Maak fietsen kleurenblind-proof

vrijdag 27 oktober 2017 Meinard Noothoven van Goor, Blind Color Den Haag 0 reacties 11x gelezen

‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het kost bijna niets, alleen wat aandacht en het dient de verkeersveiligheid.
Meinard Noothoven van Goor, Blind Color Den Haag

Meinard Noothoven van Goor, Blind Color Den Haag

Helaas zijn er geen cijfers over ongevallen waarbij kleurenblindheid in het spel was, maar afgaand op mijn eigen aantal near-missers moet dit behoorlijk zijn. Met drie eenvoudige aanpassingen kunnen we veel leed en bovendien discriminatie van kleurenblinden in het verkeer voorkomen.

 

1. Mijn eerste idee is om het fietsachterlicht uit te voeren in oranjerood, zodat het achterlicht ook voor alle kleurenblinden ‘aan’ gaat. Rood licht gaat voor kleurenblinden, zonder rood pigment, nooit aan. De rem- en achterlichten van auto’s zijn daarom oranjerood, evenals het bovenste oranjerode verkeerslicht. Hetzelfde geldt voor het oranjerode knipperlicht bij een spoorwegovergang en sinds kort het matrixkruis boven de snelweg (rijbaan gesloten).

 

2. Een tweede aanpassing is het witte fietssymbool plaatsen op al het rode asfalt voor fietsers. Hierdoor ‘begrijpen’ kleurenblinde fietsers, automobilisten en voetgangers dat het om rood asfalt gaat. Het rode asfalt is voor hen net zo grijs als al het andere asfalt. Ook in het donker zien kleurzienden geen rood, dus voor iedereen is deze dubbele codering duidelijker. Soms sluit een fietspad/strook naadloos aan op het naastgelegen trottoir. Daardoor weten kleurenblinde voetgangers niet dat ze op rood asfalt lopen en riskeren ze te worden aangereden.

 

3. De derde aanpassing is al even eenvoudig. Draai bij kruisingen en rotondes het witte fietssymbool op het rode asfalt 90 graden, zodat het dwars op de rijrichting van het kruisende verkeer komt te staan. Voor het verkeer dat een kruising of rotonde nadert, valt het symbool zo beter op en is daarmee beter voorbereid op het kruisen van een fietspad. Dit is zeker het geval bij rotondes met ‘losse’ fietspaden, waar (brom)fietsers van twee kanten kunnen komen.

 

Het komt nu aan op het aanpassen van de wetgeving voor fietspaden en -stroken. Nu behoren fietsstroken dubbelgecodeerd te zijn (rood asfalt plus fietssymbool) en fietspaden niet.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 197

1 2 3 4 5 6

  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs
  • Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zo ver: het  Nationaal verkeerskundecongres . Voor mij is dat het jaarlijkse hoogtepunt van kennis en kennissen. 24 oktober Hillie Talens, CROW
  • Kansen voor de stalen brug Kansen voor de stalen brug De discussie over een doelmatige aanpak van de renovatieopgave van de vele naoorlogse stalen bruggen wordt eenzijdig gevoerd. Er zijn ook kansen. Wanneer we beter kijken naar de... 11 oktober Hans van Pelt, directeur/eigenaar...
  • Spitsmijden, wie durft!? Spitsmijden, wie durft!? Nederlanders zijn nog steeds verslaafd aan de 9-tot-5-mentaliteit. Om het hoofd te bieden aan de spitsdrukte, roept onder meer president-directeur van NS Roger van Boxtel de... 3 oktober Hendrik Jan Bergveld, Arcadis

Artikelen 1 tot 10 van 197

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.