Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken!

Kwaliteit fietsinfrastructuur moet meegroeien met ontwikkelingen

dinsdag 16 februari 2016 Peter Morsink 1 reactie 1133x gelezen

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten en de Fietsersbond nauw betrokken ben bij een groot onderzoek naar fietsveiligheid in Nederland.

Peter Morsink, senior adviseur Mobiliteit en Verkeersveiligheid, RoyalHaskoningDHV

De eindbijeenkomst van het project 'Het Vergevingsgezinde Fietspad' is op 31 maart in het provinciehuis in Zwolle. In de aanloop daar naartoe zal ik u in een volgende blog een aantal voorbeelden van het pilotonderzoek laten zien.

Peter Morsink, senior adviseur Mobiliteit en Verkeersveiligheid, RoyalHaskoningDHV De eindbijeenkomst van het project 'Het Vergevingsgezinde Fietspad' is op 31 maart in het provinciehuis in Zwolle. In de aanloop daar naartoe zal ik u in een volgende blog een aantal voorbeelden van het pilotonderzoek laten zien.

In 2014 was maar liefst 60 procent van de 20.700 ernstige verkeersgewonden een fietser! Van die 12.420 pechvogels was ruim 80 procent slachtoffer van enkelvoudige fietsongevallen, dus zonder dat er iemand anders bij betrokken was. En in bijna de helft van alle gevallen was de gewonde fietser 54 jaar of ouder. Omdat deze cijfers alleen maar toenemen, willen we deze trend doorbreken. Het wordt dus hoog tijd om te kijken of onze fietspaden nog voldoen aan de huidige eisen én of we de verkeersveiligheid weer kunnen verbeteren. Nederland heeft hierin immers een positie hoog te houden.

Grossieren in ongevallen
Nederland grossiert in fietsen, maar grossieren we ook in fietsongevallen? Wereldwijd gezien zijn er niet veel landen waar de fietspaden zo veilig zijn als in Nederland. Maar tegelijkertijd zijn er ook maar weinig landen, waar zoveel gefietst wordt als in ons land. Ons land is een echt fietsland. Fietsen is hot: iedereen (van peuter tot 55-plusser) heeft een fiets. Niet alleen voor woon-werkverkeer of om naar school te fietsen, maar ook om leuke fietstochten te maken. Ons uitgebreide recreatieve fietsnetwerk leent zich daar uitstekend toe. Toch eist dat grote aantal fietsers zijn tol en de cijfers liegen er dus niet om.

Slachtofferaantallen zijn onacceptabel
Ik noemde het al even: ik maak deel uit van een initiatief (ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincies Overijssel, Friesland, Utrecht, gemeenten, politie, Rijksuniversiteit Groningen, de Fietsersbond, advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV als penvoerder) dat onderzoek doet naar het gedrag van de (oudere) fietser in relatie tot de fietsinfrastructuur. Hoe gedragen ze zich tijdens het fietsen? In welke situaties komen ze in de problemen? En hoe kunnen we die gevaarlijke situaties zo veel mogelijk voorkomen? Hoe kan het dat er per jaar toch zoveel ongevallen plaatsvinden? En helaas ook met dodelijke afloop, want kwamen er in 2010 nog 162 fietsers om in het verkeer, in 2011 en 2014 waren dat er zelfs 200…

We fietsen vaker, verder en sneller
Fietsen was altijd al populair in ons land. Maar de ruime vrije tijd en de komst van de elektrische fiets (e-bike) in 2009 bieden ons de kans om vaker en vooral méér kilometers te fietsen. Dat gaat in het bijzonder op voor 55-plussers met hun snellere e-bikes, waarmee ze soms wel twee tot drie keer zo ver fietsen als daarvoor. Heel gezond en ontspannend natuurlijk en dat moeten ze vooral blijven doen, maar dat vergroot wel de drukte op de fietspaden. Kijk maar eens tijdens de spits of op een mooie zomerse dag hoeveel er gefietst wordt! Steeds meer mensen maken tegelijkertijd gebruik van ons fietsnetwerk.

Beter inzicht in gedrag van de fietser
Helaas laat het flinke aantal enkelvoudige fietsongevallen zien dat de kwaliteit van de infrastructuur niet is meegegroeid met het toegenomen en veranderde gebruik. Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en een onderzoek dat de Fietsersbond in het kader van dit project hield onder haar leden, boden ons veel inzicht in het gedrag van fietsers. Zo raken veel mensen onnodig in de problemen, omdat ze geen veilige positie op het fietspad innemen, door onoplettendheid in de zachte berm terechtkomen, tegen een paaltje aanfietsen of met hun trapper de trottoirband raken. En juist de 55-plussers zijn fysiek vaak kwetsbaarder. Hoog tijd dus om onze fietspaden beter in te richten voor deze groep gebruikers.

