De Simpele weg

Mieren staan zelden in de file

vrijdag 25 maart 2016 Carlo van de Weijer 0 reacties 278x gelezen

Deze blog is ook verschenen in VK2/2016
Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility TU Eindhoven /TomTom

Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility TU Eindhoven /TomTom (Copyright: Hessel Bes)

Auto’s maken ongelukken, vervuilen en veroorzaken file. Maar door gebruik van steeds slimmere techniek, worden steeds meer van deze problemen opgelost door de auto zelf. De inherent schone en veilige auto komt al snel dichterbij en de tijdelijk toenemende ongevallen door smartphone-afleiding en de dieselgates zullen de ingeslagen weg naar nul ongevallen en vervuiling alleen maar versnellen.

 

 

Zelforganiserend systeem
Bovendien, auto’s beginnen de slimheid ook nog met elkaar te delen. Vooral dat laatste geeft een extra impuls aan verdere verbetering van het verkeerssysteem. Of we het nu willen of niet, het verkeer wordt steeds meer een zelforganiserend systeem van goed geïnformeerde individuen. Navigatiesystemen met steeds betere verkeersinformatie maken van het verkeerssysteem een soort mierennetwerk. En mieren staan zelden in de file.

 

Er is een interessante discussie over wat deze trend betekent voor de wegen en het straatmeubilair. Moeten die ook slimmer worden? Of kunnen ze de slimheid en innovatie meer aan de voertuigen overlaten en juist simpeler worden uitgevoerd? Ik raak meer en meer overtuigd van het laatste. Zoals een simpele infrastructuur van 200 jaar bestaand koperdraad en 60 jaar oude glasvezeltechniek als basis diende voor de doorbraak van internet met haar extreem slimme gebruikers aan beide zijden: de clients en servers.

 

Scepsis 

Nederland heeft misschien wel de mooiste wegen van de wereld met prachtig, ruim opgezet waterdoorlatend asfalt en een hoge graad van logica en consequentie. Maar de functie van alles wat de twee dimensies van deze prachtige lagen asfalt overstijgt, mag van mij met een gezonde portie scepsis worden benaderd.

 

De intelligentie in het voertuig neemt steeds meer functies over, en maakt veel goedkoper en beter. Dure en horizonvervuilende portalen die waarschuwen voor opkomende file, variable message signs die steeds tevergeefser proberen het verkeer te routeren, het zal op den duur allemaal uit het straatbeeld verdwijnen, omdat de auto het niet meer nodig heeft.

 

Eenvoudige wegstructuur

Sterker nog, een slimme auto gedijt goed bij een eenvoudige wegstructuur. De automobielindustrie roept steeds luider om een uniform consequent wegbeeld. Zij zien niet graag dat ze hun slimme systemen moeten programmeren voor alle nationale uitzonderingen; BMW zit niet te wachten op Nederlandstalige onderborden en veelkleurige signalering die aangeeft dat hun auto’s over de doorgetrokken streep van een spitsstrook mogen rijden.

 

 

Zo min mogelijk verschil in snelheidslimieten
Het offensief tot versimpeling mag van mij nog verdergaan. Zo min mogelijk verschil in snelheidslimieten bijvoorbeeld, en het liefst geen variatie over de dag. De toegevoegde waarde van variabele snelheidslimieten wordt door de voortschrijdende automotive-techniek immers steeds beperkter. Op een 0gegeven moment is het de complexheid niet meer waard, zo niet nu al. En, met minder variabele regels wordt een groot deel van de wegwijzers en verkeersborden overbodig; weer eens stap naar minder horizonvervuiling.

 

Inherente flexibiliteit inbouwen

Uitgaande van deze wens, dan wel zelfs behoefte aan versimpeling in de toekomst, moeten we, gezien de lange horzion van infrastructuurprojecten, oppassen met projecten die de infrastructuur complexer maken. Beter zorgen we ervoor dat er inherente flexibiliteit wordt ingebouwd.

 

Een voorbeeld van inherent inflexibele complexiteit, is wat mij betreft de wil om wegen te ontvlechten; bijvoorbeeld de ontvlechting bij de Eindhovens ringweg. Voor zover ik kan overzien vooral om redenen die grotendeels hun oorsprong vinden in de tijd dat er nog geen navigatiesystemen met rijstrookindicatie, lane guidance, filestaartwaarschuwing en andere nieuwe in-car techniek waren. Nu zie je daar dagelijks allerlei gevaarlijke last-minute beslissingen op complexe splitspunten, extra kilometers door verkeerd rijdende auto’s en frustrerende beelden van doorrijdend verkeer op de onbereikbare rijbaan naast je, terwijl je zelf in de file staat.

 

Gefaciliteerd 

Het is geen verwijt, want met de onwetende auto van toen was ontvlechting waarschijnlijk een goed idee. Maar nu ontwikkelt de auto zich met al haar elektronica, met een vaart van de wet van Moore. Die exponentiele ontwikkeling vraagt om te worden gefaciliteerd, eerder dan gemanaged.

 

Fraaier

Ik zie de laatste tijd gelukkig goede samenwerking tussen overheden, wegbeheerders en kennisinstellingen die deze smart mobility vorm zullen geven in Nederland, waardoor we de mooiste infrastructuur kunnen blijven houden. Want met een simpele weg wordt het verkeer niet alleen verder verbeterd, maar wordt het straatbeeld ook nog eens veel, veel fraaier.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.