Lijntrekkers en de zelfrijdende auto

vrijdag 27 mei 2016 Ferry Smith, ANWB 0 reacties 269x gelezen

Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016
Ferry Smith, directeur Algemeen Ledenbelang, ANWB

Ferry Smith, directeur Algemeen Ledenbelang, ANWB

De kranten stonden er weer vol mee. Nederland moet hét testland worden voor de zelfrijdende auto. Een mooie ambitie, passend bij het Europese voorzitterschap. Dat geeft ons de mogelijkheid om Nederland eens goed op de kaart te zetten. Er is veel uit de kast getrokken om duidelijk te maken hoe serieus die ambitie is.

 

Een Europese Truck Platooning Challenge bijvoorbeeld. Een perfect georganiseerde demo die duidelijk maakte dat het inmiddels technisch heel goed mogelijk is om vrachtwagens in een treintje over een grote afstand aan elkaar gekoppeld te laten rijden. Dat bespaart brandstof en arbeidskosten; tenminste als de wetgeving op termijn gaat toestaan. Een wenkend perspectief. Maar er moet nog wel heel veel geregeld worden. Gelukkig zijn er veel partijen die daar met elkaar de schouders onder willen zetten. Het kan misschien nog even duren voordat we in groten getale trucks in platoons voorbij rijden op de snelweg, maar het begin is er en die ontwikkeling lijkt niet te stoppen.

 

Platoonen doen we overigens niet alleen met trucks. Recent was er ook een proef met een groter aantal voertuigen, uitgerust met Adaptive Cruise Control. Een voorziening die een deel van de rijtaak van de bestuurders over neemt. In sommige voertuigen is dit door de combinatie met Lane Keeping Control, al zo geavanceerd dat het ernstig op autonoom rijden begint te lijken. Voorlopig alleen bruikbaar op de snelweg, maar ook hier zie je dat de technologie rappe schreden voorwaarts maakt.

 

Nissan

Bij de opening van Intertraffic (2016) werd nog eens duidelijk hoe serieus fabrikanten de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen nemen. Nissan gaf aan dat technologische ontwikkeling zo belangrijk voor hen is, dat ze met volle vaart doorgaan met het ontwikkelen. Autonoom rijdende voertuigen kunnen zelfs rijden op ‘domme’ infrastructuur, dus er is ook geen reden om te wachten op het moment dat voertuigen met de weg en wegkantinstallaties kunnen communiceren. Waarvan akte.

 

Experimenteren met slimme infra

De vraag is echter of we dan ook van alle voordelen van Intelligente Transport Systemen kunnen profiteren. Dat de inzittenden verwend worden met het comfort van een zelfrijdend voertuig, zodat ze hun kostbare (reis-)tijd kunnen besteden aan belangrijker dingen, is natuurlijk prima. De vraag is of er dan ook nog sprake kan zijn van maatschappelijke voordelen. Pas als voertuigen praten met de infrastructuur en met elkaar, halen we optimale voordelen op het gebied van doorstroming en veiligheid. Connected zijn is vanuit maatschappelijk perspectief misschien nog wel belangrijker. Hulde aan de wegbeheerders die nu al experimenteren met slimme infra, want als je wacht tot de zelfrijdende auto er in groten getale is, ben je ingehaald door de werkelijkheid.

 

Maar vooralsnog zullen we het moeten doen met de ‘domme’ infrastructuur die we hebben. Overigens valt het nogal mee met die domheid. Dagelijks vervult die infrastructuur immers een belangrijke rol in het geleiden van ontelbare verkeersbewegingen. De weg staat vol met aanwijzingen en symbolen die soms zelfs op afstand in te stellen zijn. Weggebruikers lezen de weg en alles wat er langs staat, interpreteren de signalen en bereiken hun bestemming elke dag weer. Getuige het feit dat er bij al die verplaatsingen eigenlijk heel weinig mis gaat, is die infrastructuur zo dom dus nog niet.

 

Weeffoutjes

Alhoewel, er zijn uitzonderingen. Want ook goede systemen kennen verbeterpunten. Weeffoutjes die er in de loop der tijd ingeslopen zijn. Zoals de belijning van spitsstroken bijvoorbeeld. Bijna te onbenullig voor woorden. Maar de taal van de weg zegt dat je een doorgetrokken streep niet mag overschrijden. Dat zit in de gebruiker ingebakken. En dat zien we dus ook dagelijks op trajecten met spitsstroken. Verkeersdeelnemers die onnodig links van de spitsstrook blijven hangen, waardoor de beschikbare capaciteit onvoldoende wordt benut. Zonde. We krijgen er ook veel vragen en opmerkingen over van leden. Het wordt simpelweg niet begrepen. En gedogen dat je er toch overheen mag, devalueert de norm. Kijk maar wat er is gebeurd met het ‘te pas en te onpas’  toepassen van rode kruizen.

 

Zelfs de intelligente zelfrijdende auto kan er niet mee uit de voeten. Want die is net als een zelfrijdende automobilist geconditioneerd. Doorgetrokken streep, niet overschrijden! En als een auto met rijstrookherkenning er tóch op terecht mocht komen, dan is de kans groot dat de hele smalle kantmarkering van de als rijstrook toegepaste vluchtstrook niet wordt herkend. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

 

Rijkswaterstaat

Het spreekt voor zich dat we Rijkswaterstaat op dit verbeterpunt hebben gewezen. Enkele jaren geleden al overigens. Vanuit het belang van de weggebruiker. Zodat hij beter begrijpt wat er van hem wordt verlangd, dat hij de weg goed kan lezen. Maar ook als Nederland haar taak als testland serieus wil nemen is een dom lijntje van groot belang zodat de zelfrijdende auto of platoonende truck zijn weg kan vinden. Het zou toch te gek voor woorden zijn als een dergelijk detail roet in het eten van de vooruitgang zou gooien?

 

Flauwe grappen

Helaas is er nog steeds geen reactie op het verzoek eens naar die belijning te kijken, en met een passende oplossing te komen. Ondanks de vele reminders. Vaak worden er flauwe grappen gemaakt over ambtenaren. Ten onrechte naar mijn mening. Dagelijks zie ik dat er keihard wordt gewerkt, onder andere om Nederland mooier, beter bereikbaar, innovatiever en veiliger te maken. Maar mag ik voor één keer toch een beroep doen op een van de kwaliteiten die we behalve in die flauwe grappen gelukkig zelden zien? Die van lijntrekker, maar dan in letterlijke zin van de betekenis. In naam van de vooruitgang!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.