Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken!

Kwaliteit fietsinfrastructuur moet meegroeien met ontwikkelingen

dinsdag 16 februari 2016 Peter Morsink 1 reactie 1139x gelezen

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten en de Fietsersbond nauw betrokken ben bij een groot onderzoek naar fietsveiligheid in Nederland.

Peter Morsink, senior adviseur Mobiliteit en Verkeersveiligheid, RoyalHaskoningDHV

De eindbijeenkomst van het project 'Het Vergevingsgezinde Fietspad' is op 31 maart in het provinciehuis in Zwolle. In de aanloop daar naartoe zal ik u in een volgende blog een aantal voorbeelden van het pilotonderzoek laten zien.

Peter Morsink, senior adviseur Mobiliteit en Verkeersveiligheid, RoyalHaskoningDHV De eindbijeenkomst van het project 'Het Vergevingsgezinde Fietspad' is op 31 maart in het provinciehuis in Zwolle. In de aanloop daar naartoe zal ik u in een volgende blog een aantal voorbeelden van het pilotonderzoek laten zien.

In 2014 was maar liefst 60 procent van de 20.700 ernstige verkeersgewonden een fietser! Van die 12.420 pechvogels was ruim 80 procent slachtoffer van enkelvoudige fietsongevallen, dus zonder dat er iemand anders bij betrokken was. En in bijna de helft van alle gevallen was de gewonde fietser 54 jaar of ouder. Omdat deze cijfers alleen maar toenemen, willen we deze trend doorbreken. Het wordt dus hoog tijd om te kijken of onze fietspaden nog voldoen aan de huidige eisen én of we de verkeersveiligheid weer kunnen verbeteren. Nederland heeft hierin immers een positie hoog te houden.

Grossieren in ongevallen
Nederland grossiert in fietsen, maar grossieren we ook in fietsongevallen? Wereldwijd gezien zijn er niet veel landen waar de fietspaden zo veilig zijn als in Nederland. Maar tegelijkertijd zijn er ook maar weinig landen, waar zoveel gefietst wordt als in ons land. Ons land is een echt fietsland. Fietsen is hot: iedereen (van peuter tot 55-plusser) heeft een fiets. Niet alleen voor woon-werkverkeer of om naar school te fietsen, maar ook om leuke fietstochten te maken. Ons uitgebreide recreatieve fietsnetwerk leent zich daar uitstekend toe. Toch eist dat grote aantal fietsers zijn tol en de cijfers liegen er dus niet om.

Slachtofferaantallen zijn onacceptabel
Ik noemde het al even: ik maak deel uit van een initiatief (ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincies Overijssel, Friesland, Utrecht, gemeenten, politie, Rijksuniversiteit Groningen, de Fietsersbond, advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV als penvoerder) dat onderzoek doet naar het gedrag van de (oudere) fietser in relatie tot de fietsinfrastructuur. Hoe gedragen ze zich tijdens het fietsen? In welke situaties komen ze in de problemen? En hoe kunnen we die gevaarlijke situaties zo veel mogelijk voorkomen? Hoe kan het dat er per jaar toch zoveel ongevallen plaatsvinden? En helaas ook met dodelijke afloop, want kwamen er in 2010 nog 162 fietsers om in het verkeer, in 2011 en 2014 waren dat er zelfs 200…

We fietsen vaker, verder en sneller
Fietsen was altijd al populair in ons land. Maar de ruime vrije tijd en de komst van de elektrische fiets (e-bike) in 2009 bieden ons de kans om vaker en vooral méér kilometers te fietsen. Dat gaat in het bijzonder op voor 55-plussers met hun snellere e-bikes, waarmee ze soms wel twee tot drie keer zo ver fietsen als daarvoor. Heel gezond en ontspannend natuurlijk en dat moeten ze vooral blijven doen, maar dat vergroot wel de drukte op de fietspaden. Kijk maar eens tijdens de spits of op een mooie zomerse dag hoeveel er gefietst wordt! Steeds meer mensen maken tegelijkertijd gebruik van ons fietsnetwerk.

Beter inzicht in gedrag van de fietser
Helaas laat het flinke aantal enkelvoudige fietsongevallen zien dat de kwaliteit van de infrastructuur niet is meegegroeid met het toegenomen en veranderde gebruik. Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en een onderzoek dat de Fietsersbond in het kader van dit project hield onder haar leden, boden ons veel inzicht in het gedrag van fietsers. Zo raken veel mensen onnodig in de problemen, omdat ze geen veilige positie op het fietspad innemen, door onoplettendheid in de zachte berm terechtkomen, tegen een paaltje aanfietsen of met hun trapper de trottoirband raken. En juist de 55-plussers zijn fysiek vaak kwetsbaarder. Hoog tijd dus om onze fietspaden beter in te richten voor deze groep gebruikers.

