De fiets(er) ontwikkelt, het fietspad kan niet achterblijven!

dinsdag 10 februari 2015 3 reacties 571x gelezen

Robbin Lankhuijzen, XTNT
Robbin Lankhuijzen

Robbin Lankhuijzen

De angst regeert in fietsland. De opkomst van de elektrische fiets en in het bijzonder de Speed Pedelec doet menig beleidsmaker huiveren. Men ziet een doemscenario ontstaan waarin fietsers met 45 km/h door de steden racen en een spoor van vernieling en ongevallen achterlaten. In (blinde) paniek worden de meeste wilde ideeën geopperd om de opkomende dreiging van deze levensgevaarlijke fiets de kop in te drukken. Het Fietsberaad pleit voor een maximumsnelheid op de fietspaden en de VNG heeft zelfs het voornemen om eisen te gaan stellen aan het soort en vorm fietsen dat gebruikt mag worden. Regeltjespolitiek en angstvallige beslissingen roepen op deze manier de stijgende populariteit van de fiets een halt toe. Zonde, volgens ons kan en moet het anders!

Speed Pedelec biedt kansen

Wat we door al deze beren op de weg namelijk vergeten is dat nieuwe ontwikkelingen zoals de elektrische fiets en de Speed Pedelec enorm veel kansen bieden. Het is niet voor niets dat in het hele land verschillende overheden en instanties druk bezig zijn met het promoten van dergelijke fietsen. Dit met als doel zoveel mogelijk forenzen uit de auto te krijgen. De Speed Pedelec maakt het voor deze mensen eindelijk een serieuze overweging om naar het werk te fietsen. Gevolg: minder files, gezondere werknemers en minder luchtvervuiling. Grote (maatschappelijke) voordelen die vaak vergeten worden als we het hebben over de opkomst van snelle fietsen. Waarom angstvallig vechten tegen de nadelen van de snelle fiets(er), terwijl we ook de voordelen van deze fiets kunnen faciliteren?

Huidige fietsnetwerk heeft een update nodig

Wat we nodig hebben zijn beleidsmakers die buiten de gebaande paden durven te denken. Nieuwe ontwikkelingen zoals de Speed Pedelec kunnen niet samengaan met voorzieningen uit de vorige eeuw. Het huidige fietsnetwerk in (middel)grote steden heeft een update nodig. Feit is immers dat steeds meer mensen fietsen, en dat er steeds meer verschillende fietsen zijn. Ouders met kinderen, scholieren, studenten, forenzen, het past allemaal niet meer tegelijk op onze fietspaden. Met name in de verschillende centra van dorpen en steden is de drukte op fietspaden bijna niet meer te doen. Waarom blijven we dan toch al deze fietsers dwars door het centrum sturen? Waarom bieden we de fietsers die niet in het centrum hoeven te zijn geen alternatief?

 

Differentiatie in fietspaden
De diversiteit op de fietspaden vraagt om een diversiteit in fietspaden. Snelle fietsroutes voor snelle fietsen tussen woongebieden en arbeidsconcentraties, schoolroutes in de woonwijken van en naar de scholen en verblijfsgebieden in (drukke) centra. Deze routes moeten vervolgens ook met aandacht worden ingericht. Door bij de inrichting van fietspaden duidelijk te refereren naar haar functie en omgeving wordt passend gedrag bij fietsers opgeroepen. In stadscentra dus geen  vijf meter brede fietssnelweg met rood asfalt maar een karakteristieke klinkerweg. En tussen woon- en werkgebieden een comfortabele snelle route om het centrum heen waar je met hoge snelheid gebruik van kunt maken.  Erftoegangswegen voor fietsers in verblijfsgebieden, stroomwegen tussen de grote woon- en werkconcentraties. Komt het u niet bekend voor? Ook een fietser rijdt om als dat sneller en comfortabeler is.

Nu nadenken over de toekomst

Het aanleggen van fietspaden voor verschillende doelgroepen is natuurlijk niet van de ene op de andere dag te realiseren. We moeten met elkaar nu echter wel een omslag maken in ons beleid om in de toekomst de stijgende diversiteit op fietspaden op te vangen. Doen we dit niet dan is het met de toenemende drukte en diversiteit op de fietspaden wachten op ongelukken en een ommekeer in de groei van de fiets. Aan de slag dus. Niet door de ontwikkelingen in fietsland tegen te werken maar door ze slim te faciliteren. Dan klinkt een Speed Pedelec opeens veel positiever in de oren, vindt u ook niet? Op het Fietscongres is al kort op deze denkwijze ingegaan. XTNT wil dit verder oppakken en uitwerken. Denkt u met ons mee?


Reacties

Reacties

Han van der Voet 05/03/2015 17:40

Het lijkt me zeer urgent om studies naar een meer integraal niveau te tillen. Bij afwezigheid van trottoirs en voetpaden zijn alle fietspaden ook tevens voetpad. Discussies over de toekomst van de fietspaden moet dus niet alleen gaan over hoegedragen verschillende combinaties fieters zich met elkaar. Het gaat meer in het algemeen over de toekomst van ons stelsel van ruimten in gebruik bij wandelaars, voetgangers, fietsers, ....... etc., De toekomst van onze verblijfsruimte inclusief die voor het langzame verkeer.
Maw serieus werk gaan maken van het concept van de twee samenhangende infrastructurele netwerken die voor snelverkeer en het netwerk van wegen en paden voor het totale langzame verkeer (de samenhangende verblijfsruimte).

Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad 13/02/2015 09:54

Robbin suggereert dat wij uit angst voor de speed-pedelec in blinde paniek pleiten voor een maximum snelheid op fietspaden. Daarmee zouden wij de kansen van nieuwe voertuigen in de kiem smoren. Ik vrees dat Robbin het advies niet gelezen heeft. We bepleiten juist dat snelle fietsers meer keuzevrijheid hebben en dat wegbeheerders kunnen kiezen uit twee soorten fietspaden, zodat zij maatwerk kunnen bieden. Dus leestip voor Robbin: http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&repository=Advies+CROW-Fietsberaad+over+Speed+Pedelec

Sipke van der Meulen 13/02/2015 09:27

Robbin slaat een interessante denkrichting in. De diversiteit van fietsers vraagt om diversiteit van fietspaden.
Er is echter ook een andere richting denkbaar, namelijk een diversiteit van verkeersdeelnemers (waaronder een diversiteit van fietsers) deelt de openbare ruimte. Geen segregatie maar integratie, uiteraard onder condities van een beperkte snelheid van autoverkeer.
Delen in plaats van scheiden. Mooier, leuker, compacter en zeker zo veilig.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon

Artikelen 76 tot 100 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.