Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk

woensdag 2 oktober 2019 Edward Neef 0 reacties 36x gelezen

Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog erger worden.

Er zijn veel plannen om de files aan te pakken. De problemen groeien echter sneller dan de oplossingen zich aandienen. En al die oplossingen zijn slechts sub-optimaal. Of we het nu hebben over rekeningrijden of meer asfalt leggen. Het verandert niets aan de aanbodzijde van het verkeer. Einstein zei het al: als we altijd blijven doen wat we deden, verandert er niets.

 

Ik introduceer daarom de figuur van RegieRijden: met de komst van de elektrische auto schakelen we om van een voertuig zelf besturen naar op afstand bestuurd worden. Dat is anders dan autonoom rijden. Kort door de bocht: we laten elektrische voertuigen op afstand en draadloos door een centrale computer bestuurd worden in richting en snelheid. Immers, de infrastructuur is een gegeven. Wat dan rest is congestie voorkomen door van alle voertuigen op afstand de snelheid, de richting en de onderlinge afstand te bepalen.

 

Makkelijk? Ja! Moeilijk? Ja!

Makkelijk omdat het technisch geen probleem meer is en moeilijk omdat we bereid moeten zijn het zelfstandig autorijden onder omstandigheden op te geven. We doen dat al een beetje met autonoom rijden, maar dit wordt nu op afstand geregeld. En: je kunt op ieder moment zelfstandig het stuur weer overnemen. Ik zoom in op elektrische auto’s, want alles wat elektrisch is, kun je ‘on remote controlen’. Daarnaast brengt de toekomst meer elektrische auto’s, mede omdat mensen willen switchen naar elektrisch vanwege CO2, stikstofproblemen en fijnstof. RegieRijden initiëren voor elektrische auto’s, zal mensen aanmoedigen om ook te switchen naar elektrisch.

 

Hoe?

Het op afstand besturen van elektrische voertuigen vraagt om een draadloze verbinding. Nu is ons radiospectrum opgedeeld in banden die ieder hun eigen fysische eigenschappen hebben waardoor niet alle frequenties bruikbaar zijn. En van die frequentiebanden die wel bruikbaar zijn, raken de meeste binnenkort compleet overbelast, onder meer door de komst van Internet of Things. Nog belangrijker: alles wat we in het verkeer doen moet veilig zijn. Bij radiofrequenties kun je weliswaar data encrypten, maar ook altijd met een stoorzender frequenties wegdrukken (‘jammen’). Ik zou dus hier al aanbevelen om in het verkeer radiofrequenties alleen in te zetten voor informatie-overdracht en niet voor kritische toepassingen zoals autonoom rijden of RegieRijden. Daar komt nog bij dat veelal betaald moet worden voor het frequentiegebruik en de hoeveelheid te transporteren data. Kunnen we dat anders doen? Yes we can!

 

Datacommunicatie via licht

De techniek schrijdt voort. Sinds kort zijn er standaarden tot ontwikkeling gekomen waardoor we met het gebruik van zichtbaar en onzichtbaar licht (infrarood) datacommunicatie tot stand kunnen brengen. We gebruiken dus licht als medium om datatelecommunicatie toe te passen. Deze standaarden worden ontwikkeld bij de ITU (International Telecommunication Union) en de IEEE (www.ieee.org). De eerste standaarden spreken over snelheden tot 10 GigaBit/seconde en een bereik tot maximaal 200 meter. Licht kan als medium ook niet geveild worden omdat er geen schaarste is. We beschikken met licht over een vrijwel onuitputtelijke voorraad bruikbare frequenties. Licht als medium om breedbandige datacommunicatie toe te passen, staat pas aan het begin. En wat nu zo leuk is: we beschikken over een kwalitatief hoogwaardig netwerk van openbare verlichting in Nederland dat steeds meer voorzien wordt van led. Lichtmasten vormen zo een groot netwerk van opstelpunten met modulerende leds die, aangestuurd door een computer, de auto op afstand kunnen bedienen.

 

Stelt u zich een snelweg voor. Uw auto is op het dak en aan de zijkant voorzien van een ledzender en -ontvanger, u rijdt de snelweg op met uw elektrische auto en sorteert naar de meest linker rijstrook. Hier wordt de auto gevangen in de beam van lichtmasten waardoor een connectie tot stand komt met een (van vele) computer(s) op afstand, die ogenblikkelijk de besturing in snelheid, richting en onderlinge afstand overneemt. Op de linkerrijstrook zijn alleen deze auto’s toegestaan. Zij rijden zonder congestie naar hun eindbestemming (uitrit) waar de bestuurder zelf van de rijstrook afstuurt en de verbinding met de computer verbreekt. Naast de lichtmast kan ook ledverlichting in de vangrails worden bevestigd of kunnen ledstrips in het asfalt worden ingefreesd zodat een zeer solide vorm van driedimensionale communicatie ontstaat.

 

En: licht is voorhanden. Als we in staat zijn om een aparte serviceprovider zo’n netwerk te laten exploiteren, dan is ook het juridische probleem van aansprakelijkheid opgelost, wat nu bij autonoom rijden nog ingewikkeld is. Deze serviceprovider neemt met zijn exploitatie de aansprakelijkheden over.

 

Tot slot: denkt u nu werkelijk dat we in het jaar 2500 nog in ijzeren koetsjes met twee buitenspiegeltjes rondrijden? Onze mobiliteit gaat veranderen. RegieRijden is volgens mij een eerste stap.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.