De Simpele weg

Mieren staan zelden in de file

vrijdag 25 maart 2016 Carlo van de Weijer 0 reacties 271x gelezen

Deze blog is ook verschenen in VK2/2016
Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility TU Eindhoven /TomTom

Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility TU Eindhoven /TomTom (Copyright: Hessel Bes)

Auto’s maken ongelukken, vervuilen en veroorzaken file. Maar door gebruik van steeds slimmere techniek, worden steeds meer van deze problemen opgelost door de auto zelf. De inherent schone en veilige auto komt al snel dichterbij en de tijdelijk toenemende ongevallen door smartphone-afleiding en de dieselgates zullen de ingeslagen weg naar nul ongevallen en vervuiling alleen maar versnellen.

 

 

Zelforganiserend systeem
Bovendien, auto’s beginnen de slimheid ook nog met elkaar te delen. Vooral dat laatste geeft een extra impuls aan verdere verbetering van het verkeerssysteem. Of we het nu willen of niet, het verkeer wordt steeds meer een zelforganiserend systeem van goed geïnformeerde individuen. Navigatiesystemen met steeds betere verkeersinformatie maken van het verkeerssysteem een soort mierennetwerk. En mieren staan zelden in de file.

 

Er is een interessante discussie over wat deze trend betekent voor de wegen en het straatmeubilair. Moeten die ook slimmer worden? Of kunnen ze de slimheid en innovatie meer aan de voertuigen overlaten en juist simpeler worden uitgevoerd? Ik raak meer en meer overtuigd van het laatste. Zoals een simpele infrastructuur van 200 jaar bestaand koperdraad en 60 jaar oude glasvezeltechniek als basis diende voor de doorbraak van internet met haar extreem slimme gebruikers aan beide zijden: de clients en servers.

 

Scepsis 

Nederland heeft misschien wel de mooiste wegen van de wereld met prachtig, ruim opgezet waterdoorlatend asfalt en een hoge graad van logica en consequentie. Maar de functie van alles wat de twee dimensies van deze prachtige lagen asfalt overstijgt, mag van mij met een gezonde portie scepsis worden benaderd.

 

De intelligentie in het voertuig neemt steeds meer functies over, en maakt veel goedkoper en beter. Dure en horizonvervuilende portalen die waarschuwen voor opkomende file, variable message signs die steeds tevergeefser proberen het verkeer te routeren, het zal op den duur allemaal uit het straatbeeld verdwijnen, omdat de auto het niet meer nodig heeft.

 

Eenvoudige wegstructuur

Sterker nog, een slimme auto gedijt goed bij een eenvoudige wegstructuur. De automobielindustrie roept steeds luider om een uniform consequent wegbeeld. Zij zien niet graag dat ze hun slimme systemen moeten programmeren voor alle nationale uitzonderingen; BMW zit niet te wachten op Nederlandstalige onderborden en veelkleurige signalering die aangeeft dat hun auto’s over de doorgetrokken streep van een spitsstrook mogen rijden.

 

 

Zo min mogelijk verschil in snelheidslimieten
Het offensief tot versimpeling mag van mij nog verdergaan. Zo min mogelijk verschil in snelheidslimieten bijvoorbeeld, en het liefst geen variatie over de dag. De toegevoegde waarde van variabele snelheidslimieten wordt door de voortschrijdende automotive-techniek immers steeds beperkter. Op een 0gegeven moment is het de complexheid niet meer waard, zo niet nu al. En, met minder variabele regels wordt een groot deel van de wegwijzers en verkeersborden overbodig; weer eens stap naar minder horizonvervuiling.

 

Inherente flexibiliteit inbouwen

Uitgaande van deze wens, dan wel zelfs behoefte aan versimpeling in de toekomst, moeten we, gezien de lange horzion van infrastructuurprojecten, oppassen met projecten die de infrastructuur complexer maken. Beter zorgen we ervoor dat er inherente flexibiliteit wordt ingebouwd.

 

Een voorbeeld van inherent inflexibele complexiteit, is wat mij betreft de wil om wegen te ontvlechten; bijvoorbeeld de ontvlechting bij de Eindhovens ringweg. Voor zover ik kan overzien vooral om redenen die grotendeels hun oorsprong vinden in de tijd dat er nog geen navigatiesystemen met rijstrookindicatie, lane guidance, filestaartwaarschuwing en andere nieuwe in-car techniek waren. Nu zie je daar dagelijks allerlei gevaarlijke last-minute beslissingen op complexe splitspunten, extra kilometers door verkeerd rijdende auto’s en frustrerende beelden van doorrijdend verkeer op de onbereikbare rijbaan naast je, terwijl je zelf in de file staat.

 

Gefaciliteerd 

Het is geen verwijt, want met de onwetende auto van toen was ontvlechting waarschijnlijk een goed idee. Maar nu ontwikkelt de auto zich met al haar elektronica, met een vaart van de wet van Moore. Die exponentiele ontwikkeling vraagt om te worden gefaciliteerd, eerder dan gemanaged.

 

Fraaier

Ik zie de laatste tijd gelukkig goede samenwerking tussen overheden, wegbeheerders en kennisinstellingen die deze smart mobility vorm zullen geven in Nederland, waardoor we de mooiste infrastructuur kunnen blijven houden. Want met een simpele weg wordt het verkeer niet alleen verder verbeterd, maar wordt het straatbeeld ook nog eens veel, veel fraaier.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.