Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties?

vrijdag 23 december 2016 Johan Diepens, directeur Mobycon 0 reacties 179x gelezen

‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten. Begonnen we met een periode van 4 jaar, inmiddels komen we plannen tegen die 10 tot 16 jaar functioneren. Geen probleem als de trends en ontwikkelingen goed te voorspellen zijn. Maar wat er in de afgelopen 16 jaar is veranderd, zou wel eens kunnen verbleken bij wat ons de komende 16 jaar te wachten staat.'

De lijst van ontwikkelingen die mogelijk onze mobiliteitspatronen en wensen beïnvloeden is lang. Denk aan 3D printtechnieken, online shoppen, elektrische aangedreven vervoermiddelen, deeleconomieën, vergrijzing, milieueisen, globalisering, zelfrijdende voertuigen, introductie Omgevingswet of verstedelijking.  Veel ontwikkelingen waar gemeenten geen directe invloed op hebben, maar waarvan  zij wel de kansen zouden kunnen benutten. Wat, bijvoorbeeld, als zelfrijdende voertuigen tot abonnementsvormen leiden, waarbij we straks geen parkeerruimte meer nodig hebben. Worden onze straten dan weer speel- en ontmoetingsplekken? 

 

Nu is het uiteraard niet mogelijk om bij het schrijven van de nieuwe GVVP’s rekening te houden met álle ontwikkelingen. Wat wel kan, is robuuste plannen maken waarmee je slim en flexibel om kunt gaan met nieuwe ontwikkelingen en trends. Hoe je dat doet is een belangrijke vraag.  

 

Een voorbeeld naar aanleiding van de drukte op het fietspad. De afgelopen acht jaar heeft met de elektrische fiets een enorme spurt ingezet. Waren het eerst de 60-plussers dit oppikten, inmiddels maken alle leeftijdsgroepen gebruik van de e-fiets. Super, maar onze fietsinfrastructuur is nog niet klaar voor de dominantie van de fiets op de afstand tot 10 km; veel gemeenten hebben niet eerder met deze opmars rekening gehouden. Daarbij worden de gebruikers van het fietspad ook steeds diverser: van scootmobielen tot aan de opkomende e-pedelecs. Kortom, het wordt druk op een plek waar we dat nooit in deze mate verwachtten!

 

Integrale ontwerpaanpak

Voor de ANWB was dit aanleiding om Ben Immers, Bart Egeter, Paul Westrate en ondergetekende te vragen voor de ontwikkeling van een integrale ontwerpaanpak  voor een betere ordening van stedelijk verkeer. In samenwerking met diverse experts, belangengroepen en gemeenten is intussen het fundament gelegd voor een aanpak die goed is ontvangen. Twee hoofdpunten uit deze aanpak kunnen helpen

om onze nieuwe GVVP’s robuuster te maken:

• De juiste balans tussen de activiteiten/functies in de openbare ruimte en het laten stromen van de verschillende vormen van mobiliteit.

• Een nieuwe ordening van vervoerswijzen, die een nieuwe basis kan vormen voor het mengen en scheiden.

 

Nieuwe ordening in verkeersdeelnemers

Eén les uit het recente verleden is dat we in Nederland moeite hebben met nieuwe vormen van mobiliteitsmiddelen. De e-pedelec is daar helaas een mooi voorbeeld van. Vier jaar na de eerste introductie is er in 2017 passende wetgeving. Slimme concepten als Airwheels, mogen we best kopen in Nederland. Maar alleen voor in de achtertuin. Jammer want het kunnen interessante concepten zijn voor de first/last mile van veel OV-gebruikers.

 

Daarom het voorstel een nieuwe indeling vast te leggen, waarmee de consument nieuwe innovatie snel en duidelijk kan oppakken: we delen verkeersdeelnemers niet langer in naar soorten voertuigen, maar, op basis van gewicht en breedte, in zogenoemde ‘voertuigfamilies’. Elke familie bestaat uit voertuigen de tot eenzelfde gewichtsklasse behoren en binnen een maximale breedte passen. Naast de voetganger (A) gaat het dan om ´fietsachtigen´ (B), lichte motorvoertuigen - zoals snorfiets (C), auto-achtigen´ inclusief lichte bestelbusjes (D), ´vrachtauto-achtigen´ inclusief bussen (E) en ´tram-achtigen´ (F). Door te ontwerpen op basis van deze indeling, ontstaan verkeersmilieus waar gewichtsverschillen èn snelheidsverschillen worden gereduceerd, wat de veiligheid sterk bevordert. Deze indeling is robuust en toekomstvast, want is bij voorbaat geschikt voor nieuwe typen voertuigen die nog op de markt moeten komen.

 

Balans tussen de ruimte en verkeer 

De passant is niet (meer) het enige of belangrijkste uitgangspunt bij het ontwerpen van routes en verkeersinfrastructuur. Ontwerpers kijken naast de verkeersfunctie en zaken als bereikbaarheid, naar de gewenste ruimtelijke kwaliteiten van een gebied, straat of een deel daarvan. Met de indeling in voertuigfamilies, kunnen zij op een genuanceerde en evenwichtige manier kiezen of op een bepaalde plek de hogere verblijfskwaliteit of de verkeersfunctie dominant moet zijn. Om alle kansen in de toekomst te kunnen benutten, moeten we er in onze GVVP’s goed op voorsorteren. Een duidelijk structuur, monitoring en dialoog is hiervoor nodig.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 224

1 2 3 4 5 6

  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT

Artikelen 1 tot 25 van 224

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.