Infratecture Rotterdam: accentverschuiving in de mobiliteitsagenda

vrijdag 29 mei 2015 0 reacties 393x gelezen

Martin Guit, gemeente Rotterdam
Martin Guit is senior adviseur stadsontwikkeling Verkeer en Vervoer, Rotterdam

Martin Guit is senior adviseur stadsontwikkeling Verkeer en Vervoer, Rotterdam

Hoe maak je een mobiliteitsagenda die aansluit bij ontwikkelingen in de samenleving? In Rotterdam verschuift de mobiliteitsagenda van infra naar luchtkwaliteit en leefbaarheid.

 

Rotterdam 2015: ‘Ik kan elke ochtend kiezen hoe ik naar Rotterdam reis, namelijk met de fiets, het OV of de auto. Ik ga meestal per fiets, zeker als het droog is. Maar tegenwoordig toch ook vaak het OV: de fiets parkeren bij Kralingse Zoom en uitstappen bij metrostation Wilhelminaplein. Ik kijk vaak welke activiteiten ik op een dag moet doen en bedenk dan welk vervoermiddel daarbij handig is. Moet ik op veel plekken in de stad zijn, dan ga ik bij voorkeur op de fiets; dat is toch vaak het snelst. Vroeger de kinderen ophalen bij de kinderopvang, betekende altijd al op de fiets, want dan is de reistijd betrouwbaar en ben je altijd op tijd. Welke route ik kies is ook weerafhankelijk.

 

Tegenwoordig kan ik met het pontje overvaren bij Kralingen naar Feijenoord. Altijd leuk, even varen op de Maas, zeker met mooi weer. De tocht is kort en ik fiets binnen 10 minuten naar de stad. De Rotterdamse regio teert de komende jaren nog wel op een aantal forse grootschalige investeringen, zoals de ombouw van de Hoekselijn naar metrokwaliteit, de Blankenburgverbinding en de A13/A16. De verbreding van de A15 en de bouw van de A4 Delft - Schiedam zijn binnenkort afgerond en in gebruik.

 

Toch constateer ik veel veranderingen binnen de mobiliteitswereld. De hedendaagse reiziger heeft behoefte aan meer flexibiliteit voor zijn/haar verschillende verplaatsingen. Hij/zij wil zelf op maat gesneden keuzes kunnen maken binnen het brede scala aan mogelijke vervoerswijzen. Het gebruik van slimme ICT- en automatiseringstoepassingen leidt tot een steeds beter beeld van alle beschikbare vervoersmogelijkheden, waardoor de reiziger zelf een bij zijn behoefte aansluitende persoonlijke reisketen kan realiseren. Kortom, de vraag naar maatwerkoplossingen passend bij de individuele mobiliteitsbehoefte neemt steeds sterker toe. Marktpartijen spelen daar inmiddels slim op in met een groeiend aanbod van zeer uiteenlopende commerciële mobiliteitsdiensten.

 

In Rotterdam is de uitdaging om een goede balans te organiseren tussen de kwaliteit van de bereikbaarheid en de kwaliteit van leven in de stad. Langzaam schuift het accent binnen Rotterdam naar de verbetering van de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Rotterdammer. De stad wordt groener en zeker in de binnenstad fietsvriendelijker en er ontstaat een discussie over een ‘autoluwere’ Coolsingel. Een tweede beweging is dat binnen het fysieke infrastructurele netwerk de focus sterk op het zo goed mogelijk benutten van het bestaande mobiliteitsnetwerk is gaan liggen. Hierbij verandert de rol van de overheid van meer initiëren, naar meer faciliteren van verplaatsingen.

 

Het stimuleren van de kracht van de markt is hierin belangrijk, waarbij de zoektocht naar initiatiefnemers met ‘energie’ en participatie met burgers, ondernemers en andere partijen in stad en regio plaatsvindt. Interessant voorbeeld van deze benadering is het vormgeven van de Rotterdamse Mobiliteitsmarkt door samenwerkingsorganisatie ‘De Verkeersonderneming’. Hier komen vraag en aanbod samen. De belangrijkste motivatie is het bieden van duurzame mobiliteitsdiensten waarbij een toekomstvaste gedragsverandering kan plaatsvinden via sociale innovatie. Werkgevers ontdekken dat hun werknemers best bereid zijn anders naar hun werk te reizen en dat dit uiteindelijk geld oplevert, oftewel er ontstaan nieuwe verdienmodellen. Kortom, er zit niet alleen veel energie in deze markt, maar de komende jaren staat ook de stad voor een aantal mooie uitdagingen op het gebied van de mobiliteit.

 

 Daarvoor zijn specifieke accenten gelegd in de Rotterdamse Mobiliteitsagenda, namelijk: Gezonde en Bereikbare stad; Binnenstad citylounge, de auto te gast; Fietsstad van de toekomst; Marktplaats mobiliteitsinnovatie en samenwerking en Bereikbaarheidskwaliteit motor voor ruimtelijke-economische ontwikkeling. Nu nog het waar maken!’


 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 265

2 3 4 5 6 7

  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink

Artikelen 101 tot 125 van 265

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.