Met ontwerprichtlijnen alleen kom je er niet…

donderdag 6 november 2014 0 reacties 975x gelezen

Alex van Loon, senior adviseur robuuste netwerken van Rijkswaterstaat

Een wegontwerp dat voldoet aan de richtlijnen is niet altijd een goed ontwerp en omgekeerd een wegontwerp dat niet voldoet aan de richtlijnen is niet per se een slecht ontwerp. Daarom een pleidooi voor het verder ontwikkelen van wegontwerpkennis en het toepassen daarvan in wegenprojecten voor het borgen van vlot en veilig verkeer.

Wegontwerp is een professioneel vakgebied dat als onderdeel van de verkeerskunde nauw samenhangt met de vakgebieden verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en verkeersgedrag. Wegontwerp vereist kennis van de functies van het netwerk, de kenmerken van de verkeersstromen, de eigenschappen van de voertuigen en het gedrag van de weggebruikers. Bovendien is wegontwerp sterk bepalend voor verkeersmanagement, het beheer en onderhoud aan de wegen en is het van invloed op de leefomgeving. In feite vormt wegontwerp de basis voor een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer.

 

Het wegennet is geen statische entiteit, maar voortdurend in ontwikkeling en in uitvoering: van verkenningen en planuitwerkingen, naar realisatie en onderhoud. Wegontwerp speelt dus in alle planfasen van het ontwerpproces een rol. Het detailniveau van wegontwerp neemt gaandeweg toe: van ruimtelijke inpassing naar wegontwerp en –inrichting, verkeerstechniek en constructie. Dit vraagt in elke fase integrale ontwerpkennis met aandacht voor de volgende fasen en het eindbeeld.

In het verleden zorgden Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders voor het ontwerp van de wegen en de markt voerde de plannen uit. Totdat een aantal jaren geleden een nieuwe relatie ontstond tussen de overheid en de markt: de wegbeheerder definieert de functionele ontwerpopgave en de marktpartij ontwerpt en realiseert. Ofwel: de markt ontwerpt, tenzij. De richtlijnen voor wegontwerp worden daarbij als eisenpakket in het contract meegegeven.

 

Maatwerk vereist wegontwerpkennis
Uit plantoetsingen blijkt dat ontwerprichtlijnen niet altijd kunnen voldoen aan de vele planeisen die Rijkswaterstaat stelt, en ook onvoldoende aansluiten bij de praktijk. Er is dus veelal maatwerk nodig. En maatwerk vereist wegontwerpkennis om in bijzondere situaties oplossingen te bedenken en de effecten ervan te bepalen. In de praktijk blijkt dat dit maatwerk vooral tot stand komt door goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de marktpartij. Daarbij is het van belang dat de kennis van Rijkswaterstaat en die van de markt op een goede manier bij elkaar worden gebracht. Voor een efficiënte samenwerking en effectief resultaat is uitwisseling van kennis en ervaringen tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen dus van groot belang.

Binnen Rijkswaterstaat wordt ontwerpkennis ontwikkeld, gebundeld en gedeeld via een zogenoemde ‘Community of Practise’ en zijn de interne advieslijnen gericht op het toepassen van eenduidige kennis en het oplossen van knelpunten. Daarnaast wordt gezorgd voor een betere ontsluiting van de ontwerprichtlijnen richting de markt via de CROW kennisbank.

 

Vereniging Infra Ontwerp
Vanuit de markt is het initiatief genomen om kennis en ervaringen uit te wisselen tussen wegontwerpers bij overheden en marktpartijen via de nieuw opgerichte Vereniging Infra Ontwerp. Naast kennisuitwisseling richt deze vakvereniging zich nadrukkelijk op het onderwijs om het vak wegontwerp te propageren om in de toekomst voldoende kenniscapaciteit te kweken. Hierbij zijn zowel de technisch en verkeerskundig ontwerpers als de ruimtelijke planners bij de verschillende onderwijsinstellingen in beeld (mbo/hbo/wo-niveau).

Vanuit mijn functie bij Rijkswaterstaat ondersteun ik dit initiatief om de ontwerpkennis tussen Rijkswaterstaat en de marktpartijen goed op elkaar af te stemmen en samen door te pakken richting het onderwijs. Zo werken we samen als Rijkswaterstaat en markt aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland op basis van ontwerprichtlijnen, en waar nodig op ontwerpkennis.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.