Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven

donderdag 27 juni 2019 Gert Bak, senior verkeerskundige gemeente Almelo, op persoonlijke titel 1 reactie 126x gelezen

In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen: 

* De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en Automobiel-Industrie) pleit ervoor dat onze bebouwde kommen volledig het snelheidsregime van een 30 km/uur-zone gaan krijgen. 

* Het aantal verkeersslachtoffers is in het afgelopen jaar fors gestegen. (Ook is er de laatste jaren helaas weer een stijgende lijn te zien in het aantal doden en gewonden in het verkeer). 

 

De reacties op het eerst genoemde nieuwsbericht waren soms sceptisch, maar er mag gezegd worden dat dit bericht op z’n minst opvallend is voor een organisatie, die primair de belangen van de “vrije” autorijder behartigt. 

 

De laatste 25 jaar van de afgelopen eeuw waren er naast Veilig Verkeer Nederland 

nog enkele kleinere verkeersveiligheidsorganisaties in Nederland actief: de ENFB (nu Fietsersbond), de Vereniging Bescherming Voetgangers en stichting Kinderen Voorrang. Deze organisaties dienden alle een specifieke doelgroep, maar wat hen bond was de roep om grotere 30 km/uur-zones binnen de bebouwde kom. Die roep stamt al uit de tijd dat de aantallen verkeersslachtoffers structureel veel hoger waren dan in de afgelopen jaren.  

 

Bij de reacties op het tweede nieuwbericht is het gebruikelijk dat allerlei “deskundigen” en politici zich haasten om maar iets (voor de vuist weg) te roepen over de oorzaken van die stijging, nog voordat de echte deskundigen nog maar een millimeter gericht onderzoek hebben kunnen doen.  

 

Ondertussen is het verkeersbeeld anno 2019 heel anders dan in de jaren ‘70-‘80 van de voorbije eeuw. 

Feit is dat de auto voor steeds meer mensen geen statussymbool meer is en dat voor veel jongeren het bezit van een eigen auto geen issue meer is. Je behoefte aan vervoer “regel” je tegenwoordig voornamelijk met je telefoon en om te chatten hoef je niet eens de deur meer uit. Met een blitse eigen auto voor je deur snel de straat uit kunnen rijden is lange tijd heel gewoon geweest, maar als je dat aan een willekeurige jongere van nu vertelt, is de kans groot dat je onbegrepen wordt aangekeken…….  

 

Daarnaast zijn onze binnensteden fors drukker geworden en treffen steeds meer lokale overheden maatregelen om het leefklimaat in de binnensteden drastisch te verbeteren met milieuzones, parkeermaatregelen, autovrije of -luwe centra, etc.   

Tel daarbij dat ook het aanbod van verplaatstingswijzen sinds het begin van deze eeuw fors is toegenomen (Denk alleen al aan de huidige variatie onder tweewielers). En we nemen, met dank aan de voortschrijdende digitalisering, anders deel aan het verkeer: we hebben meer haast, we vertrouwen rotsvast op de intelligentie van onze voertuigen en we denken massaal dat we in staat zijn om tijdens het rijden allerlei andere dingen te kunnen regelen wanneer we ons voertuig besturen. Vanuit ons “poldermodel” vinden we het weliswaar prima dat we landelijk regels bedenken voor wat er wel en niet mag in het  verkeer, maar kunnen we ook heel goed uitleggen dat die regels nou net niet voor ons als individu bedoeld zijn. 

 

Al deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe blik op de leefbaarheid in onze woonkernen.  

In de verkeerswereld durft men weer voorzichtig het begrip ISA (Intelligente Snelheids- Adaptatie) te noemen. Het gaat hier, populair gezegd, om een “apparaatje” dat in de auto de maximale rijsnelheid kan beheersen. Een Nederlandse proef daarmee, in een woonwijk in Tilburg, medio jaren ’80, gaf bemoedigende resultaten. Maar die proef kreeg geen vervolg, omdat men vreesde dat dit apparaatje de individuele vrijheid van de automobilist zou aantasten……. (in een tijd dat als aanduiding van het begrip Auto nog veelvuldig het synoniem “De Heilige Koe” werd gebruikt).  

 

Nu de RAI anno 2019 openlijk durft te vragen om “30 km/uur in de gehele gebouwde kom”, wordt het de hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven. De elektronica in voertuigen is inmiddels zo geavanceerd dat de implementatie ervan weinig geld hoeft te kosten. 

Verder zijn er alleen maar voordelen en besparingen te verwachten:  

  • Veel minder doden en gewonden in het verkeer, wat niet alleen besparingen op de gezondheidszorg oplevert, maar ook heel veel (onbetaalbaar) leed bespaart en de leefbaarheid in de woonwijken drastisch verbetert.  

  • De redenering “Ik breng mijn kind naar school omdat het te gevaarlijk is op de weg” kan naar de schroothoop. En: als papa of mama toch nog maar 30 km/uur binnen de kom mogen rijden, dan wordt die fiets wel heel aantrekkelijk voor al die korte ritjes.    

  • Heel veel lelijke en vaak (moedwillig) onbegrepen verkeersborden kunnen eindelijk weg. Dat levert ook nog eens een fraaier straatbeeld op (met minder obstakels) en een bezuiniging op (het onderhoud van) straatmeubilair. 

  • De grootste besparing: verkeersdrempels en andere dure fysieke verkeersremmers  

kunnen weggehaald worden en drukken dus (voor zowel aanleg als onderhoud) ook niet meer op de gemeentebegroting. 

  • De hulpdiensten hebben dus ook de hinder van die obstakels niet meer. 

  • Oom Agent kan weer meer tijd besteden aan boeven vangen (Die kunnen trouwens ook nog eens minder snel weg komen……..).  

  • Wellicht is het zelfs mogelijk om in de toekomst minder brede straten in woonwijken aan te leggen, omdat je nu eenmaal bij een rustiger rijtempo ook makkelijker een smalle rij-lijn kunt volgen.   

 

Wat mij betreft ligt er een mooie afstudeeropdracht klaar voor onze nieuwe verkeerskundigen en economen om uit te zoeken wat de implementatie van ISA nou werkelijk aan besparingen op kan leveren. 

De RAI hebben we al mee (toch?) en  - niet onbelangrijk -  ons zuinige kabinet kan alvast een mooie meevaller op de begroting noteren!  


Reacties

Reacties

Dick Jansen 24/09/2019 22:24

Gert, goed voorstel. Ik denk dat ISA inmiddels bij onze gedigitaliseerde wereld anno 2019 veel beter past dan in de wereld van 1980. Vergeleken met ISA is de drempel een sympathieke, maar misschien wel erg gedateerd en in zeker zin "lompe" oplossing. Beetje verschil tussen brievenbos en app-en.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis
  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL
  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon

Artikelen 76 tot 100 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.