De fiets(er) ontwikkelt, het fietspad kan niet achterblijven!

dinsdag 10 februari 2015 3 reacties 571x gelezen

Robbin Lankhuijzen, XTNT
Robbin Lankhuijzen

Robbin Lankhuijzen

De angst regeert in fietsland. De opkomst van de elektrische fiets en in het bijzonder de Speed Pedelec doet menig beleidsmaker huiveren. Men ziet een doemscenario ontstaan waarin fietsers met 45 km/h door de steden racen en een spoor van vernieling en ongevallen achterlaten. In (blinde) paniek worden de meeste wilde ideeën geopperd om de opkomende dreiging van deze levensgevaarlijke fiets de kop in te drukken. Het Fietsberaad pleit voor een maximumsnelheid op de fietspaden en de VNG heeft zelfs het voornemen om eisen te gaan stellen aan het soort en vorm fietsen dat gebruikt mag worden. Regeltjespolitiek en angstvallige beslissingen roepen op deze manier de stijgende populariteit van de fiets een halt toe. Zonde, volgens ons kan en moet het anders!

Speed Pedelec biedt kansen

Wat we door al deze beren op de weg namelijk vergeten is dat nieuwe ontwikkelingen zoals de elektrische fiets en de Speed Pedelec enorm veel kansen bieden. Het is niet voor niets dat in het hele land verschillende overheden en instanties druk bezig zijn met het promoten van dergelijke fietsen. Dit met als doel zoveel mogelijk forenzen uit de auto te krijgen. De Speed Pedelec maakt het voor deze mensen eindelijk een serieuze overweging om naar het werk te fietsen. Gevolg: minder files, gezondere werknemers en minder luchtvervuiling. Grote (maatschappelijke) voordelen die vaak vergeten worden als we het hebben over de opkomst van snelle fietsen. Waarom angstvallig vechten tegen de nadelen van de snelle fiets(er), terwijl we ook de voordelen van deze fiets kunnen faciliteren?

Huidige fietsnetwerk heeft een update nodig

Wat we nodig hebben zijn beleidsmakers die buiten de gebaande paden durven te denken. Nieuwe ontwikkelingen zoals de Speed Pedelec kunnen niet samengaan met voorzieningen uit de vorige eeuw. Het huidige fietsnetwerk in (middel)grote steden heeft een update nodig. Feit is immers dat steeds meer mensen fietsen, en dat er steeds meer verschillende fietsen zijn. Ouders met kinderen, scholieren, studenten, forenzen, het past allemaal niet meer tegelijk op onze fietspaden. Met name in de verschillende centra van dorpen en steden is de drukte op fietspaden bijna niet meer te doen. Waarom blijven we dan toch al deze fietsers dwars door het centrum sturen? Waarom bieden we de fietsers die niet in het centrum hoeven te zijn geen alternatief?

 

Differentiatie in fietspaden
De diversiteit op de fietspaden vraagt om een diversiteit in fietspaden. Snelle fietsroutes voor snelle fietsen tussen woongebieden en arbeidsconcentraties, schoolroutes in de woonwijken van en naar de scholen en verblijfsgebieden in (drukke) centra. Deze routes moeten vervolgens ook met aandacht worden ingericht. Door bij de inrichting van fietspaden duidelijk te refereren naar haar functie en omgeving wordt passend gedrag bij fietsers opgeroepen. In stadscentra dus geen  vijf meter brede fietssnelweg met rood asfalt maar een karakteristieke klinkerweg. En tussen woon- en werkgebieden een comfortabele snelle route om het centrum heen waar je met hoge snelheid gebruik van kunt maken.  Erftoegangswegen voor fietsers in verblijfsgebieden, stroomwegen tussen de grote woon- en werkconcentraties. Komt het u niet bekend voor? Ook een fietser rijdt om als dat sneller en comfortabeler is.

Nu nadenken over de toekomst

Het aanleggen van fietspaden voor verschillende doelgroepen is natuurlijk niet van de ene op de andere dag te realiseren. We moeten met elkaar nu echter wel een omslag maken in ons beleid om in de toekomst de stijgende diversiteit op fietspaden op te vangen. Doen we dit niet dan is het met de toenemende drukte en diversiteit op de fietspaden wachten op ongelukken en een ommekeer in de groei van de fiets. Aan de slag dus. Niet door de ontwikkelingen in fietsland tegen te werken maar door ze slim te faciliteren. Dan klinkt een Speed Pedelec opeens veel positiever in de oren, vindt u ook niet? Op het Fietscongres is al kort op deze denkwijze ingegaan. XTNT wil dit verder oppakken en uitwerken. Denkt u met ons mee?


Reacties

Reacties

Han van der Voet 05/03/2015 17:40

Het lijkt me zeer urgent om studies naar een meer integraal niveau te tillen. Bij afwezigheid van trottoirs en voetpaden zijn alle fietspaden ook tevens voetpad. Discussies over de toekomst van de fietspaden moet dus niet alleen gaan over hoegedragen verschillende combinaties fieters zich met elkaar. Het gaat meer in het algemeen over de toekomst van ons stelsel van ruimten in gebruik bij wandelaars, voetgangers, fietsers, ....... etc., De toekomst van onze verblijfsruimte inclusief die voor het langzame verkeer.
Maw serieus werk gaan maken van het concept van de twee samenhangende infrastructurele netwerken die voor snelverkeer en het netwerk van wegen en paden voor het totale langzame verkeer (de samenhangende verblijfsruimte).

Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad 13/02/2015 09:54

Robbin suggereert dat wij uit angst voor de speed-pedelec in blinde paniek pleiten voor een maximum snelheid op fietspaden. Daarmee zouden wij de kansen van nieuwe voertuigen in de kiem smoren. Ik vrees dat Robbin het advies niet gelezen heeft. We bepleiten juist dat snelle fietsers meer keuzevrijheid hebben en dat wegbeheerders kunnen kiezen uit twee soorten fietspaden, zodat zij maatwerk kunnen bieden. Dus leestip voor Robbin: http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&repository=Advies+CROW-Fietsberaad+over+Speed+Pedelec

Sipke van der Meulen 13/02/2015 09:27

Robbin slaat een interessante denkrichting in. De diversiteit van fietsers vraagt om diversiteit van fietspaden.
Er is echter ook een andere richting denkbaar, namelijk een diversiteit van verkeersdeelnemers (waaronder een diversiteit van fietsers) deelt de openbare ruimte. Geen segregatie maar integratie, uiteraard onder condities van een beperkte snelheid van autoverkeer.
Delen in plaats van scheiden. Mooier, leuker, compacter en zeker zo veilig.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 51 tot 75 van 265

1 2 3 4 5 6

  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs

Artikelen 51 tot 75 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.