Met virtueel leuk inchecken ben je er niet!

maandag 26 maart 2012 2 reacties 735x gelezen

Martijn Ebben, Senior adviseur openbaar vervoer, Goudappel Coffeng

'We willen Inchecken leuk maken', aldus een persbericht van de NS. Het lijkt uit mijn hart gegrepen. Lijkt, want nadere lezing stelt teleur. De discussie over verplicht inchecken wordt nog steeds gevoerd over bijzaken. Wanneer gaan we het eens over de hoofdzaak hebben. Inchecken is goed voor de reiziger.

De ov-bedrijven willen dat iedereen, ook abonnementhouders, verplicht in- en uitcheckt. Tegen die ‘overbodige’ handeling is weerstand. Tegen de manier waarop deze wordt ‘ingevoerd’ nog veel meer. Begrijpelijk dat Minister Melanie Schultz van Haegen ageerde tegen de boetes voor abonnementhouders die af en toe vergeten in- of uit te checken.  Deze week lanceerde de NS een nieuwe reclamecampagne voor studenten: “#ikcheckin”. Virtueel inchecken op Facebook, Foursquare en Twitter levert kans op mooie prijzen. NS: 'We willen laten zien dat inchecken, sinds 1 januari 2012 voor studenten verplicht, ook leuk kan zijn'.

Ook ik pleit voor het leuk maken van inchecken. Maar waarom een extra handeling? Alsof één keer inchecken niet al moeilijk genoeg is als ik een trein wil halen. Waarom niet  gewoon een spaarprogramma zoals de Duitse spoorwegen dat hebben (Bahn.Bonus), of met een prijs voor elke 10.000ste echte ‘uitchecker’?

Maar wat mij het meest stoort is de argumentatie. Wanneer gaan we het in deze ‘incheck’-oorlog eens over de hoofdzaak hebben? Inchecken is geen corvee ten dienste van ov-bedrijven. Inchecken is vooral goed voor de reiziger. Inchecken levert beter ov! Dat is de hoofdzaak. De NS en ook de Minister hanteren ov-interne argumenten: 'we willen kunnen kijken of het juiste abonnement wordt gebruikt', 'In- en uitchecken is noodzakelijk is voor verdeling van de opbrengsten'.  Waar is het reizigersbelang? Natuurlijk moeten vervoerders onderling kunnen verrekenen. Natuurlijk moeten we toezien op zwartrijden. Belangrijk, maar bijzaak. Willen vooral ov dat is toegesneden op de behoefte van de markt. Dat is de hoofdzaak.

Volledige en accurate informatie over reisgedrag betekent dat we ov echt klantgericht kunnen verbeteren. Het in- en uitchecken is  dat de OV-chipkaart zo logistieke informatie oplevert. Dat is de kern. Waar is behoefte aan een rechtstreekse verbinding? Welke halte zorgt voor vertraging? Elke keer als een klant in- of uitcheckt bouwt hij mee aan het broodnodige inzicht in vervoerspatronen. Als we ons moeten blijven baseren op enquêtes, verkoop van strippenkaarten of tellende buschauffeurs, dan staat innovatie in het ov stil. De ov-sector loopt nog mijlenver achter bij andere branches waar het gaan om statistisch onderzoeksmateriaal aanvullen met anonieme logistieke feitelijkheden. Er is nog veel te winnen. Daarom moet iedereen in- en uitchecken, in ieder geval degene die vaak reist: de ov-abonnementhouders.

Maak inchecken dus leuk. Niet virtueel maar echt. Dit, tezamen met het benadrukken van de voordelen voor de reiziger, zorgt voor veel meer acceptatie van het in- en uitchecken. En daarmee voor de informatie die noodzakelijk is voor verdere verbetering van het openbaar vervoer. En dat is toch de hoofdzaak!


Reacties

Reacties

Karolien van Wijk 28/03/2012 11:59

Leuk dat je het Duitse Bahn.Bonus noemt. De ov-chipkaart biedt volgens mij voldoende mogelijkheden om als spaarkaart ingezet te worden. Ik pleit er al jaren voor dat de NS onze Hollandse zegeltjes-spaargeest gaat uitbuiten. Bovendien heeft de NS de kans om via Servex een terugverdien-model te ontwikkelen. Voor drie spaarpunten schaf ik een dagblad naar keuze voor een euro aan, voor vijf spaarpunten krijg ik een gratis flesje frisdrank bij mijn broodje. Waarom zou het niet kunnen?

Youri van Dijk 26/03/2012 17:14

Lijkt me logisch.. Ergens leek het me dat dit de hoofdbedoeling van de ov-chipkaart zou zijn? Raar dat dit blijkbaar niet zo gebruikt, of in ieder geval benadrukt wordt!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 245

1 2 3 4 5 6

  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor

Artikelen 1 tot 25 van 245

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.