Let op kleurgebruik

Verkeerskleuren 5/6

donderdag 25 april 2019 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 148x gelezen

Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas veel later heb ik begrepen dat het de witte scheidingsbiezen waren die de kleuren rood en blauw isoleren en daardoor de boodschap, ook voor kleurenblinden, duidelijk maken. 

 

Meer dan 50 jaar later (2005) heb ik dit aan Rijkswaterstaat gemeld, toen ik er toch was voor de voor mij onzichtbare rode matrixkruizen. Om de witte biezen ‘te verkopen’ moest het probleem zichtbaar worden gemaakt. Wim Stevens (Agmi) heeft daarbij een hoofdrol gespeeld door plaatjes te fabriceren van de gebruikelijke verkeersborden, deze borden te voorzien van witte contour- en scheidingsbiezen en vervolgens beide te transformeren naar de perceptie van kleurenblinden. Dit leverde vier kolommen op met de meest gebruikte borden (zie afbeelding). 

 

 
Daar RWS niet in actie kwam ben ik via John Boender (CROW) bij de NEN-normcommissie Verkeerstekens beland voor een presentatie in Delft (2008). Jacques Goddijn sr. zag direct de maatschappelijke en commerciële kant en nam de hele commissie mee. RWS zou het verder uitwerken. Dat heeft even geduurd en werd helaas een onnodig compromis, met een overbodige smalle rode buitenbies, die visueel ergonomisch bepaald niet bijdraagt aan duidelijkheid. In 2011 werden de nieuwe borden per Koninklijk Besluit ingevoerd. Helaas was het eerste biezenbord tevens het eerste 130 km/uur maximumsnelheidsbord, waarbij alle media-aandacht helaas naar de ‘130’ ging (2011).

 

Nu wordt gelukkig toch gewerkt aan de optimale uitvoering met een brede reflecterende witte contourbies, zoals in Frankrijk reeds standaard is. Deze borden zijn voor kleurzienden ook duidelijker, zeker in het donker als niemand kleuren ziet.
 
RWS, je mensen lopen gevaar

In 2018 zijn 18 auto’s van weginspecteurs aangereden, terwijl zij een incident aan het afhandelen waren (bron: RWS). Als ik weer een foto zie van een total loss pick-up van RWS. denk ik: daar zal wel een rood-blinde op zijn geknald, die eerst onbewust het rode matrix-X heeft gemist en vervolgens de bijna compleet rode DRIP in de pick-uplaadbak niet zag oplichten.

 
Het wachten is blijkbaar op de eerste dode inspecteur voor er actie wordt ondernomen. Het staat er wat cru maar ik vrees dat de boodschap anders niet over komt. Rijkswaterstaat: doe er eindelijk wat aan, het zijn je eigen mensen die gevaar lopen! (Zie blog Verkeerskleuren 3/6.) 
 
Ook ProRail discrimineert

ProRail discrimineert er ook vrolijk op los, door ‘de verkeerslichten’ bij roltrappen niet dubbel te coderen. De standaard plaatsing met rood/boven en groen/onder (en altijd oranje-rood toepassen voor rood-blinden) is zoek. Nooit van kleur verspringende lichten gebruiken, want deze zijn niet dubbel te coderen. Indien een roltrap steeds dezelfde kant op draait kan een eenvoudige dubbele codering worden bereikt door onder het rode licht een groene dummy te plaatsen, waardoor het rode licht boven komt te staan. Aan de andere kant: boven het groene licht een rode dummy aanbrengen, zodat hier het groene licht ‘onder’ komt te staan. Met de positie is de kleur dubbel gecodeerd en daardoor de boodschap kleurenblind-proof. Het is niet alleen ProRail, maar ook GVB met de Noord-Zuidlijn en vele andere organisaties, die roltrappen in de openbare ruimte laten draaien.
 
Zonnebrillen filteren ook kleuren

Ten slotte nog een zomerse waarschuwing. Zonnebrillen filteren behalve zonnestralen ook kleuren, met mogelijk gevolg dat waardevolle gekleurde informatie niet wordt opgemerkt. Deze informatie kan zowel van buiten als van het dashboard komen. Ik heb nooit iets gelezen over onderzoeken bij kleurzienden noch bij kleurenblinden, met een smaller spectrum. Ook niet over ongelukken met een foute zonnebril als oorzaak. Tegenwoordig worden zonnebrillen bovendien dag en nacht gedragen, waardoor mogelijk ‘s nachts extra problemen achter het stuur ontstaan.

 

Lees ook de vorige blogs van Meinard Noothoven van Goor:
1/6: Stel, je ziet geen rood

2/6: Bijna onder de tram 

3/6: ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ 

4/6: Blind dashboard

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.