Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks

vrijdag 8 juni 2018 Walther Ploos van Amstel, Martijn Altenburg en Susanne Balm (HvA) 1 reactie 291x gelezen

Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de komende vijf jaar een of meer elektrische bestelauto’s aan te schaffen. Dat stelt ondernemersorganisatie Evofenedex na onderzoek.

Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel

De ondernemers stellen wel de nodig voorwaarden. De gebruikskosten mogen niet hoger zijn, de actieradius en de laadruimte moeten gelijk zijn aan de vertrouwde dieselbestelauto en de overheid moet zorgen voor voldoende laadpunten. Dat is een stevige bijsluiter bij het rapport van Evofenedex.

 

De ondernemers willen dus dat het ze niks extra kost en ze er geen moeite voor hoeven doen. Zo eenvoudig ligt dat niet. De bedrijfsvoering moet totaal anders wanneer je begint met elektrisch vervoer.

 

Transportplanning 

Met de korte actieradius en noodzakelijke oplaadtijd is een andere transportplanning nodig. De chauffeur speelt, nog meer dan bij diesel, een grote rol bij het ‘brandstofverbruik’. De rijstijl en keuze voor wegen (bijvoorbeeld snelwegen) bepalen ook hoe groot de actieradius in de praktijk is. De nieuwe voertuigen hebben boordcomputers die de voertuigprestaties, de status van de rit, de accu en de rijstijl van de chauffeur monitoren. Hoe ga je straks de chauffeurs aansturen op het rijgedrag?

 

Stroom is niet gratis

Diesel is op elke straathoek te koop met overal eenzelfde prijs per liter. Bij stroom is dat anders. De prijzen aan de paal lopen sterk uiteen, zeker als je ook nog snel wilt laden. Stroom is echt niet gratis. Veel bestelauto's worden onderweg of bij de medewerker voor de deur opgeladen, maar ook op de zaak.

 

Zomaar even het voertuig aan de oplader hangen is niet verstandig. Het opladen van voertuigen betekent een zware belasting voor het netwerk, zeker bij snelladen. Dan loopt de stroomrekening ook snel op.

 

Smart charging

Naast in de eigen laadinfrastructuur investeren, zijn ook investeringen nodig in smart charging: hoe verdeel je het laden van de voertuigen over de hele nacht? Interessant zijn de mogelijkheden voor eigen energieopwekking met zonnepanelen. Voor de aanbieders van energie liggen hier kansen om nieuwe energiediensten aan te bieden

 

De bestelautodealers zijn nog niet klaar voor MKB-markt. Ze benaderen de markt nog teveel vanuit het oude, traditionele perspectief van verkoop of financial lease. De ondernemer heeft behoefte aan een perspectief dat beschikbaar, betaalbaar en betrouwbaar is.

 

Alternatieven

De belangrijkste vraag is waarom je eigenlijk nog een bestelauto zou aanschaffen. Bij binnenstedelijke bouwlogistiek is steeds vaker de eis dat personeel met het openbaar vervoer komt. Hoe ga je dan in samenwerking met leveranciers, logistieke dienstverleners en groothandel de bevoorrading regelen?

 

Andere bedrijven denken juist na over de inzet van lichte elektrische voertuigen. Er zijn al geslaagde voorbeelden bij pakketbezorging en servicelogistiek met vrachtfietsen. En, weer anderen denken na of ze niet juist zwaardere voertuigen voor de bezorging in kunnen zetten door betere afspraken te maken met klanten.

 

Nu kiezen

Juist met het grote tekort aan chauffeurs is de overgang van diesel naar elekrtische voertuigen een goed moment om nog eens fundamenteel na te denken over het transportnetwerk en de eigen bedrijfsvoering. Een-op-een vervangen is geen goed idee: kan het ook anders? En, kan het met minder voertuigen?

 

Niet voor alle ondernemers zal de transitie van diesel naar elektrisch pijnloos gaan. Het is bloed, zweet en tranen. Maar, doe je niks, dan kom je straks niet meer bij je klanten... dat is toch ook geen plezierig vooruitzicht? Leer snel door nu al te investeren in elektrisch vervoer. Wacht zeker niet af tot 2025.


Reacties

Reacties

Kevin 19/02/2019 11:24

Ik zelf rijd sinds kort ook elektrisch. Laadpunten breiden zich steeds verder uit en dat is zeer positief. Echter blijven er altijd veel vragen rondom elektrisch rijden. Ben destijds goed geholpen door:
https://www.zakelijkelektrischleasen.nl/
Zeker een aanrader. Geeft veel informatie over auto en laadpunten.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.