KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant

donderdag 22 september 2016 Maarten de Lange, KiM 0 reacties 249x gelezen

Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog steeds hand in hand?

‘Peter Stuyvesant: the international passport to smoking pleasure!’. In de bekende reclamecampagne uit de jaren 70 en 80 verbeeldden mooie vrouwen en snelle vliegtuigen de lokroep van het avontuur.

Sigarettenmerk Peter Stuyvesant positioneerde zich door de koppeling van roken met internationale vliegreizen naar exotische bestemmingen als het sigarettenmerk voor de happy few.

Sterke groei passagiersaantallen
Sinds Peter Stuyvesant zijn commercial uitbracht, is er veel veranderd in de luchtvaart. Het aantal vliegbewegingen van Nederlanders van en naar Schiphol steeg van 5 miljoen begin jaren 90 naar ruim 11,5 miljoen in 2015. De passagiersaantallen vanaf kleinere luchthavens (zoals in Eindhoven) komen hier nog eens bij.

Zoals figuur 1 (passagiersbewegingen en bbp per capita), laat zien is er een sterke samenhang tussen de ontwikkeling van het aantal vliegbewegingen en het inkomen per hoofd van de bevolking. Zijn de happy few uit de tijd van de Stuyvesant-commercial nog steeds de enige groep die vliegt?

Het KiM heeft in 2013 onderzoek gedaan naar de vlieggeneigdheid onder de Nederlandse bevolking. Hieruit bleek dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders weleens vliegt; slechts 15 procent geeft aan vrijwel nooit te vliegen (figuur 2: KiM-enquête). Vliegen is tegenwoordig dus breed verspreid in de samenleving.

Naast de stijging van het inkomen heeft ook de liberalisatie van de luchtvaartmarkt een grote rol gespeeld bij de toename van het luchtverkeer. Hierdoor konden luchtvaartmaatschappijen eenvoudiger met elkaar concurreren op ticketprijzen en op bestemmingenaanbod. Voor passagiers leverde dat goedkopere tickets naar meer bestemmingen op, wat de aantrekkelijkheid van vliegen vergrootte.

Twee mijlpijlen in deze liberalisatieslag waren de voltooiing van de interne Europese luchtvaartmarkt in 1997 en het Open Skies-verdrag tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten in 2007.

Voltooiing interne Europese luchtvaartmarkt
De voltooiing van de interne Europese luchtvaartmarkt heeft de opkomst van low cost carriers (LCCs) zoals Ryanair en EasyJet mogelijk gemaakt. LCCs worden ook wel no frills-maatschappijen genoemd. Zij hebben het all inclusive-vliegproduct van vroeger volledig gestript. Passagiers betalen apart voor hun bagage en voor eten en drinken aan boord. De beenruimte is beperkt tot het wettelijk minimum; meer ruimte kan worden bijgekocht. Service en comfort zijn tegenwoordig een keuze.

Open Skies
Het Open Skies-verdrag betekende een grote verandering op de trans-Atlantische markt. Het maakte een eind aan alle tot dan toe gangbare afspraken tussen landen onderling, bijvoorbeeld naar welke luchthaven en met welke maatschappij gevlogen mocht worden. Duopolies waren hierin eerder regel dan uitzondering. Nederland was in 1992 het eerste Europese land dat een Open Skies-verdrag met de Verenigde Staten afsloot. Hierdoor kon KLM ongelimiteerd naar iedere luchthaven in de VS vliegen. Vice versa gold dat ook voor Amerikaanse maatschappijen: zij mochten ongelimiteerd naar Schiphol vliegen. Dit verdrag stimuleerde het Nederlandse luchtverkeer in de jaren 90 enorm. Andere landen volgden en in 2007 werd een Open Skies-verdrag tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie van kracht.

De wereld van Peter Stuyvesant binnen handbereik
Tegenwoordig komt vliegen niet meer uitsluitend voor in reclames voor de happy few, maar in commercials waarin jan en alleman wordt aangespoord om een zonvakantie te vieren. Die verschuiving heeft alles te maken met de groei van de welvaart in Nederland en ontwikkelingen in de internationale luchtvaart. Ook New York, de plek waar de Nederlander Peter Stuyvesant tot 1664 bestuurder was, is daarmee voor de massa bereikbaar geworden.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.