Goed ontwerp tegen terrorisme

vrijdag 27 oktober 2017 Dick van Veen, Mobycon 0 reacties 287x gelezen

‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas niet nieuw na Nice, Berlijn, London, Stockholm, Jeruzalem. Het gebruik van een auto om angst te zaaien in de openbare ruimte begint bijna gewoon te worden.
Dick van Veen, Mobycon

Dick van Veen, Mobycon

De primaire tegenreactie is: afschermen. Veel overheden plaatsen blokkades en barrières in hun openbare ruimten, waarbij een goede inpassing of fraaie afwerking onderaan op de agenda staat. Het is de nachtmerrie van iedere stedenbouwkundige. Daarnaast is het de vraag of afschermen helpt. Want waar een wil is is een weg voor mensen met kwaad in de zin. En hoe haalbaar is het om iedere voetgangerszone, ieder trottoir en ieder plein af te zetten met paaltjes en blokken? 

 

Op dit gebied valt nog veel te leren in Nederland. In een ‘bedreigde’ stad als Washington D.C. zijn weinig permanente betonblokken te bekennen. Wel is er een ‘Urban Design and Security Plan’, een handboek openbare ruimte gecombineerd met veiligheidsaspecten. 

Straatmeubilair zoals lichtmasten en bankjes (hardened streetscape elements) doen dubbel dienst als aanrijbeveiliging. En ook New York kent creatieve oplossingen zoals ‘draaiende rotsblokken’ bij de Stock Exchange. Kunst gecombineerd met een dynamische wegafsluiting. En de ‘tigertrap’ in Battery Park maakt van een slappe bodem tussen de rijbaan en het voetgangersgedeelte een ‘valkuil’. 

 

Een extra dimensie in ‘afschermen’ is onze typisch Nederlandse aanpak om in woon- en verblijfsgebieden alle verkeer zo veel mogelijk te mengen. Van 30 km-zone en -woonerf tot sharedspacegebied, overal lijkt het ontwerp van de straat (terecht) gestoeld op het basisprincipe ‘dat men zich als weggebruiker verantwoordelijk gedraagt’. In hoeverre zetten we met deze aanpak de deur open voor aanslagen? Is het ontwerp van shared spaces in dit licht überhaupt nog wel wenselijk? 

 

Joost Vahl waarschuwde in de jaren zeventig al dat woonerven slechts goed werken ‘wanneer hard rijden fysiek onmogelijk wordt gemaakt’. Het afdwingen van lage rijsnelheden gaat verder dan het aanleggen van drempels. Het gaat om het ‘breken van de lineairiteit’. In de jaren tachtig en negentig zijn we dit blijkbaar vergeten; de 30 km-zones werden grootschaliger en rechter. In deze gebieden wordt ‘oog voor elkaar’ gebruikt als aanvullende snelheidsremmer. Hoewel dit zeker waar en onmisbaar is, blijft de fysieke omgeving van groot belang. Niet alleen voor terrorismedreiging, maar juist ook voor alledaagse verkeersveiligheid. De ruimte delen kan dus zeker, maar dan moeten we de ruimte wel zodanig inrichten dat de rijsnelheid vanzelf laag blijft.’ 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 202

1 2 3 4 5 6

  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...

Artikelen 1 tot 10 van 202

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.