Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is

vrijdag 27 oktober 2017 Robin Huizenga, PTV Group 0 reacties 339x gelezen

Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn zomervakantie. Heerlijk zittend op mijn campingstoel, natuurlijk in relaxstand, kijkend naar het gedrag van mensen binnen het ecosysteem dat camping heet. Herkent u het? Plots wordt ik ruw opgeschrikt door een harde onweersklap en haast ik mij weer aan het werk. Het afhandelen van in de vakantie binnengekomen mailtjes.

Ik stuit daarbij op een artikel in de nieuwsbrief van Verkeerskunde over hoe de werkelijkheid verschilt van modeluitkomsten. Ik lees ‘…de ontwikkeling van een nieuwe generatie rekeninstrumenten is noodzakelijk, maar kost tijd...’ Ik laat dit even inzinken en kom tot de conclusie dat ik dit een onjuiste weergave van de werkelijkheid vind. Wij zijn niet toe aan nieuwe generatie rekeninstrumenten, maar aan een upgrade van de Nederlandse verkeerskundigen. Sta mij toe dit toe te lichten. Pas op aan het einde van mijn betoog bent u het misschien met mij eens. 

 

Het menselijk gedrag is een uitermate complex proces afhankelijk van vele factoren, daar zal iedereen het snel over eens zijn. In veel hedendaagse lokale Nederlandse verkeersmodellen wordt dit complex verplaatsingsgedrag dusdanig sterk versimpeld dat het bijvoorbeeld mogelijk is om: 

  • in de ochtend met de auto naar het werk te gaan en in de avond met het openbaar vervoer naar huis te keren, 

  • onderweg van werk naar huis een supermarkt te bezoeken die helemaal niet op de route terug naar ons huis ligt, maar juist verder van huis is gelegen. 

 

Ik neem aan het voor u duidelijk is dat dit niet aansluit bij uw verplaatsingsgedrag en dus ook modelmatig tot afwijkingen zal leiden ten opzichte van de realiteit op straat. Vaak wordt geprobeerd dit te maskeren door tijdens het ontwikkelingstraject van een verkeersmodel een (te) harde kalibratie op (te) weinig betrouwbare meetgegevens uit te voeren. U bent er nog? Mooi, mag ik u er dan gelijk op attenderen dat ons verplaatsingsgedrag nog veel complexer gaat worden door de opkomst van autonome voertuigen en de hierdoor sterk toenemende gedeelde en multimodale mobiliteit. 

 

Verkeersmodellen met dit verouderd en sterk versimpeld verplaatsingsgedragsmodel zijn wat mij betreft even betrouwbaar als de hedendaagse langetermijnweersvoorspelling. Tot gisteren voorspelden ze voor vandaag een zonnige dag en het stortregent nog steeds! Toekomstscenario’s gebaseerd op bovenstaand proces mogen wat mij betreft het stempel ‘onbetrouwbaar’ krijgen. 

 

Dan is de vraag gerechtvaardigd waarom wij in Nederland nog steeds deze jarenzeventigmethode hanteren en ons niet weten te ontwikkelen op dit vlak. Waarom, beste beleidsmakers en modeladviseurs van Nederland, zetten jullie niet de volgende stap? Een stap op het pad dat door hogere overheden, met name in de landen om ons heen, al voor jullie geëffend is.

 

Laat ik u een handje helpen bij het beantwoorden van deze vraag. De ‘nieuwe generatie software’ zoals genoemd in Verkeerskunde, bestaat reeds en heeft haar kwaliteit ruimschoots aangetoond. Het toepassen is niet veel complexer of kostbaarder dan de oude methode. Beschikbare Nederlandse data (onder meer OViN) is voldoende om de nieuwe generatie modellen te bouwen. Twijfelt u hieraan? Het is reeds voor u aangetoond bij het actualiseren van een multimodaal verkeersmodel in Nederland, omdat wij Nederlanders graag Nederlandse voorbeelden zien. 

 

Ook het veel gehoorde argument dat overheden er niet om vragen omdat consultants het niet aanbieden en consultants het niet aanbieden omdat overheden en niet naar vragen, snijdt geen hout. Meerdere consultants kunnen dit prima toepassen. Diverse afdelingen van ook Nederlandse modeladviseurs passen het al toe, weliswaar in het buitenland. 

 

Weet u nu het antwoord al? Het antwoord zit in uw interne relaxstand. Een bekende uitspraak van Einstein is ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. En dat is precies wat ons wel een prettig en veilig gevoel geeft en bovendien gemakkelijk is in ons zo drukke bestaan. 

 

Handleiding voor upgrading: sta op uit uw stoel, ga naar buiten en ontdek wat er technisch allemaal meer mogelijk is op het gebied van verkeersmodellering. Breng u op de hoogte van de hedendaagse internationale modeltechnieken voor modellering van verplaatsingsgedrag (bijvoorbeeld tour-based ketenverplaatsing), effectbepaling van de opkomst van autonome voertuigen en Mobility-as-a-Service-concepten. Ik weet zeker dat u de eerstvolgende modelontwikkeling anders gaat invullen als u bovenstaande upgrade heeft uitgevoerd. Herstarten is hierbij overigens niet nodig. 

 

Heeft u vragen tijdens de upgrade dan kunt u altijd contact opnemen met onze medewerkers van de helpdesk. Zij staan klaar voor u om alle nieuwe mogelijkheden toe te lichten die na de update beschikbaar zijn gekomen en u te helpen bij het inzetten van deze nieuwe mogelijkheden. 

 

Ik zie een zonnestraal door de wolken mijn kamer binnenkomen en voel hoe die mijn gezicht verwarmt. 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 244

1 2 3 4 5 6

  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw

Artikelen 1 tot 25 van 244

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.