Met de fiets van Lier naar Amsterdam

Enkele interessante vaststellingen over fietsen in Vlaanderen en Nederland

vrijdag 21 oktober 2016 Eddy Klynen 1 reactie 283x gelezen

'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag, arriveerden vrijdag in het Vondelpark en zondag spoorden we huiswaarts met de trein. Niet alleen goed voor een totale fietsafstand van 326 kilometer, maar ook voor enkele interessante vaststellingen over fietsen in Vlaanderen en Nederland.
Eddy Klynen, coördinator VSV, constateert tijdens zijn fietsvakantie opmerkelijke verschillen tussen fietsland België en fietsland Nederland

Eddy Klynen, coördinator VSV, constateert tijdens zijn fietsvakantie opmerkelijke verschillen tussen fietsland België en fietsland Nederland

Lang leve de fiets!

Laat ons beginnen met het allerbelangrijkste: de fiets is een geweldig ding. Als de fiets niet bestond, moest hij dringend worden uitgevonden. Niet alleen begint een fietsvakantie echt vanaf de eerste meter, fietsen is ook een geweldige manier om echt de omgeving te ervaren en contact te leggen met de locals. Hoe gemakkelijk je in gesprek geraakt, het bleef me verbazen. En nee het ligt niet aan mij, want zonder fiets overkomt me dat nooit. Wat een verschil met de autovakantie waarbij je eerst een rit van meer dan 1000 km moet maken voordat je totaal over je toeren in dat lieflijk dorpje in Italië arriveert. En nee, het weer is niet altijd beter in het zuiden, na een week fietsen in Nederland was ik meer gebruind dan collega’s die twee weken Spanje achter de kiezen hadden.

 

We hebben onze fietsvakantie naar Amsterdam dus geen seconde betreurd. Net zoals veel Vlamingen fietsen we regelmatig, en niet -zoals sommige Vlamingen- alleen maar in de weekends. Dat is trouwens een uitdaging in Vlaanderen: de weekendfietsers ook tijdens de week op pedalen te krijgen. Gelukkig verandert dit de laatste tijd, o.a. dankzij de fietssnelwegen en de elektrische fietsen kiezen meer en meer Vlaamse forenzen voor de fiets. Voor de liefhebbers van cijfers: in Vlaanderen wordt er jaarlijks gemiddeld 643 km per inwoner gefietst, in Nederland haalt men er 864. Bron: OECD 2013 en Onderzoek verplaatsingsgedrag Vlaanderen 4. Of ook: http://www.statista.com/chart/3261/more-cyclists-in-a-country-means-fewer-fatal-crashes/.

 

Verkeerskundige verrassingen

De grootste verkeerskundige verrassing -en die soms tot gevaarlijke situaties leidde voor mezelf en mijn kinderen- was dat de Nederlanders, of toch Nederlandse automobilisten, de wet strikter interpreteren dan de Vlamingen. Als een Nederlandse automobilist voorrang heeft op een fietser, neemt hij die ook. De gemiddelde Vlaamse automobilist stopt bijna altijd voor een fietser, ook als deze laatste voorrang heeft. Misschien omdat de Vlaamse automobilist meer bewondering heeft voor de fietser?

 

Om in Vlaanderen dagdagelijks te fietsen, moet je toch nog vaak op je tanden bijten. Enkele voorbeelden: de systemen waarmee fietsers sneller groen krijgen aan verkeerslichten, de fietspunten aan stations en de bewaakte fietsstallingen zijn in Nederland vaak heel goed. Deze goede voorbeelden bestaan ook in Vlaanderen, maar het zijn nog te vaak uitzonderingen. Het sterkt het gevoel dat Nederland fietsers echt in de watten legt en dat de fietsbeleving zeer goed scoort.

 

Wat ons wel opviel: de Nederlandse fietspaden, toch die waar wij over reden, zijn niet veel beter en soms zelfs slechter dan de Vlaamse. Hoe komt het dan dat we over het algemeen fietsen in Nederland toch als zeer positief ervaren? Uiteraard slagen de onbescheiden Nederlanders er veel beter dan Vlaanderen in om hun fietsbeleid te verkopen. Als er ergens enkele meters verwarmd fietspad ligt, wordt er onmiddellijk een ‘Fietsambassade’ ingeschakeld om heel de wereld niet alleen te informeren over dit heuglijke feit, maar om het concept ook nog te verkopen. En wij bescheiden Vlamingen geloven dat, vooral als we er zelf nog niet gefietst hebben.

 

Natuurlijk is het Nederlandse fietsbeleid meer dan peptalk, Nederland kiest er bijvoorbeeld consequent voor om fietsers en gemotoriseerd verkeer buiten de steden te scheiden. We hebben op onze fietstocht nergens in Nederland nog aanliggende fietspaden aan gewestwegen bemerkt. Jammer genoeg bestaan deze zogenaamde zelfmoordstrookjes in Vlaanderen nog wel.

