Hoe zit het? Vier juridische verkeersvragen

donderdag 2 oktober 2014 2 reacties 925x gelezen

Roeland De Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, werkzaam bij de gemeente Alphen aan den Rijn

Roeland De Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, werkzaam bij de gemeente Alphen aan den Rijn legt vier vragen  voor aan vakgenoten. Voor een goed en helder antwoord heeft De Korte een verrassing.

1.Valt het verrichten van metingen naar (mogelijke) snelheidsovertredingen door automobilisten (in casu inwoners van de Gemeente Alphen aan den Rijn) onder controle c.q. toezicht of onder opsporing?
De Korte: het puur en alleen verrichten van een dergelijke meting valt onder controle en toezicht. Dit is geen opsporing van een verkeersovertreding .a. strafbaar feit. Klopt dit?

 

2.Wie is bevoegd dergelijke metingen te verrichten? Zijn dat toezichthouders of handhavers in dienst van de Gemeente of is dit een taak en een zaak van de politie?
De Korte: een toezichthouder of een handhaver is bevoegd om een dergelijke meting te verrichten, omdat het hier niet om opsporing gaat. Klopt dit?

 

3.Welke wet- of regelgeving is op het bovenstaande (zie: 1) van toepassing?
De Korte: Binnen onze eigen Gemeente komen wij er niet uit. Als ‘jurist Verkeer’ kom ik – kort gezegd - niet verder dan de constatering, dat in artikel 159 e.v. Wegenverkeerswet 1994 staat, dat opsporingsfunctionarissen zijn belast met de opsporing van verkeersovertredingen.

 

4.Is het toegestaan, dat een bevoegde functionaris een onzichtbare c.q. verborgen meting naar een (mogelijke) snelheidsovertreding verricht?
De Korte: naar mijn mening is een onzichtbare of verborgen meting niet wenselijk, omdat dit iets heimelijks heeft. Dit neigt naar opsporing. Bovendien moet een toezichthouder in dienst van de Gemeente transparant en herkenbaar zijn. Klopt dit?


Reacties

Reacties

Roeland De Korte 02/10/2014 20:27

Gelet op deze gedegen reactie van de jurist (ik neem aan: advocaat) Herbert Korbee van het kantoor Korbee & Hovelycnk kom ik tot de conclusie, dat er een scherp onderscheid gemaakt moet worden tussen enerzijds het verrichten van metingen voor niet - strafvorderlijke doeleinden enerzijds en het verrichten van opsporingshandelingen naar aanleiding van een redelijk vermoeden van schuld anderzijds, te weten: het redelijk vermoeden, dat een automobilist, dan wel enkele automobilisten zich schuldig heeft, dan wel hebben gemaakt aan een snelheidsovertreding. Metingen sec kunnen door toezichthouders worden verricht, terwijl het opsporen van snelheidsovertredingen het exclusieve domein is van de politie.

Een en ander betekent dat meester Herbert Korbee in aanmerking komt voor (toezending van) een mooie fles wijn, omdat hij de eerste is die heeft gereageerd op mijn c.q. onze vraag.

Indien en zodra meester Herbert Korbee kenbaar maakt naar welk (kantoor)adres deze fles wijn moet worden verzonden, zal terstond voor verzending van deze fles mijn door mij persoonlijk worden gezocht. Dit op kosten van mij persoonlijk!

Mr. Roeland De Korte
Jurist Verkeer te Alphen aan den Rijn

Burgemeester Kolfschotenlaan 110
2585 DX DEN HAAG
(06) 137 90 672
(0172) 4 65 464

Herbert Korbee 02/10/2014 19:14

Beste Roeland,
Dat dit inderdaad een ingewikkelde kwestie is blijkt wel uit een arrest van de Hoge Raad uit 2011 (HR 5 april 2011, NJ 2011/357) over de bevoegdheden van opsporing van snelheidsovertreders. Annotator Ton Schalken verzucht over die zaak: 'A-G Vellinga heeft de complexe constructie samengevat in nr. 19 van zijn conclusie. Wie die constructie na vijf keer lezen nog met droge ogen kan navertellen, verdient een juridische prijs. Geen wonder dat er wel eens iets fout gaat'. Ik zal het toch proberen, door achtereenvolgens je vier vragen te beantwoorden.

1. Metingen en opsporing in één vraag stoppen geeft al meteen onduidelijkheid. Meten van snelheden is inderdaad controle en toezicht. Zodra die metingen tot opsporing leiden is een bevoegdheid tot opsporing nodig.

2. Voor het verrichten van metingen zijn bij mijn weten geen speciale bevoegdheden nodig, zolang die maar geen aanleiding geven tot opsporingshandelingen. Is opsporing wel het doel, dan is een opsporingsbevoegdheid nodig. Omgekeerd, opsporing op basis van metingen die niet door opsporingsbevoegden zijn verricht is vragen om juridische problemen. De crux is dat opsporingsambtenaren een ambtseed hebben afgelegd en beëdigd zijn (ook BOA's).

3. Zie bovenstaand arrest. Daarin wordt art. 142 Sv als kernbepaling genoemd, dat gaat over de opsporingsbevoegdheid van BOA's. Daarnaast is natuurlijk art. 141 Sv van belang (politie e.d.). Toezichthouders kunnen bij mijn weten alleen bestuursrechtelijke sancties opleggen, zie art. 5:15 en verder van de Awb. Voor strafrechtelijke sancties zullen zij opsporingsambtenaren moeten inschakelen (BOA's of politie).

4. Een tot opsporing bevoegde ambtenaar mag inderdaad snelheden meten en snelheidsovertredingen opsporen, zelfs als dat heimelijk gaat. Op snelwegen gebeurt het ook behoorlijk heimelijk. Maar jij hebt het waarschijnlijk over niet-opsproingsambtenaren. Die mogen alleen metingen doen. Er is niets op tegen als dat heimelijk gaat, omdat op eventuele snelheidsovertredingen die door hen geconstateerd worden geen sancties mogen volgen. En een gemeentelijke toezichthouder hoeft niet herkenbaar te zijn, maar hij moet zich bij de uitoefening van zijn taken wel legitimeren. Maar nogmaals: verkeersovertredingen opsporen hoort niet bij zijn taken.

Je moet dus onderscheid maken tussen snelheden meten en overtredingen opsporen. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Groeten,
Herbert Korbee (Korbee & Hovelynck)

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 220

1 2 3 4 5 6

  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...

Artikelen 1 tot 25 van 220

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.