Let op kleurgebruik

Verkeerskleuren 5/6

donderdag 25 april 2019 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 102x gelezen

Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas veel later heb ik begrepen dat het de witte scheidingsbiezen waren die de kleuren rood en blauw isoleren en daardoor de boodschap, ook voor kleurenblinden, duidelijk maken. 

 

Meer dan 50 jaar later (2005) heb ik dit aan Rijkswaterstaat gemeld, toen ik er toch was voor de voor mij onzichtbare rode matrixkruizen. Om de witte biezen ‘te verkopen’ moest het probleem zichtbaar worden gemaakt. Wim Stevens (Agmi) heeft daarbij een hoofdrol gespeeld door plaatjes te fabriceren van de gebruikelijke verkeersborden, deze borden te voorzien van witte contour- en scheidingsbiezen en vervolgens beide te transformeren naar de perceptie van kleurenblinden. Dit leverde vier kolommen op met de meest gebruikte borden (zie afbeelding). 

 

 
Daar RWS niet in actie kwam ben ik via John Boender (CROW) bij de NEN-normcommissie Verkeerstekens beland voor een presentatie in Delft (2008). Jacques Goddijn sr. zag direct de maatschappelijke en commerciële kant en nam de hele commissie mee. RWS zou het verder uitwerken. Dat heeft even geduurd en werd helaas een onnodig compromis, met een overbodige smalle rode buitenbies, die visueel ergonomisch bepaald niet bijdraagt aan duidelijkheid. In 2011 werden de nieuwe borden per Koninklijk Besluit ingevoerd. Helaas was het eerste biezenbord tevens het eerste 130 km/uur maximumsnelheidsbord, waarbij alle media-aandacht helaas naar de ‘130’ ging (2011).

 

Nu wordt gelukkig toch gewerkt aan de optimale uitvoering met een brede reflecterende witte contourbies, zoals in Frankrijk reeds standaard is. Deze borden zijn voor kleurzienden ook duidelijker, zeker in het donker als niemand kleuren ziet.
 
RWS, je mensen lopen gevaar

In 2018 zijn 18 auto’s van weginspecteurs aangereden, terwijl zij een incident aan het afhandelen waren (bron: RWS). Als ik weer een foto zie van een total loss pick-up van RWS. denk ik: daar zal wel een rood-blinde op zijn geknald, die eerst onbewust het rode matrix-X heeft gemist en vervolgens de bijna compleet rode DRIP in de pick-uplaadbak niet zag oplichten.

 
Het wachten is blijkbaar op de eerste dode inspecteur voor er actie wordt ondernomen. Het staat er wat cru maar ik vrees dat de boodschap anders niet over komt. Rijkswaterstaat: doe er eindelijk wat aan, het zijn je eigen mensen die gevaar lopen! (Zie blog Verkeerskleuren 3/6.) 
 
Ook ProRail discrimineert

ProRail discrimineert er ook vrolijk op los, door ‘de verkeerslichten’ bij roltrappen niet dubbel te coderen. De standaard plaatsing met rood/boven en groen/onder (en altijd oranje-rood toepassen voor rood-blinden) is zoek. Nooit van kleur verspringende lichten gebruiken, want deze zijn niet dubbel te coderen. Indien een roltrap steeds dezelfde kant op draait kan een eenvoudige dubbele codering worden bereikt door onder het rode licht een groene dummy te plaatsen, waardoor het rode licht boven komt te staan. Aan de andere kant: boven het groene licht een rode dummy aanbrengen, zodat hier het groene licht ‘onder’ komt te staan. Met de positie is de kleur dubbel gecodeerd en daardoor de boodschap kleurenblind-proof. Het is niet alleen ProRail, maar ook GVB met de Noord-Zuidlijn en vele andere organisaties, die roltrappen in de openbare ruimte laten draaien.
 
Zonnebrillen filteren ook kleuren

Ten slotte nog een zomerse waarschuwing. Zonnebrillen filteren behalve zonnestralen ook kleuren, met mogelijk gevolg dat waardevolle gekleurde informatie niet wordt opgemerkt. Deze informatie kan zowel van buiten als van het dashboard komen. Ik heb nooit iets gelezen over onderzoeken bij kleurzienden noch bij kleurenblinden, met een smaller spectrum. Ook niet over ongelukken met een foute zonnebril als oorzaak. Tegenwoordig worden zonnebrillen bovendien dag en nacht gedragen, waardoor mogelijk ‘s nachts extra problemen achter het stuur ontstaan.

 

Lees ook de vorige blogs van Meinard Noothoven van Goor:
1/6: Stel, je ziet geen rood

2/6: Bijna onder de tram 

3/6: ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ 

4/6: Blind dashboard

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.