Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen

dinsdag 24 oktober 2017 Hillie Talens, CROW 1 reactie 323x gelezen

Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het Nationaal verkeerskundecongres. Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen.

Hillie Talens, CROW

Hillie Talens, CROW

Verkeerstechnische leergangen
Het begon al tijdens mijn studie in het begin van de jaren 80, toen mocht ik de Verkeerstechnische leergangen (kortweg VTL) bijwonen in de schouwburg van Tilburg. Dit was een van de twee voorlopers van het verkeerskundecongres. Toen was het voor mij vooral spannend en leerzaam. Wijze mensen met imponerende presentaties op een groot podium en een zaal vol ernstig toehorende bezoekers. Als jong studentje keek ik vreselijk op tegen al die mensen, met namen die ik alleen uit collegedictaten kende. Ze bleken in het echt behoorlijk toegankelijk en aimabel te zijn.

Verkeerskundige werkdagen
Iets later mocht ik een editie van de Verkeerskundige Werkdagen bijwonen. Dit is de andere voorloper van het verkeerskundecongres. De werkdagen vonden plaats in een kasteeltje met veel kleine ruimtes. Hier werd volop gediscussieerd over onderzoeksresultaten en over de wilde ideeën die ons vakgebied zouden veranderen.

Op een groot gazon achter het kasteel werd de discussie tijdens de pauzes voortgezet, ook hier bleken verrassend veel deelnemers geïnteresseerd in de mening van een nieuwkomer. Dat sfeertje werd nog eens versterkt door het Verkeerskundig Diner aan het einde van de eerste dag, met een tafelrede over de toekomstvisie op mobiliteit en stedenbouw door een van de gebroeders Das.

Netwerk
In de jaren daarna heb ik vele malen de bijeenkomsten bijgewoond. Met de jaren groeide ook mijn netwerk. De bijeenkomsten kregen daardoor naast een informatief karakter ook een steeds sterker wordend informeel karakter. Het werden dagen van kennis en kennissen.

Waar ik tijdens de VTL veel vakgenoten uit de wereld van de dagelijkse praktijk tegenkwam, ontmoette ik tijdens de Verkeerskundige Werkdagen meer de onderzoekers. Beide groepen waren en zijn mij even dierbaar. Ook de gepresenteerde kennis is even waardevol. Toch werd ik steeds weer geconfronteerd met een zekere mate van keuzestress: bij ons was namelijk voor iedereen maar een beperkt budget voor bezoeken aan bijeenkomsten en moest ik elke keer weer kiezen: wordt het dit jaar de VTL of de Verkeerskundige Werkdagen? 

Nationaal verkeerkundecongres
In 2010 werden de VTL en de Verkeerskundige Werkdagen samengevoegd tot het Nationaal verkeerskundecongres (kortweg NVC). Een gouden greep! Daarmee is een einde gekomen aan mijn persoonlijke keuzestress. Het is de organisatoren van het congres gelukt om het beste van beide werelden aan elkaar te koppelen. En daarmee ook de bezoekers van beide bijeenkomsten en mijn nog steeds groeiende groep van kennissen.

Al vanaf augustus beëindig ik bijna elk gesprek met de woorden ‘Ik zie je op het NVC!’. Tijdens de plenaire sessie worden grote onderwerpen behandeld en in deelsessies wordt de mogelijkheid geboden om uitvoeriger op een bepaald onderwerp in te gaan. En in de pauzes is volop de gelegenheid om bij te praten met de vele kennissen en om nieuwe kennissen op te doen.

Editie 2017
Dit jaar wordt op 2 november alweer voor de achtste keer het NVC georganiseerd. Dat is een datum die al geruime tijd rood gemarkeerd staat in mijn agenda. Het NVC belicht jaarlijks een actueel thema. Dit jaar is dat ‘Fundamentele verandering’. Plenair en in een verdiepingssessie wordt ingegaan op de transities in de wereld om ons heen en wat dat betekent voor ons vakgebied.

Daarnaast staan dit jaar onderwerpen op het programma zoals de rol van de verkeerskundige, de stad en stedelijk verkeer, verkeersgedrag en smart mobility (ITS). Ook fietsen en parkeren hebben weer een plekje gekregen. Onderwerpen waarop ik me kan verheugen. Waar ik me bijna nog meer op verheug is de ontmoeting met heel veel oude en nieuwe bekenden. Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zo ver.


Reacties

Reacties

Jaap Westenbrink 25/10/2017 18:56

Ik ben net nieuw moet het een en ander even laten inwerken

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 250

1 2 3 4 5 6

  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor

Artikelen 1 tot 25 van 250

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.