Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven

donderdag 27 juni 2019 Gert Bak, senior verkeerskundige gemeente Almelo, op persoonlijke titel 1 reactie 126x gelezen

In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen: 

* De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en Automobiel-Industrie) pleit ervoor dat onze bebouwde kommen volledig het snelheidsregime van een 30 km/uur-zone gaan krijgen. 

* Het aantal verkeersslachtoffers is in het afgelopen jaar fors gestegen. (Ook is er de laatste jaren helaas weer een stijgende lijn te zien in het aantal doden en gewonden in het verkeer). 

 

De reacties op het eerst genoemde nieuwsbericht waren soms sceptisch, maar er mag gezegd worden dat dit bericht op z’n minst opvallend is voor een organisatie, die primair de belangen van de “vrije” autorijder behartigt. 

 

De laatste 25 jaar van de afgelopen eeuw waren er naast Veilig Verkeer Nederland 

nog enkele kleinere verkeersveiligheidsorganisaties in Nederland actief: de ENFB (nu Fietsersbond), de Vereniging Bescherming Voetgangers en stichting Kinderen Voorrang. Deze organisaties dienden alle een specifieke doelgroep, maar wat hen bond was de roep om grotere 30 km/uur-zones binnen de bebouwde kom. Die roep stamt al uit de tijd dat de aantallen verkeersslachtoffers structureel veel hoger waren dan in de afgelopen jaren.  

 

Bij de reacties op het tweede nieuwbericht is het gebruikelijk dat allerlei “deskundigen” en politici zich haasten om maar iets (voor de vuist weg) te roepen over de oorzaken van die stijging, nog voordat de echte deskundigen nog maar een millimeter gericht onderzoek hebben kunnen doen.  

 

Ondertussen is het verkeersbeeld anno 2019 heel anders dan in de jaren ‘70-‘80 van de voorbije eeuw. 

Feit is dat de auto voor steeds meer mensen geen statussymbool meer is en dat voor veel jongeren het bezit van een eigen auto geen issue meer is. Je behoefte aan vervoer “regel” je tegenwoordig voornamelijk met je telefoon en om te chatten hoef je niet eens de deur meer uit. Met een blitse eigen auto voor je deur snel de straat uit kunnen rijden is lange tijd heel gewoon geweest, maar als je dat aan een willekeurige jongere van nu vertelt, is de kans groot dat je onbegrepen wordt aangekeken…….  

 

Daarnaast zijn onze binnensteden fors drukker geworden en treffen steeds meer lokale overheden maatregelen om het leefklimaat in de binnensteden drastisch te verbeteren met milieuzones, parkeermaatregelen, autovrije of -luwe centra, etc.   

Tel daarbij dat ook het aanbod van verplaatstingswijzen sinds het begin van deze eeuw fors is toegenomen (Denk alleen al aan de huidige variatie onder tweewielers). En we nemen, met dank aan de voortschrijdende digitalisering, anders deel aan het verkeer: we hebben meer haast, we vertrouwen rotsvast op de intelligentie van onze voertuigen en we denken massaal dat we in staat zijn om tijdens het rijden allerlei andere dingen te kunnen regelen wanneer we ons voertuig besturen. Vanuit ons “poldermodel” vinden we het weliswaar prima dat we landelijk regels bedenken voor wat er wel en niet mag in het  verkeer, maar kunnen we ook heel goed uitleggen dat die regels nou net niet voor ons als individu bedoeld zijn. 

 

Al deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe blik op de leefbaarheid in onze woonkernen.  

In de verkeerswereld durft men weer voorzichtig het begrip ISA (Intelligente Snelheids- Adaptatie) te noemen. Het gaat hier, populair gezegd, om een “apparaatje” dat in de auto de maximale rijsnelheid kan beheersen. Een Nederlandse proef daarmee, in een woonwijk in Tilburg, medio jaren ’80, gaf bemoedigende resultaten. Maar die proef kreeg geen vervolg, omdat men vreesde dat dit apparaatje de individuele vrijheid van de automobilist zou aantasten……. (in een tijd dat als aanduiding van het begrip Auto nog veelvuldig het synoniem “De Heilige Koe” werd gebruikt).  

 

Nu de RAI anno 2019 openlijk durft te vragen om “30 km/uur in de gehele gebouwde kom”, wordt het de hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven. De elektronica in voertuigen is inmiddels zo geavanceerd dat de implementatie ervan weinig geld hoeft te kosten. 

Verder zijn er alleen maar voordelen en besparingen te verwachten:  

  • Veel minder doden en gewonden in het verkeer, wat niet alleen besparingen op de gezondheidszorg oplevert, maar ook heel veel (onbetaalbaar) leed bespaart en de leefbaarheid in de woonwijken drastisch verbetert.  

  • De redenering “Ik breng mijn kind naar school omdat het te gevaarlijk is op de weg” kan naar de schroothoop. En: als papa of mama toch nog maar 30 km/uur binnen de kom mogen rijden, dan wordt die fiets wel heel aantrekkelijk voor al die korte ritjes.    

  • Heel veel lelijke en vaak (moedwillig) onbegrepen verkeersborden kunnen eindelijk weg. Dat levert ook nog eens een fraaier straatbeeld op (met minder obstakels) en een bezuiniging op (het onderhoud van) straatmeubilair. 

  • De grootste besparing: verkeersdrempels en andere dure fysieke verkeersremmers  

kunnen weggehaald worden en drukken dus (voor zowel aanleg als onderhoud) ook niet meer op de gemeentebegroting. 

  • De hulpdiensten hebben dus ook de hinder van die obstakels niet meer. 

  • Oom Agent kan weer meer tijd besteden aan boeven vangen (Die kunnen trouwens ook nog eens minder snel weg komen……..).  

  • Wellicht is het zelfs mogelijk om in de toekomst minder brede straten in woonwijken aan te leggen, omdat je nu eenmaal bij een rustiger rijtempo ook makkelijker een smalle rij-lijn kunt volgen.   

 

Wat mij betreft ligt er een mooie afstudeeropdracht klaar voor onze nieuwe verkeerskundigen en economen om uit te zoeken wat de implementatie van ISA nou werkelijk aan besparingen op kan leveren. 

De RAI hebben we al mee (toch?) en  - niet onbelangrijk -  ons zuinige kabinet kan alvast een mooie meevaller op de begroting noteren!  


Reacties

Reacties

Dick Jansen 24/09/2019 22:24

Gert, goed voorstel. Ik denk dat ISA inmiddels bij onze gedigitaliseerde wereld anno 2019 veel beter past dan in de wereld van 1980. Vergeleken met ISA is de drempel een sympathieke, maar misschien wel erg gedateerd en in zeker zin "lompe" oplossing. Beetje verschil tussen brievenbos en app-en.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 26 tot 50 van 266

1 2 3 4 5 6

  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor

Artikelen 26 tot 50 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.