Kansen voor de stalen brug

woensdag 11 oktober 2017 Hans van Pelt, directeur/eigenaar Expericon 0 reacties 244x gelezen

De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de materiaaleigenschappen is er winst te behalen en ontstaat ruimte voor renovatieconcepten die bijdragen aan ‘people, planet en profit’. Pleidooi voor systeemrenovatie met hulp van de ‘Doorschuifbrug’.

Hans van Pelt, directeur/eigenaar Expericon

Hans van Pelt, directeur/eigenaar Expericon

Nederland zal in de komende jaren door toenemend en intensiever verkeer de opgave moeten aangaan om honderden bruggen onder handen te nemen. Via nieuwbouw of renovatie. Wat zal dat een langdurige hinder voor het wegverkeer opleveren, bijvoorbeeld bij de renovatie van de Van Brienenoord-bruggen of overige grote overspanningen in staal en beton in het hoofdwegennet. Maar denk ook aan de enorme optelsom van alle hinder door de renovatie van de vele honderden kleine bruggen op provinciaal niveau of zelfs in de binnensteden. Juist nu Nederland dreigt dicht te slibben.

 

In maart deed Rob van de Waal, directeur Iv-Groep in Papendrecht, een oproep voor ‘Geen ban op de stalen brug’. Dit naar aanleiding van opinies – onder meer binnen de centrale overheid – om bestaande stalen bruggen die aan groot onderhoud of renovatie toe zijn, maar te vervangen door nieuwe bruggen, uitgevoerd in een ander materiaal (lees beton). Terecht merkt hij op dat stalen bruggen vaak iconen in het landschap zijn en daarom best wel iets meer mogen kosten. Er zijn echter nog andere aspecten dan esthetica, waarom we stalen bruggen niet zouden moeten verbannen, maar juist moeten koesteren.

 

Want laten we het ook positief benaderen. Het feit dat zoveel bruggen moeten worden gerenoveerd, biedt geweldige kansen.


Vier keer winst

Door de mechanische eigenschappen van staal kunnen stalen bruggen relatief licht worden geconstrueerd (bij de gegeven/vereiste overspanningen en verkeersbelastingen), waardoor de materiaalinzet voor de constructie wordt beperkt en daarmee het grondstoffengebruik laag is. Omdat stalen bruggen licht zijn, kunnen ze bovendien eenvoudig worden gedemonteerd, getransporteerd en op een andere plaats worden ingezet. Want stalen bruggen laten zich, zeker als ze hierop zijn ontworpen, uitstekend reviseren en upgraden.

 

Als ze dan toch uit elkaar moeten, dan zijn de oorspronkelijke constructiedelen herbruikbaar als constructiedelen van nieuwe bruggen of ze kunnen terug naar de hoogovens of smeltovens en worden hergebruikt bij de productie van nieuw staal.

 

Geredeneerd vanuit milieubelasting is dit dus vier keer winst. Laag materiaal- en grondstoffengebruik, prima renovatieopties, en mogelijkheden voor hergebruik van bouwdelen en recycling.

Omdat met name Rijkswaterstaat de markt vaak uitdaagt om met innovatieve ideeën te komen, is door een aantal marktpartijen (Iv-Groep, Hollandia, Mammoet en Expericon) een verkennende studie verricht naar de praktische haalbaarheid van een speciaal concept bij toekomstige renovaties. De achterliggende gedachte bij deze studie was dat als dit concept voor grote stalen bruggen haalbaar is, het dan zeker voor kleine bruggen geldt. In het concept wordt een brug die moet worden gerenoveerd in een korte periode door een reeds opgeknapte brug vervangen, via een doorschuifsysteem. Alleen de eerste uit de serie wordt vervangen door een nieuwe brug.

 

De te renoveren bruggen worden onder optimale condities gerenoveerd zonder enige hinder voor de omgeving, waardoor de renovatiekosten, milieukosten en (daarmee) de maatschappelijke kosten veel lager uitvallen. Het concept staat voor hergebruik (middels renovatie en reallocatie) van complete brugconstructies. Dit is in wezen de hoogste vorm van hergebruik, met de grootste (kans op) verlaging van de milieu impact door de bouw.

 

Door complete constructies met beperkte modificaties te hergebruiken, bespaar je aanzienlijk op grondstoffeninzet, energiegebruik en de emissies en hinder bij de productie/fabricage van nieuwe constructiematerialen. En dat past bij het duurzaam inkoopbeleid van de Rijksoverheid.

 

Haalbaar

De studie wijst uit dat het zowel technisch als economisch haalbaar en goed voor het milieu is om de oude Van Brienenoordbrug, binnen pakweg een week, te vervangen door een nieuwe. De oude Van Brienenoordbrug kan op een aparte bouwplaats worden gerenoveerd, worden gevaren naar en worden gemonteerd op de plaats van de Keizersveerbruggen in de A27.

 

De gewenste zes rijstroken in de A27 worden daar dan in één keer met minimale hinder gerealiseerd, terwijl voor de scheepvaart bovendien een grotere doorvaartbreedte kan worden gemaakt. De Keizersveerbruggen kunnen weer worden hergebruikt in de N233 over de Lek bij Rhenen, waarmee daar een oud probleem eindelijk wordt opgelost.

 

De verkenning toont aan dat door slim gebruik te maken van de positieve eigenschappen van staal, dit renovatieconcept een prima bijdrage kan leveren aan ‘people, planet en profit’.

 

Randvoorwaarde hierbij is natuurlijk wel dat de diverse overheden hun renovaties als programma gaan uitvoeren in plaats van als losstaande projecten.

 

Maximaal staal

Tevens kunnen de bruggen, indien gewenst, een upgrade krijgen door de bruggen voor te bereiden op ‘smart mobility’ en te voorzien van allerlei slimme monitorsystemen die bijvoorbeeld de conditie van de brug bewaken.


Door dit renovatieconcept te combineren met nieuwbouwprojecten ontstaan helemaal uitgelezen kansen. Neem bijvoorbeeld de gemeente Rotterdam, die graag nieuwe bruggen over de Maas wil hebben. Ook hiervoor zouden de twee bestaande Van Brienenoord-bruggen, al dan niet na renovatie, kunnen worden gebruikt. De renovatiekosten kunnen dan zelfs lager uitvallen dan bijvoorbeeld nieuwbouw, vanwege een minder zwaar en intensief gebruik van de bruggen op de nieuwe locatie. Zware aanvullende verstevigingen zijn dan wellicht niet nodig.

 

Door de eigenschappen van staal maximaal in te zetten, ontstaan voor de beheerders van onze stalen bruggen extra kansen om economisch voordelig en met minimale hinder voor de omgeving, renovatie en nieuwbouw te plegen. Reden temeer om deze iconen in het landschap te (gaan) koesteren.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 252

1 2 3 4 5 6

  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel

Artikelen 1 tot 25 van 252

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.