Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties?

vrijdag 23 december 2016 Johan Diepens, directeur Mobycon 0 reacties 196x gelezen

‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten. Begonnen we met een periode van 4 jaar, inmiddels komen we plannen tegen die 10 tot 16 jaar functioneren. Geen probleem als de trends en ontwikkelingen goed te voorspellen zijn. Maar wat er in de afgelopen 16 jaar is veranderd, zou wel eens kunnen verbleken bij wat ons de komende 16 jaar te wachten staat.'

De lijst van ontwikkelingen die mogelijk onze mobiliteitspatronen en wensen beïnvloeden is lang. Denk aan 3D printtechnieken, online shoppen, elektrische aangedreven vervoermiddelen, deeleconomieën, vergrijzing, milieueisen, globalisering, zelfrijdende voertuigen, introductie Omgevingswet of verstedelijking.  Veel ontwikkelingen waar gemeenten geen directe invloed op hebben, maar waarvan  zij wel de kansen zouden kunnen benutten. Wat, bijvoorbeeld, als zelfrijdende voertuigen tot abonnementsvormen leiden, waarbij we straks geen parkeerruimte meer nodig hebben. Worden onze straten dan weer speel- en ontmoetingsplekken? 

 

Nu is het uiteraard niet mogelijk om bij het schrijven van de nieuwe GVVP’s rekening te houden met álle ontwikkelingen. Wat wel kan, is robuuste plannen maken waarmee je slim en flexibel om kunt gaan met nieuwe ontwikkelingen en trends. Hoe je dat doet is een belangrijke vraag.  

 

Een voorbeeld naar aanleiding van de drukte op het fietspad. De afgelopen acht jaar heeft met de elektrische fiets een enorme spurt ingezet. Waren het eerst de 60-plussers dit oppikten, inmiddels maken alle leeftijdsgroepen gebruik van de e-fiets. Super, maar onze fietsinfrastructuur is nog niet klaar voor de dominantie van de fiets op de afstand tot 10 km; veel gemeenten hebben niet eerder met deze opmars rekening gehouden. Daarbij worden de gebruikers van het fietspad ook steeds diverser: van scootmobielen tot aan de opkomende e-pedelecs. Kortom, het wordt druk op een plek waar we dat nooit in deze mate verwachtten!

 

Integrale ontwerpaanpak

Voor de ANWB was dit aanleiding om Ben Immers, Bart Egeter, Paul Westrate en ondergetekende te vragen voor de ontwikkeling van een integrale ontwerpaanpak  voor een betere ordening van stedelijk verkeer. In samenwerking met diverse experts, belangengroepen en gemeenten is intussen het fundament gelegd voor een aanpak die goed is ontvangen. Twee hoofdpunten uit deze aanpak kunnen helpen

om onze nieuwe GVVP’s robuuster te maken:

• De juiste balans tussen de activiteiten/functies in de openbare ruimte en het laten stromen van de verschillende vormen van mobiliteit.

• Een nieuwe ordening van vervoerswijzen, die een nieuwe basis kan vormen voor het mengen en scheiden.

 

Nieuwe ordening in verkeersdeelnemers

Eén les uit het recente verleden is dat we in Nederland moeite hebben met nieuwe vormen van mobiliteitsmiddelen. De e-pedelec is daar helaas een mooi voorbeeld van. Vier jaar na de eerste introductie is er in 2017 passende wetgeving. Slimme concepten als Airwheels, mogen we best kopen in Nederland. Maar alleen voor in de achtertuin. Jammer want het kunnen interessante concepten zijn voor de first/last mile van veel OV-gebruikers.

 

Daarom het voorstel een nieuwe indeling vast te leggen, waarmee de consument nieuwe innovatie snel en duidelijk kan oppakken: we delen verkeersdeelnemers niet langer in naar soorten voertuigen, maar, op basis van gewicht en breedte, in zogenoemde ‘voertuigfamilies’. Elke familie bestaat uit voertuigen de tot eenzelfde gewichtsklasse behoren en binnen een maximale breedte passen. Naast de voetganger (A) gaat het dan om ´fietsachtigen´ (B), lichte motorvoertuigen - zoals snorfiets (C), auto-achtigen´ inclusief lichte bestelbusjes (D), ´vrachtauto-achtigen´ inclusief bussen (E) en ´tram-achtigen´ (F). Door te ontwerpen op basis van deze indeling, ontstaan verkeersmilieus waar gewichtsverschillen èn snelheidsverschillen worden gereduceerd, wat de veiligheid sterk bevordert. Deze indeling is robuust en toekomstvast, want is bij voorbaat geschikt voor nieuwe typen voertuigen die nog op de markt moeten komen.

 

Balans tussen de ruimte en verkeer 

De passant is niet (meer) het enige of belangrijkste uitgangspunt bij het ontwerpen van routes en verkeersinfrastructuur. Ontwerpers kijken naast de verkeersfunctie en zaken als bereikbaarheid, naar de gewenste ruimtelijke kwaliteiten van een gebied, straat of een deel daarvan. Met de indeling in voertuigfamilies, kunnen zij op een genuanceerde en evenwichtige manier kiezen of op een bepaalde plek de hogere verblijfskwaliteit of de verkeersfunctie dominant moet zijn. Om alle kansen in de toekomst te kunnen benutten, moeten we er in onze GVVP’s goed op voorsorteren. Een duidelijk structuur, monitoring en dialoog is hiervoor nodig.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 26 tot 50 van 265

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 26 tot 50 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.