Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld

vrijdag 6 april 2018 Vincent Wever 0 reacties 250x gelezen

“Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur OV-Magazine en Parkeer24 zijn TEDxtalk op 16 maart in Amstelveen.
Vincent Wever, hoofdredacteur OV-Magazine en Parkeer24 tijdens TedxAmstelveen.

Vincent Wever, hoofdredacteur OV-Magazine en Parkeer24 tijdens TedxAmstelveen.

“En hoe ziet die straat eruit?”, vervolgde Wever. “Grote kans dat je auto’s ziet. Geparkeerd of rijdend. Want daarvoor zijn straten toch bedoeld. Of toch niet? Wat als we anders zouden kijken naar straten? En we ze niet meer zouden zien als verkeersaders, maar als verlenging van onze woonomgeving? Wat voor invloed zou dat hebben?” 

 

Wever neemt het publiek mee op een reis naar zijn straat. Hij woont in een rijtjeshuis, net als zoveel anderen. “Er is alleen één ding anders: als ik zowel voor als achter me uit mijn huis kijk, zie ik geen auto’s. En dat heeft meer invloed dan je in eerste instantie zou denken. 

 

Heuvel 

Toen we hier met 35 andere gezinnen ruim vier jaar geleden kwamen wonen, hebben we één ding met elkaar afgesproken: de ruimte tussen onze woningen wordt niet gebruikt als parkeerplaats, zoals in de rest van de buurt, maar als grote gemeenschappelijke tuin. De auto’s, voor zover die er zijn, hebben we weggestopt in een parkeergarage en die parkeergarage hebben we weer weggestopt in een heuvel. En waar vergelijkbare woningen het mogen doen met om en nabij 1,5 parkeerplaats per huis, doen wij het met 23 plekken voor 36 huizen. Inderdaad, minder parkeerplaatsen dan woningen. 

 

Dakterras 

Zou dat wel goed gaan? vroeg menigeen zich af. Dit is de realiteit: er zijn parkeerplekken over. Meerdere mensen, onder wie wijzelf, hebben de afgelopen jaren ervoor gekozen om de auto de deur uit te doen. Nog even terug naar de tuin. Die werkt! Geen auto’s. En fietsen doen we er ook niet. Een plek om elkaar te ontmoeten en waar menig borrel al uit de hand liep. Bovenop onze parkeergarage hebben we een dakterras met een paar grote tafels. ‘s Avonds zitten we er in de zomer om te kijken hoe de zon in de rivier zakt die achter de dijk stroomt. Onze dochter speelt met haar buurtpeuters in de tuin én in de straat. 

 

Menselijk tempo 

Want ook in de straat komen geen auto’s. Alles gaat hier op een menselijk tempo, zoals we dat al eeuwen hebben gedaan. Tot de komst van de auto. Daarmee veranderde de straat radicaal. Niet alleen rijdt de auto binnen de bebouwde kom 50 km/uur, ook moet die auto ergens staan. 

 

Voetgangers eerst 

Een kleine vergelijking: een mens neemt lopend zo'n 0,2 vierkante meter in beslag. Een fietser komt op hooguit 1 vierkante meter. En de auto? Geparkeerd ben je zomaar 11 vierkante meter kwijt. Sinds de jaren vijftig werd de straat een no-go area voor voetgangers, spelende kinderen of keuvelende buren en krijgt de voetganger steeds minder ruimte. En dat is eigenlijk wel gek. Want voetgangers zijn we allemaal. Elke reis die we maken, begint te voet. Alleen proberen we er vaak voor te zorgen dat we zo snel mogelijk in de auto of op de fiets zitten. En dat heeft gevolgen. 

 

Niet alleen als het gaat om ruimte, denk ook aan gezondheid en aan de sociale cohesie. Het blijkt dat verkeersvrije gebieden werken. Mijn gezin en mijn buren weten dat dit zo is.”

 

Bekijk de video van de TEDxtalk hieronder:

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 255

2 3 4 5 6 7

  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink
  • Melanie, waar blijft je regie? Melanie, waar blijft je regie? De Tweede Kamer debatteerde 8 december 2015 over het zorgwekkend stijgende aantal ernstige verkeersgewonden. De aanleiding was de brief van 18 november van de minister van... 16 februari Berry den Brinker
  • De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving Mobiliteit lijkt vanzelfsprekend, maar wat gebeurt er als mensen niet of heel slecht contact kunnen maken, of als gedachten en goederen kunnen uitwisselen en ontmoetingen... 16 februari Mike Bérénos
  • Ben jij straks smart, shared of social? Ben jij straks smart, shared of social? Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in... 16 februari Ron Bos
  • WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? Automatisch rijden op de openbare weg is een forse uitdaging, waar diverse landen en diverse bedrijven nu volop mee bezig zijn. In Nederland is onlangs de eerste rit met een... 1 februari Johan Janse, JJ Advies
  • Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen 'Zo af en toe laait de discussie weer op over het verplichten van een helm voor fietsers. En dat is ook goed omdat we altijd op zoek moeten blijven naar het beperken van... 18 december Ferry Smith
  • Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Een deelnemer aan het alcoholslotprogramma, krijgt begin september een brief van het CBR waarin staat dat bij een steekproef van de RDW is geconstateerd dat de verzegeling is... 18 december Mieke Eversteijn, advocaat bij...
  • RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang Op 9 december 2015 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in zaak van het Laantje van Alverna. In de kern gaat het hier om de vraag of de spoorwegovergang ter hoogte van het... 10 december Roeland de Korte
  • CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief Wat is het rechtskarakter van CROW-normen? Een veel gestelde vraag vanuit de praktijk. Het antwoord op deze vraag wordt door de rechtbank Limburg gegeven. 10 december Roeland de Korte
  • Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt In december 2014 reed een scooter even naast het fietspad in de Marnixstraat nabij het Leidseplein in Amsterdam. De bestuurder zag niet dat de naastliggende trambaan hoger lag... 27 oktober Berry den Brinker
  • Samen regenwater zorgzaam afvoeren Samen regenwater zorgzaam afvoeren Hoe dreigend de klimaatrisico’s ook zijn, hoe snel er interessante oplossingen worden ontwikkeld om de ondergrondse regenwatervoorzieningen op een mooie manier bovengronds te... 27 oktober Frank Kolderie

Artikelen 101 tot 125 van 255

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.