Met de fiets van Lier naar Amsterdam

Enkele interessante vaststellingen over fietsen in Vlaanderen en Nederland

vrijdag 21 oktober 2016 Eddy Klynen 1 reactie 268x gelezen

'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag, arriveerden vrijdag in het Vondelpark en zondag spoorden we huiswaarts met de trein. Niet alleen goed voor een totale fietsafstand van 326 kilometer, maar ook voor enkele interessante vaststellingen over fietsen in Vlaanderen en Nederland.
Eddy Klynen, coördinator VSV, constateert tijdens zijn fietsvakantie opmerkelijke verschillen tussen fietsland België en fietsland Nederland

Eddy Klynen, coördinator VSV, constateert tijdens zijn fietsvakantie opmerkelijke verschillen tussen fietsland België en fietsland Nederland

Lang leve de fiets!

Laat ons beginnen met het allerbelangrijkste: de fiets is een geweldig ding. Als de fiets niet bestond, moest hij dringend worden uitgevonden. Niet alleen begint een fietsvakantie echt vanaf de eerste meter, fietsen is ook een geweldige manier om echt de omgeving te ervaren en contact te leggen met de locals. Hoe gemakkelijk je in gesprek geraakt, het bleef me verbazen. En nee het ligt niet aan mij, want zonder fiets overkomt me dat nooit. Wat een verschil met de autovakantie waarbij je eerst een rit van meer dan 1000 km moet maken voordat je totaal over je toeren in dat lieflijk dorpje in Italië arriveert. En nee, het weer is niet altijd beter in het zuiden, na een week fietsen in Nederland was ik meer gebruind dan collega’s die twee weken Spanje achter de kiezen hadden.

 

We hebben onze fietsvakantie naar Amsterdam dus geen seconde betreurd. Net zoals veel Vlamingen fietsen we regelmatig, en niet -zoals sommige Vlamingen- alleen maar in de weekends. Dat is trouwens een uitdaging in Vlaanderen: de weekendfietsers ook tijdens de week op pedalen te krijgen. Gelukkig verandert dit de laatste tijd, o.a. dankzij de fietssnelwegen en de elektrische fietsen kiezen meer en meer Vlaamse forenzen voor de fiets. Voor de liefhebbers van cijfers: in Vlaanderen wordt er jaarlijks gemiddeld 643 km per inwoner gefietst, in Nederland haalt men er 864. Bron: OECD 2013 en Onderzoek verplaatsingsgedrag Vlaanderen 4. Of ook: http://www.statista.com/chart/3261/more-cyclists-in-a-country-means-fewer-fatal-crashes/.

 

Verkeerskundige verrassingen

De grootste verkeerskundige verrassing -en die soms tot gevaarlijke situaties leidde voor mezelf en mijn kinderen- was dat de Nederlanders, of toch Nederlandse automobilisten, de wet strikter interpreteren dan de Vlamingen. Als een Nederlandse automobilist voorrang heeft op een fietser, neemt hij die ook. De gemiddelde Vlaamse automobilist stopt bijna altijd voor een fietser, ook als deze laatste voorrang heeft. Misschien omdat de Vlaamse automobilist meer bewondering heeft voor de fietser?

 

Om in Vlaanderen dagdagelijks te fietsen, moet je toch nog vaak op je tanden bijten. Enkele voorbeelden: de systemen waarmee fietsers sneller groen krijgen aan verkeerslichten, de fietspunten aan stations en de bewaakte fietsstallingen zijn in Nederland vaak heel goed. Deze goede voorbeelden bestaan ook in Vlaanderen, maar het zijn nog te vaak uitzonderingen. Het sterkt het gevoel dat Nederland fietsers echt in de watten legt en dat de fietsbeleving zeer goed scoort.

 

Wat ons wel opviel: de Nederlandse fietspaden, toch die waar wij over reden, zijn niet veel beter en soms zelfs slechter dan de Vlaamse. Hoe komt het dan dat we over het algemeen fietsen in Nederland toch als zeer positief ervaren? Uiteraard slagen de onbescheiden Nederlanders er veel beter dan Vlaanderen in om hun fietsbeleid te verkopen. Als er ergens enkele meters verwarmd fietspad ligt, wordt er onmiddellijk een ‘Fietsambassade’ ingeschakeld om heel de wereld niet alleen te informeren over dit heuglijke feit, maar om het concept ook nog te verkopen. En wij bescheiden Vlamingen geloven dat, vooral als we er zelf nog niet gefietst hebben.

 

Natuurlijk is het Nederlandse fietsbeleid meer dan peptalk, Nederland kiest er bijvoorbeeld consequent voor om fietsers en gemotoriseerd verkeer buiten de steden te scheiden. We hebben op onze fietstocht nergens in Nederland nog aanliggende fietspaden aan gewestwegen bemerkt. Jammer genoeg bestaan deze zogenaamde zelfmoordstrookjes in Vlaanderen nog wel.

