Let op kleurgebruik

Verkeerskleuren 5/6

donderdag 25 april 2019 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 174x gelezen

Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas veel later heb ik begrepen dat het de witte scheidingsbiezen waren die de kleuren rood en blauw isoleren en daardoor de boodschap, ook voor kleurenblinden, duidelijk maken. 

 

Meer dan 50 jaar later (2005) heb ik dit aan Rijkswaterstaat gemeld, toen ik er toch was voor de voor mij onzichtbare rode matrixkruizen. Om de witte biezen ‘te verkopen’ moest het probleem zichtbaar worden gemaakt. Wim Stevens (Agmi) heeft daarbij een hoofdrol gespeeld door plaatjes te fabriceren van de gebruikelijke verkeersborden, deze borden te voorzien van witte contour- en scheidingsbiezen en vervolgens beide te transformeren naar de perceptie van kleurenblinden. Dit leverde vier kolommen op met de meest gebruikte borden (zie afbeelding). 

 

 
Daar RWS niet in actie kwam ben ik via John Boender (CROW) bij de NEN-normcommissie Verkeerstekens beland voor een presentatie in Delft (2008). Jacques Goddijn sr. zag direct de maatschappelijke en commerciële kant en nam de hele commissie mee. RWS zou het verder uitwerken. Dat heeft even geduurd en werd helaas een onnodig compromis, met een overbodige smalle rode buitenbies, die visueel ergonomisch bepaald niet bijdraagt aan duidelijkheid. In 2011 werden de nieuwe borden per Koninklijk Besluit ingevoerd. Helaas was het eerste biezenbord tevens het eerste 130 km/uur maximumsnelheidsbord, waarbij alle media-aandacht helaas naar de ‘130’ ging (2011).

 

Nu wordt gelukkig toch gewerkt aan de optimale uitvoering met een brede reflecterende witte contourbies, zoals in Frankrijk reeds standaard is. Deze borden zijn voor kleurzienden ook duidelijker, zeker in het donker als niemand kleuren ziet.
 
RWS, je mensen lopen gevaar

In 2018 zijn 18 auto’s van weginspecteurs aangereden, terwijl zij een incident aan het afhandelen waren (bron: RWS). Als ik weer een foto zie van een total loss pick-up van RWS. denk ik: daar zal wel een rood-blinde op zijn geknald, die eerst onbewust het rode matrix-X heeft gemist en vervolgens de bijna compleet rode DRIP in de pick-uplaadbak niet zag oplichten.

 
Het wachten is blijkbaar op de eerste dode inspecteur voor er actie wordt ondernomen. Het staat er wat cru maar ik vrees dat de boodschap anders niet over komt. Rijkswaterstaat: doe er eindelijk wat aan, het zijn je eigen mensen die gevaar lopen! (Zie blog Verkeerskleuren 3/6.) 
 
Ook ProRail discrimineert

ProRail discrimineert er ook vrolijk op los, door ‘de verkeerslichten’ bij roltrappen niet dubbel te coderen. De standaard plaatsing met rood/boven en groen/onder (en altijd oranje-rood toepassen voor rood-blinden) is zoek. Nooit van kleur verspringende lichten gebruiken, want deze zijn niet dubbel te coderen. Indien een roltrap steeds dezelfde kant op draait kan een eenvoudige dubbele codering worden bereikt door onder het rode licht een groene dummy te plaatsen, waardoor het rode licht boven komt te staan. Aan de andere kant: boven het groene licht een rode dummy aanbrengen, zodat hier het groene licht ‘onder’ komt te staan. Met de positie is de kleur dubbel gecodeerd en daardoor de boodschap kleurenblind-proof. Het is niet alleen ProRail, maar ook GVB met de Noord-Zuidlijn en vele andere organisaties, die roltrappen in de openbare ruimte laten draaien.
 
Zonnebrillen filteren ook kleuren

Ten slotte nog een zomerse waarschuwing. Zonnebrillen filteren behalve zonnestralen ook kleuren, met mogelijk gevolg dat waardevolle gekleurde informatie niet wordt opgemerkt. Deze informatie kan zowel van buiten als van het dashboard komen. Ik heb nooit iets gelezen over onderzoeken bij kleurzienden noch bij kleurenblinden, met een smaller spectrum. Ook niet over ongelukken met een foute zonnebril als oorzaak. Tegenwoordig worden zonnebrillen bovendien dag en nacht gedragen, waardoor mogelijk ‘s nachts extra problemen achter het stuur ontstaan.

 

Lees ook de vorige blogs van Meinard Noothoven van Goor:
1/6: Stel, je ziet geen rood

2/6: Bijna onder de tram 

3/6: ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ 

4/6: Blind dashboard

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.