleurig verkeerslicht ging ik ervan uit dat het onderste licht groen was, zoals in de parkeergarage, en ik veilig kon doorrijden. Het was echter geel, met de – voor mij onzichtbare boodschap – stoppen, weldra komt rood! Mijn zoveelste bijna-botsing ten gevolge van ondoordacht kleurgebruik had ik schadevrij overleefd. 

 

Twee types tweekleurige lichten 

In Nederland worden kennelijk twee types tweekleurige verkeerslichten toegepast: het rood-gele (in het RVV) bij kruisingen met tram- en spoorrails, bij bruggen en het rood-groene (niet in het RVV, maar veel talrijker) op plaatsen waar langzaam wordt gereden. Daar kan het geel in het standaard verkeerslicht (met drie kleuren) worden gemist. 

 

In catalogi komt het rood-gele verkeerslicht niet voor, kennelijk te weinig omzet bij klanten als Den Haag (HTM), Rotterdam (Metro), en ProRail. Omdat kleurenblinden hun kleurwaarneming nooit vertrouwen, zijn de posities van de lichten voor hen bepalend (boven, midden en onder). Het is daarom onverstandig en gevaarlijk twee types tweekleurige verkeerslichten (rood-geel en rood-groen) toe te passen, al dan niet in het RVV. 

 

Oplossing: schaf het rood-gele tweekleurige verkeerslicht af en stap over op het standaard (driekleurig) verkeerslicht waarbij alleen rood en geel worden aangesloten. De onderste groene positie (niet aangesloten) is nodig voor de standaard dubbele codering (rood-boven, geel-midden, en groen-onder). Hierna kan het rood-groene licht in het RVV worden opgenomen en sluit daarbij aan op het rood-groene voetgangers oversteeklicht, dat in het RVV wordt vermeld. 

 

Het is voor mij een raadsel dat mensen die elke dag voor verkeerslichten wachten zich de dubbele codering niet realiseren. Dit is terug te zien in het algemeen gebruik van de van kleur verspringende lichten in vele toepassingen, zoals opladen accu, tv-kastje, aan-uitschakelaar. Hoewel niet opzettelijk (wel dom) is dit toch een vorm van gehandicaptendiscriminatie (zie Verkeerskleuren 1-6). 

  

Openbare verlichting 

In de recent vernieuwde norm voor openbare verlichting is geen rekening gehouden met kleurenblinden. Voor hen zijn de verkeerslichten soms ‘zoek’ te midden van de straatverlichting. Het oranjerode stoplicht heeft dezelfde tint als de natrium straatverlichting en valt dus niet op. Reacties bij navraag: "Nooit aan gedacht!" 

Voor de duidelijkheid wordt het groene licht tegenwoordig in blauwgroen uitgevoerd. Helaas neem ik deze tint als wit waar (zie afbeeldingen hieronder) met gevolg dat in het donker het signaal niet opvalt op plaatsen waar veel ander licht is, zoals in winkelstraten. 

 

  

 

Het rechterbeeld is gemaakt met de kleurenblindheidsimulator van TNO. Blauwgroen is voor de meeste kleurenblinden wit, en met veel omgevingslicht onzichtbaar. 

 

Veilig Verkeer: Kleurenblind-proof 

Veilig verkeer staat bovenaan op veel lijstjes van vele instanties die beweren zich hiervoor in te zetten. Helaas is nog steeds niet doorgedrongen dat veel kan worden bereikt door de juiste kleurtinten te selecteren die voor iedereen (kleurzienden en kleurenblinden) ook in het donker, in en buiten de bebouwde kom, duidelijk zijn. Kosten verwaarloosbaar. Statistisch ‘lijden’ 8 procent van de manlijke verkeerskundigen aan een vorm van kleurenblindheid. Waarom horen we die nooit? Van de politie is niets te verwachten, want kleurenblinden worden medisch afgekeurd voor politiefuncties en in de opleiding komt het onderwerp niet ter sprake. 

 

Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een gevaar op de weg zijn.

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 51 tot 75 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM

Artikelen 51 tot 75 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.