Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven

donderdag 27 juni 2019 Gert Bak, senior verkeerskundige gemeente Almelo, op persoonlijke titel 1 reactie 126x gelezen

In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen: 

* De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en Automobiel-Industrie) pleit ervoor dat onze bebouwde kommen volledig het snelheidsregime van een 30 km/uur-zone gaan krijgen. 

* Het aantal verkeersslachtoffers is in het afgelopen jaar fors gestegen. (Ook is er de laatste jaren helaas weer een stijgende lijn te zien in het aantal doden en gewonden in het verkeer). 

 

De reacties op het eerst genoemde nieuwsbericht waren soms sceptisch, maar er mag gezegd worden dat dit bericht op z’n minst opvallend is voor een organisatie, die primair de belangen van de “vrije” autorijder behartigt. 

 

De laatste 25 jaar van de afgelopen eeuw waren er naast Veilig Verkeer Nederland 

nog enkele kleinere verkeersveiligheidsorganisaties in Nederland actief: de ENFB (nu Fietsersbond), de Vereniging Bescherming Voetgangers en stichting Kinderen Voorrang. Deze organisaties dienden alle een specifieke doelgroep, maar wat hen bond was de roep om grotere 30 km/uur-zones binnen de bebouwde kom. Die roep stamt al uit de tijd dat de aantallen verkeersslachtoffers structureel veel hoger waren dan in de afgelopen jaren.  

 

Bij de reacties op het tweede nieuwbericht is het gebruikelijk dat allerlei “deskundigen” en politici zich haasten om maar iets (voor de vuist weg) te roepen over de oorzaken van die stijging, nog voordat de echte deskundigen nog maar een millimeter gericht onderzoek hebben kunnen doen.  

 

Ondertussen is het verkeersbeeld anno 2019 heel anders dan in de jaren ‘70-‘80 van de voorbije eeuw. 

Feit is dat de auto voor steeds meer mensen geen statussymbool meer is en dat voor veel jongeren het bezit van een eigen auto geen issue meer is. Je behoefte aan vervoer “regel” je tegenwoordig voornamelijk met je telefoon en om te chatten hoef je niet eens de deur meer uit. Met een blitse eigen auto voor je deur snel de straat uit kunnen rijden is lange tijd heel gewoon geweest, maar als je dat aan een willekeurige jongere van nu vertelt, is de kans groot dat je onbegrepen wordt aangekeken…….  

 

Daarnaast zijn onze binnensteden fors drukker geworden en treffen steeds meer lokale overheden maatregelen om het leefklimaat in de binnensteden drastisch te verbeteren met milieuzones, parkeermaatregelen, autovrije of -luwe centra, etc.   

Tel daarbij dat ook het aanbod van verplaatstingswijzen sinds het begin van deze eeuw fors is toegenomen (Denk alleen al aan de huidige variatie onder tweewielers). En we nemen, met dank aan de voortschrijdende digitalisering, anders deel aan het verkeer: we hebben meer haast, we vertrouwen rotsvast op de intelligentie van onze voertuigen en we denken massaal dat we in staat zijn om tijdens het rijden allerlei andere dingen te kunnen regelen wanneer we ons voertuig besturen. Vanuit ons “poldermodel” vinden we het weliswaar prima dat we landelijk regels bedenken voor wat er wel en niet mag in het  verkeer, maar kunnen we ook heel goed uitleggen dat die regels nou net niet voor ons als individu bedoeld zijn. 

 

Al deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe blik op de leefbaarheid in onze woonkernen.  

In de verkeerswereld durft men weer voorzichtig het begrip ISA (Intelligente Snelheids- Adaptatie) te noemen. Het gaat hier, populair gezegd, om een “apparaatje” dat in de auto de maximale rijsnelheid kan beheersen. Een Nederlandse proef daarmee, in een woonwijk in Tilburg, medio jaren ’80, gaf bemoedigende resultaten. Maar die proef kreeg geen vervolg, omdat men vreesde dat dit apparaatje de individuele vrijheid van de automobilist zou aantasten……. (in een tijd dat als aanduiding van het begrip Auto nog veelvuldig het synoniem “De Heilige Koe” werd gebruikt).  

 

Nu de RAI anno 2019 openlijk durft te vragen om “30 km/uur in de gehele gebouwde kom”, wordt het de hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven. De elektronica in voertuigen is inmiddels zo geavanceerd dat de implementatie ervan weinig geld hoeft te kosten. 

Verder zijn er alleen maar voordelen en besparingen te verwachten:  

  • Veel minder doden en gewonden in het verkeer, wat niet alleen besparingen op de gezondheidszorg oplevert, maar ook heel veel (onbetaalbaar) leed bespaart en de leefbaarheid in de woonwijken drastisch verbetert.  

  • De redenering “Ik breng mijn kind naar school omdat het te gevaarlijk is op de weg” kan naar de schroothoop. En: als papa of mama toch nog maar 30 km/uur binnen de kom mogen rijden, dan wordt die fiets wel heel aantrekkelijk voor al die korte ritjes.    

  • Heel veel lelijke en vaak (moedwillig) onbegrepen verkeersborden kunnen eindelijk weg. Dat levert ook nog eens een fraaier straatbeeld op (met minder obstakels) en een bezuiniging op (het onderhoud van) straatmeubilair. 

  • De grootste besparing: verkeersdrempels en andere dure fysieke verkeersremmers  

kunnen weggehaald worden en drukken dus (voor zowel aanleg als onderhoud) ook niet meer op de gemeentebegroting. 

  • De hulpdiensten hebben dus ook de hinder van die obstakels niet meer. 

  • Oom Agent kan weer meer tijd besteden aan boeven vangen (Die kunnen trouwens ook nog eens minder snel weg komen……..).  

  • Wellicht is het zelfs mogelijk om in de toekomst minder brede straten in woonwijken aan te leggen, omdat je nu eenmaal bij een rustiger rijtempo ook makkelijker een smalle rij-lijn kunt volgen.   

 

Wat mij betreft ligt er een mooie afstudeeropdracht klaar voor onze nieuwe verkeerskundigen en economen om uit te zoeken wat de implementatie van ISA nou werkelijk aan besparingen op kan leveren. 

De RAI hebben we al mee (toch?) en  - niet onbelangrijk -  ons zuinige kabinet kan alvast een mooie meevaller op de begroting noteren!  


Reacties

Reacties

Dick Jansen 24/09/2019 22:24

Gert, goed voorstel. Ik denk dat ISA inmiddels bij onze gedigitaliseerde wereld anno 2019 veel beter past dan in de wereld van 1980. Vergeleken met ISA is de drempel een sympathieke, maar misschien wel erg gedateerd en in zeker zin "lompe" oplossing. Beetje verschil tussen brievenbos en app-en.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 126 tot 150 van 266

3 4 5 6 7 8

Artikelen 126 tot 150 van 266

3 4 5 6 7 8

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.