Geestverruiming

vrijdag 31 maart 2017 Dominik van Lankeren 0 reacties 176x gelezen

‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het houdt me even binnen, helaas. Zo'n periode van (relatieve) rust geeft je even een mogelijkheid om alles te overzien en te overdenken. Het maakt me Zen. Het doet me omdenken. Het maakt de filosoof in me wakker.’
Dominik van Lankeren, Beleidsmedewerker Verkeer en Duurzame Mobiliteit Gemeente Midden-Delfland en Directeur/Eigenaar at DoMobility

Dominik van Lankeren, Beleidsmedewerker Verkeer en Duurzame Mobiliteit Gemeente Midden-Delfland en Directeur/Eigenaar at DoMobility

‘Ik heb het mooiste vak ter wereld. Verkeer, we hebben er allemaal mee te maken. Iedereen verplaatst zich. De een snel, de ander zo goedkoop mogelijk. Weer een ander wil om zich heen kunnen kijken en mooie dingen zien. Omdat het iedereen raakt, heb je iedere dag te maken met andere uitdagingen en werkzaamheden. Verkeer raakt alle beleidsterreinen: van economie tot welzijn. Van onderwijs tot gezondheidszorg. Dat maakt het vak zo machtig mooi. Je kunt vanuit zoveel standpunten naar het vakgebied kijken. Je kunt de inhoud zo complex maken als je zelf wil. Voor de ene verkeerskundige is het haast exacte wetenschap en voor de ander psychologie of filosofie.

 

Interactie

Het was tijdens het 'Festival van de Toekomst' in Den Haag dat de Belgische trendwatcher Stefaan Vandist vertelde dat de toekomst wordt gevormd uit ontmoetingen en interactie tussen wetenschappen en vakgebieden. Daar geloof ik heilig in. Dit is niet alleen in de toekomst, maar ook in het verleden altijd zo geweest. De grootste ontdekkingen in de geschiedenis van de mensheid zijn het gevolg van creativiteit van grote denkers en het vermogen van anderen om deze creativiteit om te zetten in werkelijkheid. Ik kan daarom zo genieten van een goed gesprek met mensen buiten mijn vakgebied. Het verruimt letterlijk je blik.

 

Of ik nu met psychologen, petrochemisten, logistici, leerkrachten, verpleegkundigen, bouwvakkers of politici spreek. Van iedereen krijg ik weer een nieuw inzicht of bouwsteen mee. Ik kan het iedereen aanraden om buiten de gebaande paden te treden.

 

Revolutie

Daar komt bij dat verkeer en verplaatsing deel uitmaken van wat veel mensen de 'derde industriële revolutie' noemen: de doorbraak van digitalisering en datacommunicatie en de transitie naar duurzame energie. Sinds de jaren '80 worden weggebruikers en reizigers steeds betrouwbaarder en dynamischer geïnformeerd over de reis, vertragingen en routes. Dit gebeurde voorheen vooral via matrixborden boven de weg en rotatiepanelen op de stations en vliegvelden. Sinds het begin van het millennium zijn de mogelijkheden voor mobiele datacommunicatie geëxplodeerd met de uitrol van 2G, 3G en 4G, waardoor het steeds makkelijker is geworden om iedereen onderweg van dynamische informatie te voorzien. Sinds de presentatie van de eerste Tomtom in 2002 en de iPhone in 2007 is er geen weg meer terug.

 

Als een van de laatste bastions is het nu de beurt aan de voertuigen zelf. Van de 8 miljoen personenauto's in Nederland, zijn er nu ruim 100.000 elektrisch aangedreven. We hebben dus nog wel even te gaan, maar het gaat gebeuren. Bij de fiets is het iets eerder begonnen en zien we dat eenderde van de verkochte fietsen een e-bike is. Bij de auto's gaat het ook die kant op. Uiteindelijk zal er rond 2025 geen brandstofauto meer te krijgen zijn. Tegelijkertijd worden de voertuigen zelf volledig digitaal en onderdeel van ons datacommunicatiesysteem en niet te vergeten van de energietransitie. We kunnen dan af van het autobezit en openbaar vervoer wordt een vorm van mass-customization. Er is voor de verkeerskundige geen tijd om stil te zitten. De Knight Rider gaat de toekomst van het verkeer bepalen en de verandering vindt nu plaats.

 

BAM...en toen lag ik

Dat geestverruimende inzichten niet alleen van nederwiet hoeven te komen, merkte ik op een zonnige dinsdagochtend in januari op weg naar het werk. Een taxichauffeur met wat haast om een mevrouw thuis te brengen en een auditief gehandicapte fietser op hetzelfde wegvak is geen gelukkige combinatie. En dat notabene in de gemeente waar ik zelf werk. Ik kon het gelukkig met relatief beperkte schade navertellen. Het deed me wel een aantal dingen inzien...

 

1. Er was een aanrijding, maar geen agent om te noteren. Het doet me een enorme onderregistratie vermoeden van ongevallen die 'goed' aflopen. Ongevallenregistratie biedt aanwijzingen, maar ook niet meer dan dat. Het blijft dus een topje van de ijsberg waarbij een kritische houding van de verkeerskundige noodzakelijk is.

 

2. Het was windje tegen. Ik zal amper 20 km/uur hebben gereden. M'n fietshelm ving de klap op m’n hoofd op. Hoe was het afgelopen als ik harder had gereden en zonder helm? Ik wil er niet (meer) aan denken.

 

3. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Wat dat betreft blijft het toch ook het meest leerzaam om de situaties waar je zelf dagelijks mee bezig bent een keer zelf te ervaren.

 

Lees de volledige blog hier.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 266

2 3 4 5 6 7

  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond

Artikelen 101 tot 125 van 266

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.