Omdenken: hoe goed ‘vergeeft’ het fietspad een foutje?
Wat wij ons afvroegen was: wat als je nu eens omdenkt? Hoe goed ‘vergeeft’ de infrastructuur van een fietspad een foutje van onze kant? Krijg je bijvoorbeeld de kans om weer terug op het fietspad te komen als je uitwijkt voor een plas op de weg, als we er een extra strook naast leggen? Houdt een duidelijke belijning de twee druk met elkaar kletsende vriendinnen en de tegemoetkomende fietsende oudere ‘op het rechte pad’? Voorkomen waarschuwende witte lijnen dat we tegen een fietspaaltje opbotsen? Met andere woorden: zijn vergevingsgezinde fietspaden de oplossing? Ik vind van wel!

Een fout moet te herstellen zijn
Om de veiligheid van fietsers te vergroten, zouden we ervoor moeten zorgen dat mensen minder snel fouten kunnen maken. En de fouten die tóch gemaakt worden, zouden niet onvermijdelijk moeten leiden tot een (letsel)ongeval. Een fietspad zou dus zó ingericht moeten worden, dat kleine fouten voorkomen of gecorrigeerd kunnen worden. De inrichting van de infrastructuur van het wegennet voor gemotoriseerd verkeer krijgt veel aandacht. Hoe mooi zou het zijn, als de beheerders van fietspaden het veilig inrichten van hun fietspadennet evenveel urgentie zouden geven in hun plannen? Dat zou een hoop gewonden en doden schelen.

Saskia Kluit overtuigd van urgentie 'vergevingsgezinde fietspaden'
Gelukkig is Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, er net als ik, van overtuigd dat die urgentie gevoeld wordt. Ik spreek Saskia en haar collega’s vanwege ons onderzoek regelmatig en ook zij is groot voorstander van het realiseren van de zogeheten ‘vergevingsgezinde fietspaden’.

En ja, ook zij is een van die duizenden slachtoffers van een fietsongeval. Het ‘varkensruggetje’ waar zij tijdens een flinke sneeuwbui met haar fiets over uitgleed, was weinig vergevingsgezind en ze hield aan haar val een flinke hersenschudding over. Saskia ziet het bovendien als heel positief dat je met het inrichten van vergevingsgezinde fietspaden niet het hele fietsnetwerk op zijn kop hoeft te zetten.

Provincies en gemeenten voelen de urgentie van het veiliger maken van fietspaden en maken haast met het uitwerken van een fietsveiligheidsplan. Verder pakt de Fietsersbond verkeersveiligheid ook aan met fietslessen voor verschillende doelgroepen. Ook adviseren zij bijvoorbeeld strammer wordende senioren, die niet meer zo goed over hun schouder kunnen kijken, om een spiegel op het stuur te plaatsen.

Veilig fietsen voor jong én oud
Terwijl ik deze blog schrijf, zie ik vanuit mijn werkkamer mijn dochter samen met haar vriendinnetje opgewonden kletsend over haar nieuwe puppy op de fiets wegrijden. Moet ik me zorgen maken? Nee, dat heb ik leren loslaten. En omdat we onze fietspaden veiliger maken voor oudere fietsers, zullen ook de jongeren er net als alle andere wielrijders van meeprofiteren!

 

Voor meer informatie: www.vergevingsgezindefietspad.nl

 

De eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad is op 31 maart in het provinciehuis in Zwolle. In de aanloop daar naartoe zal ik u in een volgende blog een aantal voorbeelden van het pilotonderzoek laten zien.


Reacties

Reacties

Stefan Langeveld 01/03/2016 12:33

Het echte probleem: een hele generatie verkeersambtenaren heeft de fiets-infrastructuur gevaarlijk en hinderlijk gemaakt. Gesteund door politiek, fietsersbond, consultants en wegenbouwers. Zijn zij in staat tot omdenken ? Ik vrees van niet. Ook na het dodelijke ongeval op de Veemkade blijven in Amsterdam veel palen staan, ook onderaan fietsbruggen. Het weren van auto's blijft belangrijker dan de gezondheid van de fietser en zijn comfort, ook al kán een auto die brug niet over.
http://baluw.nl/index.php?id=fietspaaltjes-op-fietspad

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon

Artikelen 76 tot 100 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.