Met virtueel leuk inchecken ben je er niet!

maandag 26 maart 2012 2 reacties 713x gelezen

Martijn Ebben, Senior adviseur openbaar vervoer, Goudappel Coffeng

'We willen Inchecken leuk maken', aldus een persbericht van de NS. Het lijkt uit mijn hart gegrepen. Lijkt, want nadere lezing stelt teleur. De discussie over verplicht inchecken wordt nog steeds gevoerd over bijzaken. Wanneer gaan we het eens over de hoofdzaak hebben. Inchecken is goed voor de reiziger.

De ov-bedrijven willen dat iedereen, ook abonnementhouders, verplicht in- en uitcheckt. Tegen die ‘overbodige’ handeling is weerstand. Tegen de manier waarop deze wordt ‘ingevoerd’ nog veel meer. Begrijpelijk dat Minister Melanie Schultz van Haegen ageerde tegen de boetes voor abonnementhouders die af en toe vergeten in- of uit te checken.  Deze week lanceerde de NS een nieuwe reclamecampagne voor studenten: “#ikcheckin”. Virtueel inchecken op Facebook, Foursquare en Twitter levert kans op mooie prijzen. NS: 'We willen laten zien dat inchecken, sinds 1 januari 2012 voor studenten verplicht, ook leuk kan zijn'.

Ook ik pleit voor het leuk maken van inchecken. Maar waarom een extra handeling? Alsof één keer inchecken niet al moeilijk genoeg is als ik een trein wil halen. Waarom niet  gewoon een spaarprogramma zoals de Duitse spoorwegen dat hebben (Bahn.Bonus), of met een prijs voor elke 10.000ste echte ‘uitchecker’?

Maar wat mij het meest stoort is de argumentatie. Wanneer gaan we het in deze ‘incheck’-oorlog eens over de hoofdzaak hebben? Inchecken is geen corvee ten dienste van ov-bedrijven. Inchecken is vooral goed voor de reiziger. Inchecken levert beter ov! Dat is de hoofdzaak. De NS en ook de Minister hanteren ov-interne argumenten: 'we willen kunnen kijken of het juiste abonnement wordt gebruikt', 'In- en uitchecken is noodzakelijk is voor verdeling van de opbrengsten'.  Waar is het reizigersbelang? Natuurlijk moeten vervoerders onderling kunnen verrekenen. Natuurlijk moeten we toezien op zwartrijden. Belangrijk, maar bijzaak. Willen vooral ov dat is toegesneden op de behoefte van de markt. Dat is de hoofdzaak.

Volledige en accurate informatie over reisgedrag betekent dat we ov echt klantgericht kunnen verbeteren. Het in- en uitchecken is  dat de OV-chipkaart zo logistieke informatie oplevert. Dat is de kern. Waar is behoefte aan een rechtstreekse verbinding? Welke halte zorgt voor vertraging? Elke keer als een klant in- of uitcheckt bouwt hij mee aan het broodnodige inzicht in vervoerspatronen. Als we ons moeten blijven baseren op enquêtes, verkoop van strippenkaarten of tellende buschauffeurs, dan staat innovatie in het ov stil. De ov-sector loopt nog mijlenver achter bij andere branches waar het gaan om statistisch onderzoeksmateriaal aanvullen met anonieme logistieke feitelijkheden. Er is nog veel te winnen. Daarom moet iedereen in- en uitchecken, in ieder geval degene die vaak reist: de ov-abonnementhouders.

Maak inchecken dus leuk. Niet virtueel maar echt. Dit, tezamen met het benadrukken van de voordelen voor de reiziger, zorgt voor veel meer acceptatie van het in- en uitchecken. En daarmee voor de informatie die noodzakelijk is voor verdere verbetering van het openbaar vervoer. En dat is toch de hoofdzaak!


Reacties

Reacties

Karolien van Wijk 28/03/2012 11:59

Leuk dat je het Duitse Bahn.Bonus noemt. De ov-chipkaart biedt volgens mij voldoende mogelijkheden om als spaarkaart ingezet te worden. Ik pleit er al jaren voor dat de NS onze Hollandse zegeltjes-spaargeest gaat uitbuiten. Bovendien heeft de NS de kans om via Servex een terugverdien-model te ontwikkelen. Voor drie spaarpunten schaf ik een dagblad naar keuze voor een euro aan, voor vijf spaarpunten krijg ik een gratis flesje frisdrank bij mijn broodje. Waarom zou het niet kunnen?

Youri van Dijk 26/03/2012 17:14

Lijkt me logisch.. Ergens leek het me dat dit de hoofdbedoeling van de ov-chipkaart zou zijn? Raar dat dit blijkbaar niet zo gebruikt, of in ieder geval benadrukt wordt!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Samenvatting We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs

Artikelen 1 tot 25 van 215

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.