 

Betere ruimtelijke ordening, betere verkeersveiligheid

Uiteraard heeft Nederland de ruimte om verschillende verkeersdeelnemers te scheiden. De Nederlandse ruimtelijke ordening is veel beter en veel duidelijker dan de Vlaamse. Wat dat betreft is Nederland een heel duidelijk land: ofwel ben je tussen de mensen in de stad ofwel tussen de koeien op het platteland. Zelfs het laatste stuk naar Amsterdam was heerlijk rustig. Gewoon zalig fietsen langs de Amstel en plots sta je in het centrum van Amsterdam. In Vlaanderen ben je veel vaker in een soort tussengebied. Het is eigenlijk een klein mirakel dat we er het versnipperde Vlaanderen in slagen om deftige fietssnelwegen aan te leggen. Deze Vlaamse ruimtelijke wanorde is ook één van de hoofdoorzaken van onze slechte verkeersveiligheidscijfers. Als je op bijna elk moment bijna alles kan verwachten, is het risico uiteraard vele malen groter. Concreet doet Nederland het dan wat verkeersveiligheid betreft een stuk beter dan Vlaanderen. In Nederland vielen er in 2015 621 doden (30 dagen) te betreuren, of 36,5 doden per miljoen inwoners. In Vlaanderen gaat het in 2015 in totaal om 378 doden. Dit geeft 58,5 doden per miljoen inwoners. Bron: Statbel, 2016.

 

In de ongevallencijfers voor fietsers maakt dit niet zo heel veel verschil, met dit verschil dat er Nederland meer wordt gefietst. In Nederland waren er in 2014 en 2015 telkens 185 fietsdoden op 16.950.000 Nederlanders geeft dat 10,9 per miljoen. In België gaat in 2014 en 2015 respectievelijk om 69 en 72 fietsdoden op 6.471.996 Vlamingen = 11,2 per miljoen. Bron: Rijksoverheid, 2016

 

Veilig op de fiets

Verder stelden we vast dat Nederlanders zich over het algemeen veilig voelen op de fiets. Fietshelmen en fluo kledij zijn de spreekwoordelijke naalden in de hooiberg. Cijfers van het Europees ESRA onderzoek bevestigen dit. Slechts 43% van de Nederlanders pleit voor fluo materiaal voor fietsers in het donker, in België gaat het om 68%. Slechts 19% van de Nederlanders pleit voor een verplicht gebruik van de fietshelm, ongeveer de helft van de Belgen is er wel voor gevonden (46%). Bovendien fietsen Nederlandse kinderen vroeger dan Vlaamse zelfstandig. Ik zag regelmatig kinderen van ongeveer 10 jaar alleen van en naar school fietsen. In Vlaanderen laten veel ouders hun kinderen pas zelfstandig fietsen vanaf 12 jaar. In het ESRA onderzoek geven de Nederlanders zich een score van 6,7/10 betreffende voelt zich veilig op de fiets. In België is dat amper 5,4/10. Deze cijfers worden bevestigd door een bevraging die de VSV, de Vlaamse overheid en de krant Het Laatste Nieuws organiseerden bij het begin van het nieuwe schooljaar: bijna 75% van de kinderen voelt zich weleens onveilig in het verkeer en 85% van de ouders maakt zich weleens zorgen als hun kind alleen onderweg is.

 

Ik fiets en ik ben mijn fiets

Het viel ons tenslotte ook op dat we in vergelijking met de gemiddelde Nederlander op dure fietsen rondreden. Weinig Vlamingen, studenten uitgezonderd, willen gezien worden op de wrakken waar Nederlanders zich zonder enige schaamte mee vertonen. Dit ligt volgens mij vooral aan het feit dat fietsen in Vlaanderen nog veel meer een statement is: ‘ik fiets en ik ben mijn fiets’. En natuurlijk is wielrennen in Vlaanderen een immens populaire sport. Al die mensen die hun wielerhelden gaan aanmoedigen, dromen van hetzelfde kwalitatieve materiaal. Voor de modale Nederlander is een fiets gewoon een manier om zich te verplaatsen. Als het rijdt, is het allang goed. Met deze nuance: Nederlanders geven net als Vlamingen wel geld uit aan de elektrische fiets. Wij stelden tijdens onze fietsweek, zeker buiten de steden, vast dat de gewone fietsen eerder de uitzondering dan de regel worden. Ik ben er zeker van dat dat aantal de volgende jaren nog zal toenemen. Ook voor fietsvakanties. Wij denken alvast na over onze volgende bestemming.'


Reacties

Reacties

Leo Deleu 22/11/2016 21:14

Mooie getuigenis en rake analyses. Eigenlijk mag het een wonder worden genoemd dat er in Vlaanderen nog zo veel wordt gefietst ondanks de minder kwalitatieve fietsvoorzieningen in vergelijking met NL. Nog een efforreke en we steken die Hollanders voorbij!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.