Duurzame containerbegrippen laden (VK 5/2014)

maandag 29 september 2014 0 reacties 367x gelezen

Mike Bérénos
Mike Bérenos, AVB Mobiliteit en Onderwijs

Mike Bérenos, AVB Mobiliteit en Onderwijs

De termen nieuw, slim, smart, veerkrachtige en vitale steden vallen  als rijpe appels van de boom Daarbij wordt ook het woord duurzaam te pas en te onpas gebezigd. We moeten daar toch wel wat inhoudelijker mee omgaan. Anders krijgen deze termen steeds weer de kwalificatie containerbegrip. 

 

De laatste jaren zijn en worden we bestookt met termen als nieuw, slim, smart, veerkrachtige steden, vitale steden. Maar met het roepen alleen, dan wel met het slordig omgaan met deze termen komen we er niet. Dergelijke termen krijgen dan steeds weer het predicaat containerbegrip. Dat siert niet bepaald een vak als er veel van dergelijke begrippen op die manier gebezigd worden.

 

Ook het woord duurzaam wordt te pas en te onpas gebruikt. Ook weer vaak zonder ons te realiseren wat het nu inhoudt of moet inhouden. Dat wordt ons waarschijnlijk ook lastig gemaakt omdat er heel veel definities van duurzaam bestaan.

 

Officieel worden er twee basisbetekenissen aan duurzaam gegeven:

a) de komende generaties niet opzadelen met onoverkoombare problemen

b) people, profit en planet.

En is er een verband tussen die twee, maar dat wordt vaak schromelijk verwaarloosd. Net wat uitkomt wordt gebruikt. Dat geldt dus ook voor people, profit en planet en bijna nooit wordt een en ander in samenhang, ja integraal bezien.

 

Bereikbaarheid

Ik hou het even bij people, profit en planet. Wat komt hier nu van terecht? Een voorbeeld met betrekking tot het meest belangrijke begrip voor verkeerskundigen: bereikbaarheid.

 

Bijna altijd als we het over bereikbaarheid hebben gaat het over de bereikbaarheid van bestemmingen. Zie afbeelding 1, rechts. En vaak over bestemmingen met een economisch belangrijke functie: binnensteden, kantoorlocaties, industrieterreinen e.d. Puur profit, met dan (ook omdat het nog te vaak over alleen auto’s gaat, met hun negatieve effecten op de omgeving) een beetje planet, milieu.

 

Waarom betrekken we er niet meer de (be)reikbaarheid (eng: reach) vanuit wonen bij, vanuit individuen. Dan hebben we het dus over de nabijheid van bestemmingen/voorzieningen vanuit de woning? Zie afbeelding 1, links. De leefbaarometer (www.leefbaarometer.nl) doet een poging daartoe, maar gebruikt objectieve data en beperkt zich tot een paar typen bestemmingen: supermarkt, bankfiliaal, groot winkelcentrum en bos-/natuurgebieden alsook de kust. Dus ook de bereikbaarheidsmaten zijn objectieve maten.

 

Woonlocaties

Een pleidooi zou zijn om meer en relevanter te kijken naar de geografische positionering van woonlocaties ten opzichte van alle voorzieningen. Dat gebeurt al links en rechts, maar niet op grote schaal. De vraag is dus hoe het zit met de nabijheid van voorzieningen vanuit mijn woning. En dan over alle modaliteiten bezien. Hoe makkelijk kan ik vanuit mijn woning naar bepaalde bestemmingen gaan?

 

Ontplooingsmogelijkheden

Kijk je er zo tegenaan, dan praat je ook over ontplooiingsmogelijkheden van individuen! Waarbij “makkelijk” niet alleen geoperationaliseerd moet worden met afstand of tijd en snelheid (zie ook de nationale bereikbaarheidsindicator) van de verbinding tussen mijn woning en de voorzieningen, maar ook met factoren als comfort, alle soorten veiligheid, directheid en andere door de weggebruiker gepercipieerde factoren. Dan pas betrek je ook in bereikbaarheid het individu en de individuen, dus people.

 

Weggebruiker  

Maar er is hoop, want sinds kort hebben we het, naast de bereikbaarheid van bestemmingsgebieden, ook over de bereikbaarheid van de weggebruiker. Zie afbeelding 1, midden. Als de weggebruiker onderweg goed bereikbaar is kunnen we hem/haar ook goed informeren over allerlei relevante zaken. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de kwaliteit van de verder af te leggen route.

 

Om te illustreren hoe belangrijk het is om ook naar de bereikbaarheid rondom het wonen te kijken, het volgende. Op de oorsprong van mobiliteit (de woning) zijn er twee soorten bereikbaarheden te onderscheiden: de bereikbaarheid van bestemmingen voor de potentiele weggebruiker, gegeven zijn/haar woonlocatie en de bereikbaarheid van de potentiele weggebruiker thuis.

 

Aanbodkant 

Het eerste heeft het over de nabijheid van voorzieningen en over ontplooiingsmogelijkheden voor individuen. Het tweede gaat dus over het informeren in de woning voorafgaand aan een eventuele verplaatsing. Een niet onbelangrijke situatie in de keuze voor mobiliteitsgedrag. Dat laatste gebeurt ook steeds meer en meer, althans aan de aanbodkant, bijvoorbeeld berichten over files, vertragingen e.d.

 

Vraagkant

Aan de vraagkant echter laten we het liggen, omdat we nog onvoldoende, lees met meer dan objectieve data, op zoek zijn naar wat de “makkelijkheids”-factoren, multimodaal gezien, zijn van de potentiele weggebruiker cq verkeersdeelnemer. Dus kunnen we ook niet veel zeggen over ontplooiingsmogelijkheden voor individuen en krijgt ‘people’ in het denken en opereren over duurzaamheid zo doende weinig inhoud en kansen. Er is dus nog heel wat te doen, willen we in de planning echt duurzaam met mobiliteit blijven omgaan. Het vraagt wel allemaal om een nieuwe meer integrale kijk op mobiliteit.

 

Het laden van inhoudsloze begrippen

Een tweede pleidooi is daarom het inhoud geven aan, het laden van al deze nieuwe en andere tot nu toe vaak min of meer inhoudsloze begrippen. Dat begint  met het hanteren van een integrale visie op mens, maatschappij, techniek en mobiliteit, vervoer, verkeer. En dus ons meer realiseren wat de betekenis is van verkeer, vervoer en mobiliteit voor onze samenleving. En dat is zeker niet alleen profit en planet. Het is vooral juist people.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.