Mobility as a Service als modekreet

vrijdag 8 juni 2018 Robin Huizenga, PTV Group 1 reactie 187x gelezen

Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof ik neer in een fauteuil naast de hotelbar. Ik plaats een bestelling bij de ober en denk tijdens het wachten terug aan het telefonische gesprek dat ik in mijn auto had met een Nederlandse ambtenaar. Hij vond dat toeritdosering gezien moest worden als een Mobility-as-a-Service-oplossing.
Robin Huizenga, PTV Group

Robin Huizenga, PTV Group

Het gesprek bevestigde mijn gevoel dat Mobility as a Service een modekreet aan het worden is onder ons verkeerskundigen. Het schijnt erbij te horen, MaaS moet op je cv staan wil je nog eens ergens kunnen solliciteren. Een verkeerskundige kan zijn werkzaamheden blijkbaar moeiteloos verwoorden als een Mobilty-as-a-Service-oplossing. Ik heb er moeite mee, omdat het schadelijk is voor ons werk en onze geloofwaardigheid, maar ook omdat het ons afleidt van onze brede maatschappelijke taak. Waarom?

 

Een klein uitstapje naar het verleden. Herinnert u zich nog het concept Transferia eind vorige eeuw? Het moest een hoogwaardig op- en overstappunt worden voor ov-reizigers. Doel was het gebruik van openbaar vervoer ten koste van de auto te laten toenemen. Dikke boekwerken zijn geschreven vol met plaatsingscriteria, inrichtingseisen en vormgevingskenmerken. Alles om maar kwaliteit en uniformiteit uit te stralen. Stukjes unieke ov-overstapkwaliteit in Nederland. Ik zie nog steeds het ontwikkelde geel-witte logo voor me. Onder geel en boven wit. Een logo dat mij vanaf dag één deed denken een biertje.

 

Bierlogo

Na de introductie van het concept werden vele overstappunten met de unieke paarse kleur ingericht en van het 'bierlogo' voorzien. Het was even een symbool van onze vooruitgang naar multimodaal verplaatsingsgedrag. Daar moet je toch bij aansluiten. Vele locaties voldeden echter niet aan de minimale eisen. Het gevolg was dat de beloofde kwaliteit niet werd geboden. Voor de maatschappij en haar gebruikers was de meerwaarde onduidelijk. Het concept is een stille dood gestorven.

 

Natuurlijk is dit niet een op een te vergelijken met MaaS, maar als ik een Nederlandse ambtenaar hoor vertellen dat toeritdosering een MaaS-maatregel is, dan hebben we toch wel reden tot zorg. Mijn zorg is dat het concept Mobility as a Service wordt uitgehold tot een containerbegrip zonder enige waarde.

 

Dus beste verkeerskundigen, laten wij ons werk alsjeblieft niet verloochenen door alles maar 'as a service' te noemen. Laten wij alsjeblieft de drang om erbij te horen aan onze kinderen overlaten. Onze taak als verkeerskundigen is om de menselijke verplaatsingsdrang te kanaliseren en de daadwerkelijke verplaatsingen zodanig te laten plaatsvinden dat ze onze maatschappij en ons persoonlijk welzijn zo min mogelijk belasten. Of positief gezegd: zo veel mogelijk dienen. Dit kan en moet op verschillende fronten, en daarbij is niet alles Mobility as a Service.

 

Autonoom voertuig

Wat is Mobility as a Service dan wel? In mijn optiek: een verkeerssysteem dat rekening houdt met de komst van het autonome voertuig. Multimodaliteit is de norm, waarbij we inzetten op een verschuiving van (privé)bezit naar gebruik. Deze disruptie zal enerzijds leiden tot een veranderende relatie tussen wegbeheerder, ov-dienstverlener en autofabrikanten. Anderzijds tot een ander verplaatsingsgedrag. Op beide fronten moeten wij als verkeerskundigen ons steentje bijdragen om de mobiliteit in goede banen te leiden.

 

Het autonome voertuig zal het straatbeeld morgen nog niet domineren. Toch moeten wij vandaag al beginnen met de voorbereidende werkzaamheden willen we hier niet met de problematiek van Londen worden geconfronteerd. In Londen reden, een jaar na de start, al meer dan 40.000 mensen als chauffeur voor Uber rond. Het maand over maand sterk stijgend aantal Uber ritten zorgde voor een toename van congestie. Bij gebrek aan betere sturingsmiddelen heeft de lokale autoriteit daarom eind 2017 de vergunning van Uber ingetrokken.

 

Anderzijds zullen wij ervoor moeten zorgen dat we de maatschappij meekrijgen in de veranderingen die ons te wachten staan. Het inrichten van onder meer apps, waarbij de verplaatsing en niet meer het vervoermiddel centraal staat, is een goede voorbereidende stap richting autonoom vervoer.

 

Mijn bestelling is inmiddels geserveerd. Ik neem een slok van mijn heerlijk koud Transferiumlogo. Bedankt ober voor deze Bediening as a Service.


Reacties

Reacties

Mike Bérénos 11/06/2018 17:06

Robin, volstrekt met je eens in ieder geval wat betreft de titel. Modekreet? Nee, wat je ook zegt, we dreigen WEER een containerbegrip bij te krijgen, en wetenschapsfilosofen zeggen dat je begrippenkader niet op orde hebben dodelijk is. Ik heb daar eerder over geblogd: "Duurzame containerbegrippen laden", VK 5, 2014, ja 2014....!

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

  • Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Verkeersveiligheidsrisico’s op kruispunten ‘bekijken’ Vanochtend, 14 november, zag ik bij het ontbijt bij RTL-nieuws dat de verkeersveiligheid op kruispunten onder druk staat! Het aantal verkeersdoden op kruispunten is de afgelopen... 15 november Erik WahleResource Manager team...
  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht

Artikelen 1 tot 25 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.