Met virtueel leuk inchecken ben je er niet!

maandag 26 maart 2012 2 reacties 735x gelezen

Martijn Ebben, Senior adviseur openbaar vervoer, Goudappel Coffeng

'We willen Inchecken leuk maken', aldus een persbericht van de NS. Het lijkt uit mijn hart gegrepen. Lijkt, want nadere lezing stelt teleur. De discussie over verplicht inchecken wordt nog steeds gevoerd over bijzaken. Wanneer gaan we het eens over de hoofdzaak hebben. Inchecken is goed voor de reiziger.

De ov-bedrijven willen dat iedereen, ook abonnementhouders, verplicht in- en uitcheckt. Tegen die ‘overbodige’ handeling is weerstand. Tegen de manier waarop deze wordt ‘ingevoerd’ nog veel meer. Begrijpelijk dat Minister Melanie Schultz van Haegen ageerde tegen de boetes voor abonnementhouders die af en toe vergeten in- of uit te checken.  Deze week lanceerde de NS een nieuwe reclamecampagne voor studenten: “#ikcheckin”. Virtueel inchecken op Facebook, Foursquare en Twitter levert kans op mooie prijzen. NS: 'We willen laten zien dat inchecken, sinds 1 januari 2012 voor studenten verplicht, ook leuk kan zijn'.

Ook ik pleit voor het leuk maken van inchecken. Maar waarom een extra handeling? Alsof één keer inchecken niet al moeilijk genoeg is als ik een trein wil halen. Waarom niet  gewoon een spaarprogramma zoals de Duitse spoorwegen dat hebben (Bahn.Bonus), of met een prijs voor elke 10.000ste echte ‘uitchecker’?

Maar wat mij het meest stoort is de argumentatie. Wanneer gaan we het in deze ‘incheck’-oorlog eens over de hoofdzaak hebben? Inchecken is geen corvee ten dienste van ov-bedrijven. Inchecken is vooral goed voor de reiziger. Inchecken levert beter ov! Dat is de hoofdzaak. De NS en ook de Minister hanteren ov-interne argumenten: 'we willen kunnen kijken of het juiste abonnement wordt gebruikt', 'In- en uitchecken is noodzakelijk is voor verdeling van de opbrengsten'.  Waar is het reizigersbelang? Natuurlijk moeten vervoerders onderling kunnen verrekenen. Natuurlijk moeten we toezien op zwartrijden. Belangrijk, maar bijzaak. Willen vooral ov dat is toegesneden op de behoefte van de markt. Dat is de hoofdzaak.

Volledige en accurate informatie over reisgedrag betekent dat we ov echt klantgericht kunnen verbeteren. Het in- en uitchecken is  dat de OV-chipkaart zo logistieke informatie oplevert. Dat is de kern. Waar is behoefte aan een rechtstreekse verbinding? Welke halte zorgt voor vertraging? Elke keer als een klant in- of uitcheckt bouwt hij mee aan het broodnodige inzicht in vervoerspatronen. Als we ons moeten blijven baseren op enquêtes, verkoop van strippenkaarten of tellende buschauffeurs, dan staat innovatie in het ov stil. De ov-sector loopt nog mijlenver achter bij andere branches waar het gaan om statistisch onderzoeksmateriaal aanvullen met anonieme logistieke feitelijkheden. Er is nog veel te winnen. Daarom moet iedereen in- en uitchecken, in ieder geval degene die vaak reist: de ov-abonnementhouders.

Maak inchecken dus leuk. Niet virtueel maar echt. Dit, tezamen met het benadrukken van de voordelen voor de reiziger, zorgt voor veel meer acceptatie van het in- en uitchecken. En daarmee voor de informatie die noodzakelijk is voor verdere verbetering van het openbaar vervoer. En dat is toch de hoofdzaak!


Reacties

Reacties

Karolien van Wijk 28/03/2012 11:59

Leuk dat je het Duitse Bahn.Bonus noemt. De ov-chipkaart biedt volgens mij voldoende mogelijkheden om als spaarkaart ingezet te worden. Ik pleit er al jaren voor dat de NS onze Hollandse zegeltjes-spaargeest gaat uitbuiten. Bovendien heeft de NS de kans om via Servex een terugverdien-model te ontwikkelen. Voor drie spaarpunten schaf ik een dagblad naar keuze voor een euro aan, voor vijf spaarpunten krijg ik een gratis flesje frisdrank bij mijn broodje. Waarom zou het niet kunnen?

Youri van Dijk 26/03/2012 17:14

Lijkt me logisch.. Ergens leek het me dat dit de hoofdbedoeling van de ov-chipkaart zou zijn? Raar dat dit blijkbaar niet zo gebruikt, of in ieder geval benadrukt wordt!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 250

1 2 3 4 5 6

  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB

Artikelen 76 tot 100 van 250

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.