Omdenken: hoe goed ‘vergeeft’ het fietspad een foutje?
Wat wij ons afvroegen was: wat als je nu eens omdenkt? Hoe goed ‘vergeeft’ de infrastructuur van een fietspad een foutje van onze kant? Krijg je bijvoorbeeld de kans om weer terug op het fietspad te komen als je uitwijkt voor een plas op de weg, als we er een extra strook naast leggen? Houdt een duidelijke belijning de twee druk met elkaar kletsende vriendinnen en de tegemoetkomende fietsende oudere ‘op het rechte pad’? Voorkomen waarschuwende witte lijnen dat we tegen een fietspaaltje opbotsen? Met andere woorden: zijn vergevingsgezinde fietspaden de oplossing? Ik vind van wel!

Een fout moet te herstellen zijn
Om de veiligheid van fietsers te vergroten, zouden we ervoor moeten zorgen dat mensen minder snel fouten kunnen maken. En de fouten die tóch gemaakt worden, zouden niet onvermijdelijk moeten leiden tot een (letsel)ongeval. Een fietspad zou dus zó ingericht moeten worden, dat kleine fouten voorkomen of gecorrigeerd kunnen worden. De inrichting van de infrastructuur van het wegennet voor gemotoriseerd verkeer krijgt veel aandacht. Hoe mooi zou het zijn, als de beheerders van fietspaden het veilig inrichten van hun fietspadennet evenveel urgentie zouden geven in hun plannen? Dat zou een hoop gewonden en doden schelen.

Saskia Kluit overtuigd van urgentie 'vergevingsgezinde fietspaden'
Gelukkig is Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, er net als ik, van overtuigd dat die urgentie gevoeld wordt. Ik spreek Saskia en haar collega’s vanwege ons onderzoek regelmatig en ook zij is groot voorstander van het realiseren van de zogeheten ‘vergevingsgezinde fietspaden’.

En ja, ook zij is een van die duizenden slachtoffers van een fietsongeval. Het ‘varkensruggetje’ waar zij tijdens een flinke sneeuwbui met haar fiets over uitgleed, was weinig vergevingsgezind en ze hield aan haar val een flinke hersenschudding over. Saskia ziet het bovendien als heel positief dat je met het inrichten van vergevingsgezinde fietspaden niet het hele fietsnetwerk op zijn kop hoeft te zetten.

Provincies en gemeenten voelen de urgentie van het veiliger maken van fietspaden en maken haast met het uitwerken van een fietsveiligheidsplan. Verder pakt de Fietsersbond verkeersveiligheid ook aan met fietslessen voor verschillende doelgroepen. Ook adviseren zij bijvoorbeeld strammer wordende senioren, die niet meer zo goed over hun schouder kunnen kijken, om een spiegel op het stuur te plaatsen.

Veilig fietsen voor jong én oud
Terwijl ik deze blog schrijf, zie ik vanuit mijn werkkamer mijn dochter samen met haar vriendinnetje opgewonden kletsend over haar nieuwe puppy op de fiets wegrijden. Moet ik me zorgen maken? Nee, dat heb ik leren loslaten. En omdat we onze fietspaden veiliger maken voor oudere fietsers, zullen ook de jongeren er net als alle andere wielrijders van meeprofiteren!

 

Voor meer informatie: www.vergevingsgezindefietspad.nl

 

De eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad is op 31 maart in het provinciehuis in Zwolle. In de aanloop daar naartoe zal ik u in een volgende blog een aantal voorbeelden van het pilotonderzoek laten zien.


Reacties

Reacties

Stefan Langeveld 01/03/2016 12:33

Het echte probleem: een hele generatie verkeersambtenaren heeft de fiets-infrastructuur gevaarlijk en hinderlijk gemaakt. Gesteund door politiek, fietsersbond, consultants en wegenbouwers. Zijn zij in staat tot omdenken ? Ik vrees van niet. Ook na het dodelijke ongeval op de Veemkade blijven in Amsterdam veel palen staan, ook onderaan fietsbruggen. Het weren van auto's blijft belangrijker dan de gezondheid van de fietser en zijn comfort, ook al kán een auto die brug niet over.
http://baluw.nl/index.php?id=fietspaaltjes-op-fietspad

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 265

2 3 4 5 6 7

  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink

Artikelen 101 tot 125 van 265

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.