Met ontwerprichtlijnen alleen kom je er niet…

donderdag 6 november 2014 0 reacties 942x gelezen

Alex van Loon, senior adviseur robuuste netwerken van Rijkswaterstaat

Een wegontwerp dat voldoet aan de richtlijnen is niet altijd een goed ontwerp en omgekeerd een wegontwerp dat niet voldoet aan de richtlijnen is niet per se een slecht ontwerp. Daarom een pleidooi voor het verder ontwikkelen van wegontwerpkennis en het toepassen daarvan in wegenprojecten voor het borgen van vlot en veilig verkeer.

Wegontwerp is een professioneel vakgebied dat als onderdeel van de verkeerskunde nauw samenhangt met de vakgebieden verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en verkeersgedrag. Wegontwerp vereist kennis van de functies van het netwerk, de kenmerken van de verkeersstromen, de eigenschappen van de voertuigen en het gedrag van de weggebruikers. Bovendien is wegontwerp sterk bepalend voor verkeersmanagement, het beheer en onderhoud aan de wegen en is het van invloed op de leefomgeving. In feite vormt wegontwerp de basis voor een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer.

 

Het wegennet is geen statische entiteit, maar voortdurend in ontwikkeling en in uitvoering: van verkenningen en planuitwerkingen, naar realisatie en onderhoud. Wegontwerp speelt dus in alle planfasen van het ontwerpproces een rol. Het detailniveau van wegontwerp neemt gaandeweg toe: van ruimtelijke inpassing naar wegontwerp en –inrichting, verkeerstechniek en constructie. Dit vraagt in elke fase integrale ontwerpkennis met aandacht voor de volgende fasen en het eindbeeld.

In het verleden zorgden Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders voor het ontwerp van de wegen en de markt voerde de plannen uit. Totdat een aantal jaren geleden een nieuwe relatie ontstond tussen de overheid en de markt: de wegbeheerder definieert de functionele ontwerpopgave en de marktpartij ontwerpt en realiseert. Ofwel: de markt ontwerpt, tenzij. De richtlijnen voor wegontwerp worden daarbij als eisenpakket in het contract meegegeven.

 

Maatwerk vereist wegontwerpkennis
Uit plantoetsingen blijkt dat ontwerprichtlijnen niet altijd kunnen voldoen aan de vele planeisen die Rijkswaterstaat stelt, en ook onvoldoende aansluiten bij de praktijk. Er is dus veelal maatwerk nodig. En maatwerk vereist wegontwerpkennis om in bijzondere situaties oplossingen te bedenken en de effecten ervan te bepalen. In de praktijk blijkt dat dit maatwerk vooral tot stand komt door goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de marktpartij. Daarbij is het van belang dat de kennis van Rijkswaterstaat en die van de markt op een goede manier bij elkaar worden gebracht. Voor een efficiënte samenwerking en effectief resultaat is uitwisseling van kennis en ervaringen tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen dus van groot belang.

Binnen Rijkswaterstaat wordt ontwerpkennis ontwikkeld, gebundeld en gedeeld via een zogenoemde ‘Community of Practise’ en zijn de interne advieslijnen gericht op het toepassen van eenduidige kennis en het oplossen van knelpunten. Daarnaast wordt gezorgd voor een betere ontsluiting van de ontwerprichtlijnen richting de markt via de CROW kennisbank.

 

Vereniging Infra Ontwerp
Vanuit de markt is het initiatief genomen om kennis en ervaringen uit te wisselen tussen wegontwerpers bij overheden en marktpartijen via de nieuw opgerichte Vereniging Infra Ontwerp. Naast kennisuitwisseling richt deze vakvereniging zich nadrukkelijk op het onderwijs om het vak wegontwerp te propageren om in de toekomst voldoende kenniscapaciteit te kweken. Hierbij zijn zowel de technisch en verkeerskundig ontwerpers als de ruimtelijke planners bij de verschillende onderwijsinstellingen in beeld (mbo/hbo/wo-niveau).

Vanuit mijn functie bij Rijkswaterstaat ondersteun ik dit initiatief om de ontwerpkennis tussen Rijkswaterstaat en de marktpartijen goed op elkaar af te stemmen en samen door te pakken richting het onderwijs. Zo werken we samen als Rijkswaterstaat en markt aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland op basis van ontwerprichtlijnen, en waar nodig op ontwerpkennis.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 220

1 2 3 4 5 6

  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...

Artikelen 1 tot 25 van 220

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.