Met virtueel leuk inchecken ben je er niet!

maandag 26 maart 2012 2 reacties 745x gelezen

Martijn Ebben, Senior adviseur openbaar vervoer, Goudappel Coffeng

'We willen Inchecken leuk maken', aldus een persbericht van de NS. Het lijkt uit mijn hart gegrepen. Lijkt, want nadere lezing stelt teleur. De discussie over verplicht inchecken wordt nog steeds gevoerd over bijzaken. Wanneer gaan we het eens over de hoofdzaak hebben. Inchecken is goed voor de reiziger.

De ov-bedrijven willen dat iedereen, ook abonnementhouders, verplicht in- en uitcheckt. Tegen die ‘overbodige’ handeling is weerstand. Tegen de manier waarop deze wordt ‘ingevoerd’ nog veel meer. Begrijpelijk dat Minister Melanie Schultz van Haegen ageerde tegen de boetes voor abonnementhouders die af en toe vergeten in- of uit te checken.  Deze week lanceerde de NS een nieuwe reclamecampagne voor studenten: “#ikcheckin”. Virtueel inchecken op Facebook, Foursquare en Twitter levert kans op mooie prijzen. NS: 'We willen laten zien dat inchecken, sinds 1 januari 2012 voor studenten verplicht, ook leuk kan zijn'.

Ook ik pleit voor het leuk maken van inchecken. Maar waarom een extra handeling? Alsof één keer inchecken niet al moeilijk genoeg is als ik een trein wil halen. Waarom niet  gewoon een spaarprogramma zoals de Duitse spoorwegen dat hebben (Bahn.Bonus), of met een prijs voor elke 10.000ste echte ‘uitchecker’?

Maar wat mij het meest stoort is de argumentatie. Wanneer gaan we het in deze ‘incheck’-oorlog eens over de hoofdzaak hebben? Inchecken is geen corvee ten dienste van ov-bedrijven. Inchecken is vooral goed voor de reiziger. Inchecken levert beter ov! Dat is de hoofdzaak. De NS en ook de Minister hanteren ov-interne argumenten: 'we willen kunnen kijken of het juiste abonnement wordt gebruikt', 'In- en uitchecken is noodzakelijk is voor verdeling van de opbrengsten'.  Waar is het reizigersbelang? Natuurlijk moeten vervoerders onderling kunnen verrekenen. Natuurlijk moeten we toezien op zwartrijden. Belangrijk, maar bijzaak. Willen vooral ov dat is toegesneden op de behoefte van de markt. Dat is de hoofdzaak.

Volledige en accurate informatie over reisgedrag betekent dat we ov echt klantgericht kunnen verbeteren. Het in- en uitchecken is  dat de OV-chipkaart zo logistieke informatie oplevert. Dat is de kern. Waar is behoefte aan een rechtstreekse verbinding? Welke halte zorgt voor vertraging? Elke keer als een klant in- of uitcheckt bouwt hij mee aan het broodnodige inzicht in vervoerspatronen. Als we ons moeten blijven baseren op enquêtes, verkoop van strippenkaarten of tellende buschauffeurs, dan staat innovatie in het ov stil. De ov-sector loopt nog mijlenver achter bij andere branches waar het gaan om statistisch onderzoeksmateriaal aanvullen met anonieme logistieke feitelijkheden. Er is nog veel te winnen. Daarom moet iedereen in- en uitchecken, in ieder geval degene die vaak reist: de ov-abonnementhouders.

Maak inchecken dus leuk. Niet virtueel maar echt. Dit, tezamen met het benadrukken van de voordelen voor de reiziger, zorgt voor veel meer acceptatie van het in- en uitchecken. En daarmee voor de informatie die noodzakelijk is voor verdere verbetering van het openbaar vervoer. En dat is toch de hoofdzaak!


Reacties

Reacties

Karolien van Wijk 28/03/2012 11:59

Leuk dat je het Duitse Bahn.Bonus noemt. De ov-chipkaart biedt volgens mij voldoende mogelijkheden om als spaarkaart ingezet te worden. Ik pleit er al jaren voor dat de NS onze Hollandse zegeltjes-spaargeest gaat uitbuiten. Bovendien heeft de NS de kans om via Servex een terugverdien-model te ontwikkelen. Voor drie spaarpunten schaf ik een dagblad naar keuze voor een euro aan, voor vijf spaarpunten krijg ik een gratis flesje frisdrank bij mijn broodje. Waarom zou het niet kunnen?

Youri van Dijk 26/03/2012 17:14

Lijkt me logisch.. Ergens leek het me dat dit de hoofdbedoeling van de ov-chipkaart zou zijn? Raar dat dit blijkbaar niet zo gebruikt, of in ieder geval benadrukt wordt!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 126 tot 150 van 265

3 4 5 6 7 8

Artikelen 126 tot 150 van 265

3 4 5 6 7 8

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.