Geen verstoppertje spelen

vrijdag 21 oktober 2016 Mike Bérénos 0 reacties 267x gelezen

Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos. 

Mike Bérénos, AVB en voorzitter TransitieTeam Verkeer en Mobiliteit

Mike Bérénos, AVB en voorzitter TransitieTeam Verkeer en Mobiliteit

‘Mensen die mij kennen, weten dat ik al meer dan een decennium bezig ben om een breed gedeelde opvatting te ontdekken over wat nu mobiliteit is en wat het beroep, dan wel het vakgebied moet zijn dat zich met het fenomeen ‘mobiliteit’ bezig houdt.

 

Mobiliteit is een jong beroep en ongedefinieerd vakgebied. Reden genoeg voor een pasje op de plaats. Wat is dit beroep, dit vak? Wie zijn ‘we’ die het uitoefenen? Wat betekenen ‘we’ voor mens, maatschappij en de samenleving? En hoe gaan ‘we’ de toekomst bestendig tegemoet?

 

Verstoppertje spelen

In deze blog wil ik laten zien hoe mobiliteit en alles wat daarmee te maken heeft, zich verstopt achter andere domeinen en beleidsvelden van de samenleving. En deze tendens zet zich voort. Interessant is te begrijpen hoe dit nu komt. Neem de uitkomsten van ‘een nieuwe vorm van democratie’: de G1000-sessies, die reeds in een aantal steden is uitgevoerd, onder andere in Amersfoort, Schiedam, Uden, Maastricht, Nijmegen, Eindhoven. Een G1000 is een bijeenkomst waarbij 1000 burgers uit een gemeente bijeenkomen om het lokale beleid in al zijn facetten te bediscussiëren. Er worden door zo’n groep ook voorstellen gedaan. G1000 wordt níet georganiseerd door de gemeente maar is een burgerinitiatief voor en door burgers. Naast inwoners worden er ook ondernemers, ambtenaren en politici uitgenodigd. Alles bij elkaar een redelijk representatieve groep.

 

Vanuit deze groep zijn in Eindhoven bijvoorbeeld 10 thema’s geformuleerd. Mobiliteit is daar niet bij. Maar duik je in de omschrijvingen van de thema’s, dan ontdek je dat ‘mobiliteit’ in de helft van de thema’s verscholen zit: verbinding, veiligheid, leefbaarheid, communicatie en ontmoetingen. Bij andere G1000-gemeenten zien we eenzelfde patroon: mobiliteit zit vrijwel overal en vrijwel overal verstopt. Of laat het zich verstoppen?

 

Naar mijn indruk is mobiliteit een veelkoppig fenomeen. Het heeft met mens, maatschappij, ruimte, techniek/technologie, infrastructuur (fysiek èn digitaal), vervoermiddelen en organisatie/management te maken. Veelkoppig helaas, want mede daardoor is mobiliteit moeilijk herkenbaar en misschien daardoor ‘snel verstopt’. Tegelijkertijd is deze veelkoppigheid interessant en uitdagend. Uitdagend omdat het zich in de basis laat herleiden tot meer samenwerken. Meer samenwerken is uitdagend en zal onder andere meer duidelijkheid naar buiten toe brengen.

 

Kijkend naar wat mobiliteit allemaal inhoudt, zie je ook verschillende beroepen die zich er op de een of andere manier mee bezig houden. Je bent bijvoorbeeld sociaal-psycholoog maar je houdt je specialistisch bezig met mobiliteit en beïnvloeding van mobiliteitsgedrag, of je bent econoom en je houdt je specialistisch bezig met kosten, baten en andere economische vraagstukken over mobiliteit. En zo ben je ‘verkeerskundige’ of ’mobiliteitskundige’ van beroep. Zonder dat er een gedeelde opvatting is over wat dit beroep moet inhouden en welke competenties hiervoor nodig zijn.  Een definitie zou daarom kunnen zijn: het totaal van alle beroepen die zich op de een of andere manier met mobiliteit bezig houden. Deze stelling refereert aan een brede kijk op mobiliteit. Anderen denken er misschien weer anders over.  

 

Tot slot

Als transitieteam hebben we een aantal jaren actief nagedacht over het fenomeen mobiliteit en zijn er niet alleen achter gekomen, dat het zich verstopt, maar ook dat vakkennis en de vakkennissen versnipperd zijn geraakt. Dat maakt het vakgebied op zijn minst zwak en doet geen recht aan de maatschappelijke waarde die het kan en moet brengen.

 

Ik wijs graag op de documenten die – op basis van input uit diverse vakbijeenkomsten - geproduceerd zijn. Zo zegt het pamflet: ‘op vele plekken gaat het goed met mobiliteit, maar het kan en moet beter’. Maar wie pakt de genoemde uitdagingen op? Uitdagingen waarin in feite geappelleerd wordt aan integraliteit en breed kijken naar het vakgebied.


Op 28 oktober vindt in Zwolle een Versnellingskamer-transitiesessie plaats als vervolg op twee breed samengestelde vakvergaderingen begin dit jaar bij KIVI. Ook wordt er gewerkt aan transitiebijeenkomsten. Gaat dit snel en goed genoeg? Laat het weten. Lees de transitiedocumenten op:www.verkeerskunde.nl/vakdebat/vakverkeerskunde

 

 

Klik hier voor de integrale blog van Mike Bérénos

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 201

1 2 3 4 5 6

  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 1 tot 10 van 201

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.