 

Betere ruimtelijke ordening, betere verkeersveiligheid

Uiteraard heeft Nederland de ruimte om verschillende verkeersdeelnemers te scheiden. De Nederlandse ruimtelijke ordening is veel beter en veel duidelijker dan de Vlaamse. Wat dat betreft is Nederland een heel duidelijk land: ofwel ben je tussen de mensen in de stad ofwel tussen de koeien op het platteland. Zelfs het laatste stuk naar Amsterdam was heerlijk rustig. Gewoon zalig fietsen langs de Amstel en plots sta je in het centrum van Amsterdam. In Vlaanderen ben je veel vaker in een soort tussengebied. Het is eigenlijk een klein mirakel dat we er het versnipperde Vlaanderen in slagen om deftige fietssnelwegen aan te leggen. Deze Vlaamse ruimtelijke wanorde is ook één van de hoofdoorzaken van onze slechte verkeersveiligheidscijfers. Als je op bijna elk moment bijna alles kan verwachten, is het risico uiteraard vele malen groter. Concreet doet Nederland het dan wat verkeersveiligheid betreft een stuk beter dan Vlaanderen. In Nederland vielen er in 2015 621 doden (30 dagen) te betreuren, of 36,5 doden per miljoen inwoners. In Vlaanderen gaat het in 2015 in totaal om 378 doden. Dit geeft 58,5 doden per miljoen inwoners. Bron: Statbel, 2016.

 

In de ongevallencijfers voor fietsers maakt dit niet zo heel veel verschil, met dit verschil dat er Nederland meer wordt gefietst. In Nederland waren er in 2014 en 2015 telkens 185 fietsdoden op 16.950.000 Nederlanders geeft dat 10,9 per miljoen. In België gaat in 2014 en 2015 respectievelijk om 69 en 72 fietsdoden op 6.471.996 Vlamingen = 11,2 per miljoen. Bron: Rijksoverheid, 2016

 

Veilig op de fiets

Verder stelden we vast dat Nederlanders zich over het algemeen veilig voelen op de fiets. Fietshelmen en fluo kledij zijn de spreekwoordelijke naalden in de hooiberg. Cijfers van het Europees ESRA onderzoek bevestigen dit. Slechts 43% van de Nederlanders pleit voor fluo materiaal voor fietsers in het donker, in België gaat het om 68%. Slechts 19% van de Nederlanders pleit voor een verplicht gebruik van de fietshelm, ongeveer de helft van de Belgen is er wel voor gevonden (46%). Bovendien fietsen Nederlandse kinderen vroeger dan Vlaamse zelfstandig. Ik zag regelmatig kinderen van ongeveer 10 jaar alleen van en naar school fietsen. In Vlaanderen laten veel ouders hun kinderen pas zelfstandig fietsen vanaf 12 jaar. In het ESRA onderzoek geven de Nederlanders zich een score van 6,7/10 betreffende voelt zich veilig op de fiets. In België is dat amper 5,4/10. Deze cijfers worden bevestigd door een bevraging die de VSV, de Vlaamse overheid en de krant Het Laatste Nieuws organiseerden bij het begin van het nieuwe schooljaar: bijna 75% van de kinderen voelt zich weleens onveilig in het verkeer en 85% van de ouders maakt zich weleens zorgen als hun kind alleen onderweg is.

 

Ik fiets en ik ben mijn fiets

Het viel ons tenslotte ook op dat we in vergelijking met de gemiddelde Nederlander op dure fietsen rondreden. Weinig Vlamingen, studenten uitgezonderd, willen gezien worden op de wrakken waar Nederlanders zich zonder enige schaamte mee vertonen. Dit ligt volgens mij vooral aan het feit dat fietsen in Vlaanderen nog veel meer een statement is: ‘ik fiets en ik ben mijn fiets’. En natuurlijk is wielrennen in Vlaanderen een immens populaire sport. Al die mensen die hun wielerhelden gaan aanmoedigen, dromen van hetzelfde kwalitatieve materiaal. Voor de modale Nederlander is een fiets gewoon een manier om zich te verplaatsen. Als het rijdt, is het allang goed. Met deze nuance: Nederlanders geven net als Vlamingen wel geld uit aan de elektrische fiets. Wij stelden tijdens onze fietsweek, zeker buiten de steden, vast dat de gewone fietsen eerder de uitzondering dan de regel worden. Ik ben er zeker van dat dat aantal de volgende jaren nog zal toenemen. Ook voor fietsvakanties. Wij denken alvast na over onze volgende bestemming.'


Reacties

Reacties

Leo Deleu 22/11/2016 21:14

Mooie getuigenis en rake analyses. Eigenlijk mag het een wonder worden genoemd dat er in Vlaanderen nog zo veel wordt gefietst ondanks de minder kwalitatieve fietsvoorzieningen in vergelijking met NL. Nog een efforreke en we steken die Hollanders voorbij!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Samenvatting We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.